/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilket kort til digital kamera
Fra : heidi
Vist : 458 gange
200 point
Dato : 03-11-04 23:25

Jeg har lige fået et samsung digimax 4100 kamera og med det medfølger et 32 MB SD-memorykort, men jeg vil gerne have et mere og er i tvivl om hvad slags jeg skal købe - der kan bruges : SD-memorykort, MMC ( Mulitmedia kort) og Memory Stick Duo til kameraet - hvilket er bedst og hvorfor?
kameraet kan indstilles til forskellige billedstørrelser ved optagelse ... fra 640 x 480 - til 2272 x 1704 hvad er bedst og hvorfor?
Ligge til sidst hvilket batteri vil du / i anbefale - der kan bruges både AA typer og CR-V3 typer ( både opladelige og ikke opladelige ) ?
Håber der sidder en lille alf derude som kan hjælpe...
Venlig Hilsen Heidi

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 04-11-04 00:09

SD-kort.
Det største du har råd til.
Optag i bedste kvalitet - så kan du altid beskære eller nedsætte i kvalitet - det modsatte er umuligt.
genopladelige.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 200 point
Dato : 04-11-04 04:27

Kære heidi.

Når det memorycard der er med i dit kamera er et SD, så er det kun et sådant du kan bruge. Hvis du har lyst til at købe et mere, skal det også være et SD-card. Jo større jo dyrere, så det betemmer kun din økonomi.

Med hensyn til billedstørrelser, er det sådan at jo højere tal, jo bedre kvalitet men jo mere fylder de også, såvel i kameraet som senere. Du skal altså hvergang du ta'r et billede beslutte dig til om det skal bruges som alm. hyggebillede, eller skal være et højopløseligt proffessionelt billede.

Med hensyn til batterierne: Du skal bruge begge dele. De genopladelige er de du bruger til dagligt. Så kan du altid have et par af de andre med i reserve. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-11-04 08:37

................fra 640 x 480 - til 2272 x 1704 hvad er bedst og hvorfor?...........
640 x 480 er godt til mail
Dette format fylder ikke så meget på dit SD-kort, så der kan være flere billeder.

2272 x 1704 er godt til udprintning i stor størrelse.
Dette format fylder meget og er meget tungt at sende over e-mail, og der kan ikke være så mange billeder på dit SD-kort.

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 04-11-04 08:57

Kære Heidi.
En lille korrektion til arne.jacobsen: Visse kameraer kan tage forskellige hukommelseskort (fx tager mit Fuji S7000 både CF og xD) - men jeg mener ikke Heidis digimax kan tage andet end SD.
Jeg tager som regel billeder på 6 mb - men "skruer" ned til 3 hvis det bare er snapshots - og op til 12 (eller raw) hvis det gælder noget spændende, der eventuelt skal kunne forstørres / beskæres. Men det er rigtigt, at til brug på nettet er 1 mb såmæn' rigeligt.
Jeg har tre sæt genopladelige AA-batterier - brug gerne 2300 mAh - der er RIGTIG god økonomi i det, når først de er indkøbt.
KH Karsten

Godkendelse af svar
Fra : heidi

Dato : 04-11-04 11:34

Tak for svaret arne.jakobsen.
tak for alle svarene også fordi i har svaret på "dansk" så jeg kan forstå det, jeg har nu en bedre ide om hvad det er jeg skal gå efter.
Heidi