/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fugt i loftbjælker
Fra : kipumi
Vist : 1029 gange
100 point
Dato : 03-11-04 17:10

Et gammelt hus.
Der var et forsænket grimt loft, lavet af krydsfiner, som nu er pillet ned. Bagved var der de flotteste tværbjælker, der nu er blotlagt. De er ikke meget fugtige, jeg kan ikke stikke en skruetrækker langt ind, men måske 1 cm visse steder på nogle af dem. Hvilken behandling skal disse bjælker have. Skal de bare forblive rå, eller skal de have en eller anden form for beskyttelse.
Samtidig vil jeg gerne vide, hvor mange mm rockwool man regner med, at der skal ligge på loftet til isolering.

Kommentar
Fra : lau_cph

Dato : 03-11-04 17:16

Du skal nok varme boligen op og fjerne fugten, der findes mange produkter til at forsejle bl.a. træ mod fugt, og også hele loftet. Spørgsmålet er bare hvor fugten kommer fra! Hvis den kommer ovenfra, er der vist noget andet du skal forsejle først!

Kommentar
Fra : lau_cph

Dato : 03-11-04 17:18

eller fra ikke isolerede vægge, så kan du hvis du har et loft, lægge noget isolerende og forsejlende plast/folie ud over loftets gulv, hvilket sikrer mod at fugt trænger ned til etagen under... der er jo ofte store varmeforskelle mellem loft og etagen neden under!

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-04 19:15

Jeg formoder, at du er helt sikker på at taget er tæt (også mod fygesne).
Hvis taget ikke er tæt er løsningen IKKE, at lave et badekar af plastik på loftet (på et tidspunt vil det også løbe over og hvor havner vandet så! DIT TAG SKAL VÆRE TÆT!

Fortæl lidt mere om hvad der er tilbage efter du har pillet det nedhængte loft ned.
Er der gulvbrædder på loftet?
Kan det tænkes, at der faktisk er et loft der er monteret halvejs oppe mellem bjælkerne, således at der er et hulrum mellem dette og evt. gulvbrædder på loftet (Er det et rigtigt gammelt hus kan der faktisk være et lerindskud i dette hulrum)?
En ting er at bjælkerne er fugtige, men er der råd i dem?
(Hvis der er råd i bjælkerne skal du først og fremmes tænke på den nedsatte bæreevne af bjælkerne på grund af det derved formindskede areal af sundt træ inden går ret meget længere.)

Tænker på på at udnytte loftsrummet? Jeg mener vil du opvarme det?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-11-04 01:12

Du skal sikre sig, at taget er tæt mod fygesne og gavlene ligeså. Desuden skal du checke at der ikke er lagt en plast- eller alukraftmembran på den kolde side af etageadskillelsen. Hvis det er et hus, som ikke holdes opvarmet om vinteren, skal du kun have vindtætning i gavle og tag (det holder også fygesneen ude!); plast-eller andre membraner er i fritidshuse en kilde til ulykker. Der skal du både ved maling, inklusive vindues-, og ved isolation sørge for, at der diffusionsåbent begge veje. Og det gælder opad, nedad og til siderne. Er huset derimod helårsopvarmet, gælder reglen, at du skal have diffusionstæt membran mod den varme side af konstruktionerne og vindtæt, ikke damptæt den anden vej. Hvis du overvejer på et tidspunkt at gøre loftet beboeligt, er det nok smartest at isolere gavl- og tagflader. Med hensyn til eventuelle angreb: Se mit råd til ham med svamp i udhuset.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-11-04 01:14

Med hensyn til øvrig behandling: I et gammelt hus skal loftet have rigtig lofthvidt, ikke plastmaling, bjælkerne skal have rigtig oliemaling, ikke alkyd.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 04-11-04 18:10

Tak for svaret Jorgen_ros.
Står i stuen og ser op på loftet: består af "lange brædder" og store synlige bjælker, der bær taget.
Når jeg går op på loftet, er der oven på de nævnte brædder rockwool. Jeg tror huset er fra 1918 ? - Loftet har tidligere ejer begyndt på i gavlene, dvs der er isoleret, og han har begyndt at sætte nogle skillevægge op, så det ser ud til, at han har villet have to kamre i gavlene, men det er hverken helt eller halvt færdigt. Denne tidligere ejer har som sagt kun brugt huset om sommeren. Nu bruges det af min datterog svigersøn med et 1½ årig barn og et mere på vej til helsårshus. De er unge og uerfarne, og som jeg ser huset, er det bestemt ikke i god stand. Jeg tror, at det er bygget direkte på jorden. dvs at der er et hulrum under gulvet uden isolering. Husewt har 2 rum forneden, en stue og et soveværelse, et lille bitte toilet og et lille køkken hvor fyret står. De bor alle i det ene rum, derfor er jeg begyndt at spørge og hjælpe dem, så de måske kan bebo soveværeslet en dag. Men der er mange ting i vejen med huset.Tak for hjælpen.