/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
entrecotesteg?
Fra : Busken
Vist : 2382 gange
100 point
Dato : 03-11-04 10:14

Vi har købt 2,8 kg oksekød i Metro (eet stykke uden ben). De kalder det Okseentrecote/højreb. Vi skal være 10 mennesker (heraf nogle børn).

Hvordan kan vi tilberede kødet. Vi drømmer om, at langtidsstege kødet måske i gryde eller lukket fad i ovnen med nogle smagsgivere i gryden/fadet (løg, hvidløg, urter, krydderier), fremfor den gængse metode med bruning og stegning.

Kan det lade sig gøre og hvordan.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-04 10:46

Ovnen er nemmest i min verden.

Lav nogle lommer og put hvidløg i. Gnid den med masser af grov salt

Vend den halvvejs.

Giv den ved 150° i varmluft. Gæt 1,5 time

Lad stegetermometret nå "roastbeef".

Tag den ud.

Pak den ind i folie + et par viskestykker og lad den hvile 10 - 20 minutter.

Skær den ud

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 110 point
Dato : 03-11-04 11:31

Hej Busken
Jeg ville braisere den.

Brun stegen grundigt af i en gryde der passer.
Kasser derefter fedtstoffet og kom en god ½ l oksefond eller bouilon ved samt ½ fl rødvin .
En 6-7 fed hvidløg ,en stor dusk frisk timian,1/4 selleri skåret i strimler ,1 persillerod i strimler ,3-4 strimler frisk citronskal ,2 gulerødder i strimler,4-5 skalotteløg ,evt ½ fennikel, friskkværnet peber og salt .
Lad det hele simre til der næsten ikke er mere væde ,og spæd så med mere fond og rødvin .
Vend stegen heletiden under braiseringen og brug ialt ca 1 liter fond eller bouilon og rødvin ( brug gerne en god rødvin )
Stegen er færdig, ca 2 timer , når saucen til sidst er tyknet og kan bruges som sauce ,eller lav spæd med lidt fløde og kog mere ind.
Server med Hasselbagte kartofler og svampe og evt en løg marmelade
mvh mcloud

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 03-11-04 11:38

Jeg ville gøre som 3773 men istedet for at putte den i ovnen, ville jeg helt klart lave den på en kuglegrill!

Det giver en hamrende god smag!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-04 11:48

Det er sgu da rigtigt Kpm, vi har et par entusiaster i firmaet der har lavet sådan noget til os. Det er endnu federe end i ovnen.

Ved godt min opskrift er lidt fantasiløs, men sådan kan jeg lide det. Tryl lidt med tilbehøret istedet!

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 07-11-04 15:50

ja, vi har altså ingen kuglegrill, men vi fandt to opskrifter på arla/karoline, som vi kombinerede.

Først gned vi med hvidløg og kom salt og peber på.

Så brunede vi den i 20 min ved 225 grader.Så hældte vi 4dl vand i bradepanden og skruede ned til 100 og satte stegetermometer i. Det skulle have varet to timer, men da den efter de to timer kun havde nået 61 grader (vores mål var 68 grader/rosastegt), så skruede vi op til 175 grader, så nåede den 68 grader efter ca. 20 min. yderligere. Men da vi flyttede nålen til termometeret faldt den igen til 66 grader og vi gav den så 10 min. mere, hvilket viste sig at være for meget, for da var den ikke længere rosa. Men den var dejlig saftig og mør.

mccloud får pointet, fordi han/hun trods alt var den der svarede på spørgsmålet ...

Saften i bradepanden inddampede vi til 1 dl. og tilsatte en liter karoline rødvinssauce og lidt af det kødsaft, der samlede sig i folien, da stegen trak i 30 min. på bordet. Så varmede vi sovsen op - mums det var god sovs.

Så vi brugte egentlig ikke nogen af jeres forslag, men I var med til at lede os på sporet om at man normalt ikke "braisserer" (altså nærmest koger i en stegeso eller gryde) en steg på næsten 3 kg :).

Godkendelse af svar
Fra : Busken

Dato : 07-11-04 15:52

Tak for svaret mcloud. Som sagt kom du med det svar vi egentlig efterlyste, nemlig et forslag til en lækker braissering, så selv om vi ikke valgte den løsning, får du pointet alligevel.