/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hyleri
Fra : Iblaur
Vist : 464 gange
50 point
Dato : 02-11-04 16:18

Hej.
Jeg har brug for nogle forslag til at få min hund til at tie stille når vi kører i bil/bus. Han klynker og kan ikke rigtig falde til ro. Jeg tror ikke det er fordi han er køresyg, nok nærmere fordi han er kommet i puberteten, da han var yngre var der i hvert fald ingen problemer. Jeg ville helst bare ignorere ham, men når man sidder i en bus, er der jo også begrænsning på hvor meget man kan tillade sig at lade sin hund hyle op.
Hvis der er nogen, der har en god idé som jeg ikke selv har afprøvet allerede, vil jeg blive meget glad.

venlig hilsen Iblaur.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-11-04 16:33

Kontakt dyrlægen, event. pr. tlf., og forhør dig om han kan anbefale noget let beroligende middel.

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 02-11-04 16:52

hvad med at lade være med at køre bus, når hunden ikke kan lide det..
Måake vil det efter en periode stoppe, når puberteten er overstået

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-04 17:32

Først og fremmest må du prøve at finde ud af hvorfor hunden hyler: Er det fordi den er utilpas/køresyg, er det fordi den er utryg/bange, eller er det bare en dårlig vane. Nogen hunde reagerer altid på den måde under transport, uden at det kan forklares, og hvor det er en næsten håbløs opgave at vænne dem af med det. Tror det har at gøre med, at det ikke er normal adfærd for en hund (dyr i det hele taget) at blive fragtet rundt på den måde.Mange gange har en hund bedre af at blive hjemme i trygge rammer, medmindre det er strengt nødvendigt, at den skal med ud at køre.
Det skulle du kunne se, ihvert fald på øjnene af en , hvis det er fordi den er bange.
Hvis det bare er en dum vane, skal du prøve at "hysse" på den og få den til at sidde stille.
Hvis den er bange, kan du jo prøve at berolige den, mange gange er det nok hvis man bare har hånden liggende på dyret.
Og hvis den er køresyg, kan du sikkert få noget mod det hos dyrlægen.
mvh dova

Kommentar
Fra : Iblaur

Dato : 02-11-04 17:48

Hej Dova.
Jeg tror hverken han er utryg eller bange. Da han var yngre var der nemlig ingen problemer, men nu er det som om han har opdaget, at han får opmærksomhed (fx hvis jeg tysser på ham) når han klynker. Han hopper også glædeligt op i bil og bus. Det er bare en dårlig vane er jeg sikker på.

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 02-11-04 18:02

Mon ikke det bedste ville være at starte lidt forfra med træning i at køre bus. Du kan jo evt. prøve og se om det ikke
hjælper, og måske se hvor det er "filmen knækker". Hvis din hund er i puberteten, er det i hvert fald meget sandsynligt at det er forbigående at han lige pludselig klynker. (hvis han altså aldrig har gjort det før)
Du kunne jo også prøve at aflede ham med noget favoritlegetøj, det hjalp min hund meget, da han skulle lære at komme med i bilen.

Carg

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-04 18:37

Jamen, så tror jeg da også bare det er en vane han har tillagt sig når han uden problemer går ombord i bus og biler.
Mvh dova

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 02-11-04 18:48

Når jeg kører bus med Silke, så får hun da altid MASSER af opmærksomhed. Vi hygger os med små øvelser som "stå" når bussen skal stoppe. (så er der ikke nogen, der kommer til at træde på hendes hale) Og "Ups" -når jeg taber noget, som jeg gerne vil have hende til at samle op. Og så er der selvfølgelig dem med godbidder på sædekanten, der ikke må røres før jeg siger "Værsko". Jeg sludrer meget med hende, og nusser hende meget.

Så er det, at andre mennesker også får øjnene op for, hvor enestående, hun er, og så bliver hun også nusset og snakket med af dem. ---Jeg har været ude for, at hun har hevet sig løs og er pisket gennem bussen for at samle en handske op for en fremmed dame, --Sådan noget tager kegler og gør hende vellidt.. Og det gør hende samtidig glad for at køre i bus.

Det skal da bare være sjovt og festligt at køre bus.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 03-11-04 09:08

Det er et rigtig irriterende problem som helt sikkert hænger sammen med puberteten.
Det bedste du kan gøre er at ignorerer hunden, hvad med at køre små korte ture fx et stoppested af gangen? Så forstyrrer du ikke dine medpassagerer så meget.
Hvor stor er hunden er det muligt at have den i en transport taske? Det ville sikkert hjælpe en del.
Jeg ville træne ved at køre små korte ture afsæt en dag i bybussen.
ignorerer hunden total både når den piber og når den er stille.
Opfør dig som om det er ganske naturligt at køre bus, ingen grund til skaberi.
Der er en risiko for at skaberiet bliver til en fastgroet vane, hvis du får givet hunden opmærksomhed for det nu.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-04 13:04

Jeg kom til at tænke på, du sagde, at hunden uden problemer ville ind i busser og biler.
Er det så først når bussen begynder at køre, at hunden hyler, for det kunne så alligevel tyde på, at det er problemet med at befinde sig et sted der "bevæger" sig, der gør at hunden bliver urolig.
Og hænger det sammen med, at den kan kigge ud under transporten?
Mange dyr kan ikke lide at se tingene "fare forbi" med en vis hastighed.
Da jeg selv havde hunde, var de ikke så vant til at køre i bil, men hvis de skulle med, gik det som regel fint når man kørte meget langsomt, men så snart hastigheden steg, blev de også urolig hvis de kunne kigge ud.
mvh dova

Kommentar
Fra : Koloritten

Dato : 03-11-04 16:37

Hvad med at du prøver at tage din hund med ind i en bil, men uden at I kører? Det vil sige, en bil, der bare "bliver stående. Så længe din hund forholder sig roligt og ikke hyler, roser du den og belønner den evt. med godbidder. Hvis den begynder at hyle, skal du ignorere den. At hysse eller skældud er jo også opmærksomhed. Så snart den forholder sig roligt igen, skal du atter rose rigtig meget. Når din hund er blevet god til dette, kan du se hvordan den reagerer, når bilen kører. Dette er jo svært at praktisere i en bus fuld af medpassagerer, uden at de bliver irriterede, så det er måske lettest at prøve af i en bil, hvor det kun er jer.

Kommentar
Fra : Iblaur

Dato : 05-11-04 12:51

Undskyld jeg har været lidt fraværende...
Jeg har taget en del af jeres råd til efterretning... for det første har vi trænet lidt forfra, med at komme op og køre. Og så har jeg gjort det til en sjov oplevelse at køre bus ved at lege med ham og træne forskellige øvelser. Det er langt bedre for os begge to at tage bussen nu. Han "skaber sig" slet ikke, og synes det er vildt spændende at træne og lege i bussen.
Mange tak til jer alle sammen for gode ideer.

Godkendelse af svar
Fra : Iblaur

Dato : 05-11-04 12:54

Tak for svaret Birgitta.

Det var virkelig en god idé!! Den passer perfekt til os!!

Tusind takker fra en påny glad hundeejer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-11-04 14:24

Tak for accepten af mit svar. Jeg er glad for, at du kunne bruge det. I har såmænd nok bare kedet jer lidt begge to i bussen. God fornøjelse.