/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Software til mixet optagelse af lyd
Fra : NKSDK
Vist : 565 gange
300 point
Dato : 02-11-04 11:37

Hej alle

I er så kloge derude i Cyberspace, så jeg ville stille mit spørgsmål her, selvom det reelt ikke handler om hardware ...og så måske alligevel(?):

Jeg ville gerne optage lyden fra et virtuelt "klasseværelse", men det lader sig ikke umiddelbart gøre - den lyd, der kommer ind fra "eleverne" kan jeg ikke få med. Den lyd, jeg selv genererer via mikrofon kommer selvfølgelig med.

Nu har jeg fået den tanke, at hvis jeg sender den indkommende lyd, som jeg hører i mit headset, over i Line-in på lydkortet, og samtidig har et stykke software, hvor jeg kan vælge optagelse af lyd fra såvel 'Mic' som 'Line-in' samtidig, så ville det lade sig gøre.

Hverken Win XP eller det program, jeg optager i (Camtasia Studio) vil lade mig gøre det - kan nogen hjælpe?

Jeg har tidligere fået det råd, at købe et lydkort, der kan optage begge dele, og det er også prøvet - men det kunne heller ikke klare det samtidig. Det var et SB Live-kort.

På forhånd tak for hjælpen

NKSDK
Mvh

Kommentar
Fra : soyeljefe

Dato : 02-11-04 13:18

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men hvad med et dobbeltstik som man kan bruge, når man f.eks. skal høre to på samme discman samtidig? og så bare optage alt hvad der kommer ind? Eller skal det optages separat?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-11-04 15:55

Nej, den slags fusk-stik duer ikke.

Er det to eksterne lydkilder du gerne vil optage. I så fald har du brug for en lille mikser. Vil du lægge noget parallelt med et lydspor der allerede er optaget, er du henvist til et egnet program. Samplitude Sampling kan, men den koster penge. Der kan du producere alle de "lagkagespor" du lyster.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-11-04 16:05

Du kan godt lave tricket med multispors recording på een gang. Det kræver så flere lydkort, alternativt et lydkort med flere indgange. Det er ikke nok med line + mic. Disse to er i realiteten den samme indgang, bare med forskellige følsomheder. Derfor kan du ikke tage fra dem begge på een gang.

Igen vil der være krav til dit program. Smaplituden kan + en masse andre proff programmer.

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 02-11-04 16:57

Foreløbig tak til alle for ihærdig indsats - nu går der lige et lille stykke tid, før jeg igen har arbejdstid ledig til at kigge på tingene, så det varer lidt, inden jeg kan belønne en af jer.

Skulle I - eller andre - komme på flere gode ideer, så lad det endelig gå videre.

Tak igen

Mvh
NKSDK

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-11-04 17:33

"Intet er som folk der alting ved, og holder det for sig selv."

Men da jeg ikke ved alting, så vil jeg da gerne dele ud af min ringe viden.

Som 3773 skriver, så vil jeg også anbefale en lille mixer, gerne med mulighed for at skifte mellem flere impedanser, og mellem dynamisk og kondensator mikrofon.

Den mikrofon du bruger er sikkert en kondensator type, og så er den givet vis retningsbestemt, hvilket tyder på det resultat du får ud af det.
Mikrofoner findes i mange forskellige lyd karakteristikker og impedans.

Mikrofoner findes i kugleformet, kegleformet, nyreformet og ottetalsformet lyd karakteristik.
Dynamiske mikrofoner findes i mange forskellige impedanser fra omkring 200 ohm til 100 kohm, og indgangen skal naturligvis passe til dette.

Så der er lidt at tænke over!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-11-04 18:05

Jeg skal bibringe lidt mikrofonteori senere..........

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-04 09:54

Mikrofoner fåes som ovenfor nævnt i flere karakteristikker.

Almindeligste er Nyre eller supernyre. Bruges til sang og instrumentforstærkning. Undlad at lege med de mere spidsfindige - det er for proff'er.

En stereo mikrofon laves nemmest vha en rund skive ca 30 - 40 cm i diameter. Tape to ens mikrofoner på hver sin side og lad dem pege mod "målet". Så får du noget der er ligeså fedt som kunsthovedoptagelser. Dvs uhyggelig bredt og dyb stereo.

Almindeligvis må du påregne at en almindelig dynamisk mikrofon (og for den sags skyld også en kondensatormikrofon) skal gain'es helt vildt, hvis den skal tage noget på afstand. Det fordrer en ekstern mixer, da du ellers får problem med støj fra dit lydkort. Kondensatormikrofonen fordrer desuden spænding, enten fra et batteri alternativt fra phantom power (igen en ekstern mixer).

Stort set alle mikrofoner leveres med en impendans på 600 ohm. Undlad at købe billig billig mics. Brug de 700.- bobs en shure koster. Eller bedre køb (eller lån)et par kondensatormikrofoner. De rækker langt længere, både i bas og diskant, hvor den dynamiske sige 0 over 15kHz og ikke kan tage noget der ligner dybbas.

Jeg vil tro en musikforretning vil kunne låne/leje dig udstyret. Ligeledes har de fleste skoler en bette pult og et par mic's man kan låne.

Idag er der et hav af små hobbylydstudier, der har alt hvad hjertet kan begære. Tingene er ikke så dyre mere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-04 09:59

Jeg har lavet en optagelse af et stort blæserensemble, vha et spækbrædt, 2 stk shure 57'ere, en bette pult, en alesis multieffektprocessor og en bærbar pc med et af mig ubekendt lydkort.

På de optagelser vil du præcis kunne placere musikerne i lydbilledet - ikke mindst når der lyttes pr hovedtelefon.

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 03-11-04 14:05

Uha - alt det teori skyder vist lidt over mit behov. Faktisk har jeg kun behov for at kunne optage de to lagkagespor, som jeg modtager samtidig, og jeg ville helst kunne gøre det på én gang, dvs. uden at skulle lægge ekstra lydspor på bagefter, da det vil blive lidt svært at synkronisere pga. opgavens natur.

Jeg har "blot" brug for et stykke hw eller et stykke sw, eller både/og, der kan klare opgaven

Mvh
NK

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 04-11-04 11:01

DUu kan gøre to ting. Optage i hvert sin stereokanal (mono + mono). Bagefter må du kunne balancere dig til et resultat. Sluttelig merger du lydfilen til en monofil (det kan de fleste programmer). Så skulle det virke, men du kan ikke manipulere med lyden, idet pc'en opfatter de to spor som et.

En anden mulighed er at forsøge sig med to lydkort (hvis programmet vil - Samplitude kan)

En tredje mulighed er at surfe lidt rundt ved KE Music. De har masser af kort, der kan kapere flere indgange samtidig - prisen er bare derefter.

Godkendelse af svar
Fra : NKSDK

Dato : 12-11-04 08:01

Tak til alle, men belønningen må tilfalde 3773 for arbejdsindsats.

Der var ingen informationer, jeg umiddelbart havde gavn af, men på den anden side så er jeres informationer brugbare i forbindelse med aflivning af forslag, som ikke forsøges.

Takker

Mvh
NKSDK