/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Adfærdsændring....
Fra : Christina_85
Vist : 630 gange
120 point
Dato : 01-11-04 20:42

Har haft en hoppe i ca. et år, men henblik på at sælge hende.
I mellemtiden har hun haft et føl, som blev taget fra her d. 9 oktober. Havde allerede da fundet en køber til hende.
Føllet blev hentet fredag og hoppen blev allerede sendt afsted til den nye ejer søndag.

Den tid jeg har haft hende har hun altid været den roligste, rareste og mest tålmodige hoppe jeg nogensinden har mødt, MEN efter at hun er kommet til den nye ejer, har hun radikalt ændret adfærd.

Hun er gået gennem hegnet, render frem og tilbage (har været der pt. i 2 uger og er heldigvis holdet op med det), har stejlet rytteren af (hvilket hun ALDRIG har gjort før), vender røven til på både fold og stald, har bidt rytterens mand og har stejlet i boksen. Hun viser ingen interesse for noget overhovedet og har aldrig ørerne fremme mere, som hun aldrig havde førhen.

Vil gerne tage hende hjem igen, men er i tvivl om det overhovedet hjælper, eller om hun bare skal have mere tid?

Er ret sikker på at hun er total forvirret over hele situationen, men hvad kan jeg gøre for at hun bliver den samme som før?

Mvh. Christina

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-04 21:06

Det er da fordi hesten er forvirret.
Både over at føllet er væk, og fordi den er kommet et nyt sted hen.
Eller også kan den ikke lide sine nye ejere.
Prøv at give det lidt tid, og se om ikke den vænner sig til situationen.
Ved ikke om du kommer hos de nye ejere, men hvis,var det en ide, at du ikke gjorde det en tid, så den ikke kommer til at lide af hjemve når du har været der.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : Vicki_pigen

Modtaget 120 point
Dato : 02-11-04 08:38

Hej...

Det er klart hun er ude af den.... Først tager i føllet fra den, og to dage efter skal den et helt nyt sted hen... Synes måske hun skulle ha haft noget mere tid i vante omgivelser til at vænne sig til at føllet ikke længere er der før hun blev smidt til et nyt sted...
Har også haft erfaringer med, at min hest ændrede adfærd alt efter hvilken slags stald hun kom til. Hun kunne ikke klare stresset i en stor stald, og blev nærmest aggressiv, når hun kom i de store stalde med mange heste og mange mennesker.... Ved ikke hvilken slags stald hun er kommet i, men måske var det for meget på en gang.... hvis hun er stresset kan det nemt gi udslag i ændret adfærd på den ene eller anden måde.

Vicki

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 02-11-04 09:19

100 % enig med Vicki.

Det burde sgu da give sig selv, at sådan behandler man ikke sine dyr.

Nå, men jeg må hellere lade være med at kommentere det yderligere....

Kommentar
Fra : Christina_85

Dato : 02-11-04 12:08

Vil lige sige, at jeg ikke havde mulighed for at beholde føllet, da ham jeg købte hoppen af, skulle have føllet og han hentede den pludselig én dag uden videre varsel! Desuden har jeg ikke haft mulighed for at have hende stående det samme sted, da der var sagt én tid, hun skulle hentes. Han kom bare og hentede føllet 2 dage inden, hvilket han skulle have gjort tidligere.
Ejeren af hende nu er også god ved hende, men det er klart at jeg vil have at hun skal have det så godt som overhovedet muligt, vil bare heller ikke tage hende hjem til et helt andet sted, hvis det bare forværre situationen!

Godkendelse af svar
Fra : Christina_85

Dato : 05-11-04 16:55

Tak for svaret Vicki_pigen.