/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Vand på garagegulv
Fra : eau
Vist : 1075 gange
100 point
Dato : 01-11-04 19:45

Jeg har for et år siden købt et hus med garage. Garagen var ulovligt omdannet til beboelse dvs. at der er lagt tæppe, isolering og dampspærre ovenpå det eksisterende betongulv.
Nu har jeg fjernet trægulv, isolering og dampspærre fra garagen. Men det viser sig at de tidligere ejere havde monteret damspærren helt nede på betongulvet, og da jeg fjernede det , drev hele gulvet af vand.
Nu er mit problem, skal jeg bare lade getongulvet tørre, eller skal jeg lave andre tiltag????????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-04 19:51

I første omgang ville jeg da prøve at lade det tørre, og så se om det bare har været kondensvand der har dannet sig. Evt. med varme og god udluftning.
Så kan du jo altid begynde at finde årsagen, hvis problemet med vandet er vedvarende.
mvh dova

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-11-04 21:00

Hmmm...
Gulvet skulle normalt ikke "drive" af vand bare på grund af dampsærren lå nederst med mindre denne var utæt... da vandet kommer på den varme side af damspærren....
Hvis det bliver tørt på et par dage med god ventilation, ville jeg ikke være bekymret.
Hvad du ellers skal gøre kommer jo meget an på hvad du vil bruge garagen til nu.
Skal den bare bruges til garage kan du bare lade gulvet tørre.
Skal du inddrage den til en form for bolig, skal der nok laves noget ventileret gulv.
Men her er der jo flere muligheder...
Held og lykke.
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 100 point
Dato : 01-11-04 21:24

Noget tyder på at det er galt med det kapilarbrydende lag under gulvet. Hvis det skulle have været kondens fra det varme rum ville fugten nemlig ligge på oversiden af dampspærren. Men når det ligger under tror jeg det er opstigende fugt fra underlaget. Jeg ville lade gulvet ligge frit i nogen tid og se om det ikke tører ud. Det er muligt at fugttilgangen ikke er større end at det kan fordampe, når der ikke mere ligger noget på gulvet. Du skal nok ikke begynde at male gulvet, så vil du forhindre fordampningen. Du kan sikkert bruge rummet til garage igen, men skal der være beboelse er sagen en anden. Du kan godt opbygge et ventileret gulv, som i praksis skal opbygges, som en lav krybekælder med rigelig ventilation under, men det får naturligvis en rimelig tykkelse og det er spørgsmålet om der så bliver tilstrækkelig rumhøjde og er der tilstødende rum, skal du regne med et trin eller flere.
Du kan også vælge at hugge gulvet op og grave ud til et kapilarbrydende lag, som kan være løs leca eller polystyren (min 160 mm) og så støbe et nyt terrændæk, som er adskilt fra soklen med en 10 - 20 mm polustyren (din sokkel er nok ikke af leca? Nu skriver du ikke noget om højdefordkellen mellem betonlaget og det omgivende terræn, men hvis det ligger meget lavt kan et dræn komme på tale. Jo fler detaljer der er i et spørgsmål, jo bedre svar

Kommentar
Fra : eau

Dato : 02-11-04 13:21

Jeg siger tak for svarene.
Det tyder på at jeg i første omgang ikke skal urolig og lade gulvet tørre.

EAU

Godkendelse af svar
Fra : eau

Dato : 02-11-04 19:01

Tak for svaret Jorgen_ros.