/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken maling
Fra : mahir
Vist : 1433 gange
100 point
Dato : 01-11-04 16:26

Hej der ude:)
ER der nogle som kender til hvad der et godt køb når mand skal have malet en lejlighed?
-Hvilket mærke skal jeg vælge? (Det må godt koste lidt)
-Evt hvor mand kan få det til en god pris?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 01-11-04 17:50

Hvor i Danmark ?
/PG

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 01-11-04 18:07

Jeg kan kun sige, at jeg har overordentlig god erfaring med Flüggers produkter. De er ikke de billigste i indkøb, men efter min mening bliver de det hurtigt på grund af god kvalitet. Dermed mener jeg, at malingen har en god dækevne og meget fin holdbarhed.
Tro mig om du vil eller ej, men jeg lavede en tilbygning hjemme - to nye værelser og en stor udviddelse af vores bryggers. Alle vægge er vandskuret tegl og fik en gang forankringsgrunder og derefter strøget 2 gange med flutex 5 på værelserne og 2 gange flutex 10 i bryggers.
På værelserne har vi skiftet farve et par gange, men i bryggerset, hvor væggene er hvide (brækket) har vi når væggene blev lidt slidte at se på vasket dem ned og de er blevet som nymalede. Bryggersvæggene har nu holdt i 16 år og blevet vasket 5 gange. Jeg skal måske lige tilføje at der ikke ryges indendørs.
Så på den baggrund har det været et meget billigt valg af materialer.

Jeg har været tidligere været forvildet til at prøve billigere malinger fra bl. andet Silvan og gør det aldrig mere. Efter min mening dækker de ikke ordenligt og da vi prøvede at vaske væggene, ja så vaskede vi malingen af.

Bemærk at jeg ikke påstår at det kun er Flüggers produkter der dur, men vil fraråde dig at vælge billige produkter, for de kan blive dyre i længden.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 01-11-04 19:25

ja som Jorgen_ros siger flugger kan være gode, jeg mener dog de kan være lidt for dyre.
Men så længe du ikke køber din maling i billig byggemarkeder og fakta så kan det ikke gå helt galt....
Jem og fix maling og den slags holder ikke :(

Men prøv at kig på Sadolin eks.

Accepteret svar
Fra : Trinethk

Modtaget 100 point
Dato : 01-11-04 19:27

og lige et lille triks ;) hvis du har sat væv op eller du ligger inden med noget tapet klister så bland det i malingen første gang du maler væggen.
og brug den rene maling når du maler sidste gang.
på den måde kan man spare mange liter.

Men sidste gan du maler SKAL det være rent malin uden lim....

Kommentar
Fra : mahir

Dato : 01-11-04 20:07

Hvad med dyrup er der nogle der har nogle efaringer med dem???

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 01-11-04 20:18

Dyrup er en god maling, men de har jo også mange priser og kvaliteter. Nu mere det emne du maler er udsat for slid på grund af rengøring og lignende jo dyrere maling. Pris og kvalitet hænger meget sammen inden for malerprodukter.

Mvh Karen.

Kommentar
Fra : kayaemma

Dato : 01-11-04 20:55

Dyrup er en udemærket maling. Nu ved jeg ikke hvad det er du skal male. Men hvis det er et køkken er det en god ide at vælge en maling der kan vaskes. Jeg ville vælge en glans 10. Den kan vaskes uden problemer. Den er lidt dyrere end en " normal " maling der typisk er glans 5. Hvis det er en stue ville jeg vælge en glans 5 og til loft glans 3. Glans nummeret hænger sammen med hvor " stærk " malingen er.
Noget andet er selve kvaliteten. Der findes flere gode mærker. Dyrup er en af. E god maling kendetegnes bla. af at den er tilpas tyk så den ikke giver så mange stænk når der rulles med den og så skal dække evnen selvfølgelig være god. Nogen gange kan man være uheldig at vælge en " for billig " maling der ikke dækker godt nok. Det betyder at man skal male den samme væg flere gange end med en maling af god kvalitet.

Kommentar
Fra : mahir

Dato : 01-11-04 23:43

Det er en lejlighed på 89kvm, Hvor meget maling skal jeg bruge til det jeg vil gerne give både loft og vægge minimum 2 gange

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-11-04 11:09

prøv at høre din vicevært der er faktisk mange ejendomme hvor det er muligt at købe maling igennem "maleren" eller hos en af "grossisterne" men en rimelig rabat.

Godkendelse af svar
Fra : mahir

Dato : 02-11-04 17:47

Tak for svaret Trinethk.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 02-11-04 17:55

89 m2, det giver rundt regnet 89 m2 loft, men siger ikke noget om vægarealet. Skal du have samme farve på samtlige vægge? Næppe!

Du tager en tommestok og går i gang med en opmåling (rum for rum). Har du tænkt på evt. træværk? Døre, gerikter og vinduer - det er jo ikke samme malingstype.

Når du har fundet ud af hvor mang m2 væg der skal males i samme farve (det samme med lofter, de skal muligvis have samme farve, men hvad ved jeg) og hvor mange lm fodpaneler, gerikter, døre og vinduer der skal males, så går du til den leverandør du nu på et tidspunkt vælger og spørger ham til råds. (forbruget er forskelligt efter fabrikat og type)

Hvis vi lige ser bort fra Jem & Fix, Silvan og lign. kan du regne med, at få gode ideer og seriøse svar på dine spørgsmål.
Den med viceværten kan være en god løsning og hvis det er en "rigtig" vicevært kan det være at han kender de fleste svar.

Tag mig det ikke ilde op, men jeg har på fornemmelsen, at dette arbejde er ret nyt for dig, så kan du f.eks. kikke forbi denne hjemmeside:
http://www.flugger.dk/

Her kan du hente et lille program, hvor du kan prøve dig frem og lege med forskellige farver på nogle virtuelle rum. Det hedder: Leg med farver. Der er også et område med gode råd, som jeg tror du kan få glæde af at læse.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : mahir

Dato : 03-11-04 19:32

Tudsinde tak Jorgen_ros