/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Afrensning af et spisebord med en tynd f~
Fra : steenfibiger
Vist : 1851 gange
86 point
Dato : 01-11-04 11:23

Et stort spisebord med en bordplade beklædt med en teaktræs-finerplade er blevet skjoldet på grund af at spildte drikkevarer er gået gennem dugen. Bordet har tidligere været alvorligt vandskadet og bordpladen er slebet ren af en møbelsnedker. Jeg tør ikke selv slibe på finerpladen, da den engang tidligere har været slebet ned. Hvordan kan jeg rense finerpladen og vedligeholden den?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 01-11-04 11:44

Der er nok ikke meget at stille op, bortset fra måske at kontakte møbelsnedkeren igen, du kan alternativt give pladen olie, som så vil gøre det hele mørkere og dermed udviske en del af kontrasten mellem skjolderne og resten af pladen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-11-04 12:48

Du kan forsøge, at blege skjolderne med brintoverilte eller oxalsyre, slibe let og eller gøre som Better_Performance foreslår.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 01-11-04 13:22

Hej Bjarne D.,
Tak for dit forslag. Brintoverilte og oxalsyre er desvære ikke lige sagen, da pletterne/skjolderne er lyse, og ikke mørke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-11-04 13:50

Det har du godt nok ret i, jamen så trækker jeg mit forslag tilbage som værende ubrugeligt

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-11-04 14:25

Smør pladen ind i tynd syrefri ole (symaskineolie). På langs med årene "sliber du med let håd" - gnider olie ud med meget fint ståluld. Efterfølgende tørrer du bordpladen af med en fnugfri klud, og vupsi, su har fået "en ny bordplade".

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-11-04 14:50

Undgå for alt i Verden ståluld på eg, bøg og eksotiske træsorter! Du får fyldt overfladen med sortbrune rustspor. De lyse skjolder tyder på, at tidligere olie er vasket ud af spiritus. Den naturlige reaktion på det må være en ny behandling med olie (linolie) med en let afslibning. Det vil sige noget med korn 280 - 400 og overhovedet ikke noget med ståluld og mineralolie. Mineralolien tørrer jo ikke, så bordet vil altid være fedtet, indtil næste ærede taler vælter sin snaps. Nej en god linolie, fint slibepapir og aftørring med klud eller køkkenrulle til allersidst. Husk at brænde klude og/eller papir!
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 86 point
Dato : 01-11-04 14:54

Åhjo, forresten: At bordet overhovedet er blevet angrebet af et enkelt festligt lag, tyder på at sidste gang olie slet ikke er tørret. Altså bør du inden påføring af ordentlig olie vaske pladen af med en klud med sprit eller petroleum eller terpentin eller fortynder. Hvis klud og bord ændrer farve, er det tegn på at den hidtidige olie ikke er tørrende, og det bør den i høj grad være.
Det var bare det, jeg ville tilføje.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 02-11-04 16:19

Tak for svaret pbp_et. Jeg tror meget på dit svar. Det lyder vældig fornuftigt. Så det prøver jeg.