/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
antenne stik hvordan samles det bedst
Fra : snaptil
Vist : 4136 gange
50 point
Dato : 31-10-04 18:24

jeg har faktisk samlet mange antennestik.. men pludselig bliver jeg i tvivl.. skal det yderste lag metal(tror nok man kalder der skærmen) rører ved stikket(der hvor man har de to skruer og holder på ledningen)..

jeg har selvfølgelig blotlagt den inderste som ikke rører ved andet end det lille hul hvor den passer ind... (stedet med en skrue)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-10-04 18:31

Ja, det bøjer man jo "bagover" på selve kablet og skruer bøjlen fast ovenpå.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 31-10-04 18:33

Holde bøjlen har 2 formål.
- aflastning af kablet.
- stelforbindelse til skærmen.
Den bedste måde at monteres stikket på er:
- Kablet fastholdes mekanisk stabilt uden at deformere isoltationen imellem skærm og inderleder formeget, samtidig med at stikket bliver der hvor det skal.
Om man vælger at have skærmen sammen med sølvpapiret er lidt at en religionskrig (tror jeg.)
Jeg har set at profesionelle selv ikke er enige om hvordan dette skal monteres.
Selv sørger jeg for at både skærm net og papir er med under bjølen.
Er det til f.eks et TV der flyttes har jeg nogen gange viklet lidt af skærmen rundt om den ene skrue for ikke at skulle spænde skruerene vildt meget.
Der er ikke nogen "lov" der dækker denne montage..
mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 31-10-04 19:01

Tak for svaret Benjamin.Hansen.... hejsa jeg fjernede nu sølvpapiret... og jeppa det var f... skønt.. mit signal er rent som aldrig før på 24 m kabel... juhuuu..
så jeg holder til dem der fra nu af fjerner det...!!!

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 31-10-04 19:56

Jeg ved godt at spørgsmålet er besvaret... men alligevel:

Nu er det papir, der sidder imellem skærm og inderleder sat i kablet med det formål at afskærme for signal. Derfor vil du få et dårligt signal, hvis du vikler papiret udenom skærmen, da skærmen så ikke får ordentlig forbindelse.

Hvis de professionelle (eller dem, der skulle forestille at være det) siger at man skal lade det sidde. Så er det sgu fordi de ikke har hørt efter i HF-teknik og metallers ledeevner *GG*

Papiret er der for at undgå uønskede signaler imellem A & B.
Når man monterer stikket, afisolerer man det yderste plastic + papir-"skjoldet"
Derefter "befrier" man skærmen og skærer præcis så meget af den inderste leder, at der er isolering helt hen til monteringshullet i inderkernen af stikket.
Når den er skruet fast kan man selv bestemme, hvordan man sætter skærmen fast, så længe der er god forbindelse til metallet med aflastingsskruer.
Om man så vikler det omkring skruen eller hvad man finder på... Ja det er så lige meget.

Carsten (Udlært i 2003)

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 31-10-04 20:39

hej
husk ikke 90 grader bøjninge på kabel
det lyder ikke smart men signal går lige ud
og du mister noget styrke