/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
lysning af røgfarvet rå træ
Fra : anuarak
Vist : 1489 gange
100 point
Dato : 30-10-04 20:43

Jeg har vægge af rå profilbræddere der er med tiden er blevet mørke af røg og ælde.
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg får lysnet træet uden at jeg mister dens struktur? Hvad skal jeg rense træet med? og hvad skal jeg efterbehandle det med?

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 30-10-04 21:34

Prøv at ludbehandle det..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-04 23:45

det gode gamle rensolin - effektivt men lugter ikke ligefrem godt

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 31-10-04 07:01

du kan blive syg af rensolin!!!!!

Vask det med oxalsyre. Det kan fåes hos Matas, og der kan de fortælle dig hvilket blandingsforhold du skal bruge. Er det særligt slemt, skal du over det af et par omgange. Opvaskemidlet Oxygen kan sandsynligvis også bruges, og vil i hvert fald tage nikotinen og tjæren, så det ville jeg bruge aller først, og så tage en efterblegning med oxalsyre.

God arbejdslyst
A.C.Rosmon

Accepteret svar
Fra : Ravni

Modtaget 100 point
Dato : 31-10-04 09:14

Jeg har måske sprunget over hvor gæret er lavest.
Købt et produkt der hedder Antik fra firmaet Jotun.
Det lysner træværket samtidig med at det er en overlade behandling.
Malede min stue (loft) for 5 år siden og det står stadigt som lige efter jeg havde gjort det store arbejde.
Det skal males 2 gange

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 02-11-04 23:00

Jeg takker alle for deltagelsen og lader poingene gå til ravni -- nok fordi det lyder som det nemmeste

Godkendelse af svar
Fra : anuarak

Dato : 02-11-04 23:01

Tak for svaret Ravni.

Kommentar
Fra : Ravni

Dato : 03-11-04 17:11

OK - håber at bliver lige så tilfreds som vi er - det er lidt dyrt, men når man så ikke skal igang år efter år hjælper det vel på humøret når man betaler