/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Metro/afgift/oplysninger
Fra : Toby14dk
Vist : 1094 gange
70 point
Dato : 30-10-04 19:28

Davs.
Mit spørgsmål er meget enkelt...
Hvis man bliver taget uden billet i metro'en f.eks.
så skal man selv skrive navn og add. osv.
men har de ret til at få oplyst ens cpr? Har hørt at man i følge loven kan nægte dem at oplyse det, er det rigtigt?
Mvh Tobias.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-04 19:35

Billetkontrol
Du skal have gyldig billet eller kort fra rejsen begynder. Du skal selv sikre dig, at din billlet eller dit kort er stemplet korrekt, og gælder til hele rejsen. Billetter og kort skal vises til chaufføren, når du står på bussen og til kontrolpersonalet, når det forlanges.

Du skal fortælle chaufføren, hvor du skal hen, hvis han skal hjælpe dig med korrekt billettering.

Hvis du ikke har gyldig billet eller kort, når du bliver kontrolleret, skal du betale en kontrolafgift. Den er 500 kr. for voksne og 250 kr. for børn under 16 år i busser, tog og metro. Man har pligt til at opgive fuldt navn og adresse, fødselsdag og år samt legitimere sig.

Hvis der skal rykkes for manglende betaling, lægges der ekspeditionsgebyr på.

Betales beløbet ikke efter den almindelige rykker procedure, gives sagen videre til retslig inkasso og/eller fogedretten. For det lægges der yderligere gebyr samt inkasso- og/eller fogedretsom kostninger på.

DSB kan også tvangsinddrive beløb via Told og Skat.

Fra denne side http://www.m.dk/rejseregler

De samme regler er gældende, hvis du benytter metroen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-04 19:37
Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 31-10-04 11:37

he he.. så fik jeg den.. :D
jeg tænkte lige så meget på hvilke paragraffer der gør sig gældendee når de beder en udlevere navn osv..
man er altså ikke tvunget til at oplyse de sidste 4 cifre i sit cpr..??
og i følge hvilken paragram kan man nægte dem at udlevere de sidste cifre osv..??
Mvh Tobias.

Accepteret svar
Fra : speedsix

Modtaget 70 point
Dato : 08-12-04 17:50

Ifølge retsplejeloven § 750, er enhver pligtig på forlangende at opgive navn, adresse og fødselsdato til politiet. Du har ikke pligt til at fremvise ID, men mistænker politet dig for at lyve, kan de anholde dig. Kontrolløren har ikke flere beføjelser end politiet, og kan derfor ikke kræve at se legitimation, men kun at få oplyst navn, adresse og fødselsdato.
Der var for nyligt en sag, hvor en kvinde kørte uden billet. Hun nægtede at opgive navn og adresse, hvorefter hun blev anholdt og fænglset. Hun blev dog frifundet, idet domstolene kom frem til, at indgrebet i dette tilfælde slet ikke stod mål med den begåede forbrydelse.

Godkendelse af svar
Fra : Toby14dk

Dato : 06-03-06 17:34

Tak for svaret speedsix.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-03-06 18:31

Så må vi da håbe at speedsix stadig er bruger på kandu.

Speedsix blev bruger på kandu den 08-12-04 og har ikke været på kandu siden da.