/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Plade korrektioner til 78
Fra : KaVAkandu
Vist : 503 gange
200 point
Dato : 30-10-04 16:47

Jeg er ved at overføre gamle 78 plader til CD'er og nu er spørgsmålet, der findes mange forskellige indspilningskurver, f.eks. NAB-NCB-BIEM og mange flere, men det jeg gerne vil vide, findes der et link, hvor jeg kan finde disse kurver i dB., så jeg selv kan sætte dem, når jeg renser filen, jeg har søgt og også fundet nogle få, men der findes så mange.
Hvis I kan hjælpe så mange TAK.

Mvh. KaVAkandu

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 210 point
Dato : 30-10-04 16:58

Nej og ja,
Til at korrigere indspilningen af gamle 78 plader har du brug for en såkaldt Rii forstærker som mellemled mellem pladespilleren og din forstærkerindgang.
Problemet der skal løses er at de mekaniske egenskaber ved de gamle plader var at man undetrykte de laveste frekvensers mekaniske udsving "rillens udsving" og at denne del af frekvensområdet således skulle genoprettes ved afspilningen.
En sådan forstærker kan i dag købes for nogle få hundrede grunker hos fke Brinks Elektronik
Mvh OW

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 31-10-04 13:19

Det er ikke det jeg mangler, en forforstærker med den kurve (RIAA) har jeg, som er beregnet til LP'er fra midten af 50'serne og op.
Et af de programmer jeg bruger er Audacity og der er nogle kurver, men ikke NCB - BIEM - FP - WH og måske flere, hvem ved.

Mvh. KaVAkandu

Godkendelse af svar
Fra : KaVAkandu