/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Brugernavn
Fra : Thrakath
Vist : 547 gange
176 point
Dato : 13-06-01 17:01

Jeg har et COM objekt der kaldes fra en ASP side der læser NT brugernavnet på dem der er logget ind på severen hvor Objektet er installeret. Er det muligt at ændre Objektet en smule så den læser brugernavnet på de klienter der indlæser ASP siden.

Det skal bruges i sammenhæng med et login script, der logger ind på et website. Istedet for at brugeren indtaster brugernavn og adgangskode, så går Objektet ind og kigger på klientens maskine for at læse brugernavnet for denne.
Jeg er klar over at det nok vil blive et spørgsmål omkring rettigheder og sikkerhed.. men kan det lade sig gøre:

Jeg har pastet min kode for det objekt der læser brugeren på vedkommende der er logget ind på severen.

Module:
-----------------------------------------------
Declare Function GetUserName Lib "advapi32.dll" Alias "GetUserNameA" _
(ByVal lpBuffer As String, nSize As Long) As Long

Class:
-----------------------------------------------
Public Function gstrGetLoggedInUser() As String
Dim sBuff As String * 25
Dim lRet As Long
Dim sUserName As String
'Get the user name, remove NULLs, and trim trailing spaces.
lRet = GetUserName(sBuff, 25)
sUserName = Trim$(Left(sBuff, InStr(sBuff, Chr(CHAR_ZERO)) - 1))
'Return empty if no name is returned.
If sUserName = vbNullString Then
GetLoggedInUser = ""
End If
gstrGetLoggedInUser = sUserName
End Function

Accepteret svar
Fra : gandalf

Modtaget 176 point
Dato : 13-06-01 21:12

Hej Thrakath

Det kan du ikke med mindre du udvikler en activex component som brugerne tillader at kunne eksekveres. Der ligger ikke en component i windows som default tager fat i brugernes navne. Du bliver nødt til, at frigive din component til alle klienter som skal ind i systemet.
Så skal du sende informationerne fra din component til en side på serveren enten via cookie (HTTP header) eller som url paramenter som så skal tage imod brugernavnet, og slå op i databasen for at se om brugeren findes.

Gandalf