/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Arbejdsskade
Fra : malumse
Vist : 577 gange
200 point
Dato : 29-10-04 10:46

Hejsa,,,
HAr lige et par spørgsmål....
Jeg fik for 2 måneder en løfteskade på mit job !! Jeg var sygemeldt i 14 dage.....Lederen fik årsagen at vide!!(sagde at der skulle skrives en skadesanmeldelse..) OG DET regnede jeg da faktisk med , at hun ordnede......Da jeg kom på arbejde fik jeg besked på, at en "sådan anmeldelse" Skulle være ordnet inden 8 dage(altså jeg skulle selv have skrevet den).....Ellers er den ikke gældende..
Jeg går nu igen sygemeldt....stadig pågrund af det løft..........Tjekker lige lederen , at hun nu fik den skrevet dengang..DET GJORDE HUN IKKE............
Hvordan er jeg nu stillet??????????
Kan jeg vinke farvel...til nogen form ..for erstatning, hvis det kommer så vidt.............

Det skal siges at mandag ,,,skal jeg til scanning ,,,af min ryg ...kiropraktoren mener der kan være en discos

Håber på hjælp...
TAk
malumse

Kommentar
Fra : hyperactive

Dato : 29-10-04 11:07

Jeg ville kontakte en advokat og høre, hvordan du står... De fleste advokater vil gratis svare på om måden sagen er behandlet på er korrekt, eller om du skal gå videre med henblik på en erstatning

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-10-04 11:14

Det er arbejdsgiveren der har pligt til at anmelde en arbejdsskade, og det skal du kræve, evt. m. hjælp fra fagforeningen, at det bliver gjort.

http://www.at.dk/sw4611.asp
http://www.magister.dk/sw11485.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-10-04 11:16

Du står skidt. Vi har selv som medarbejdere et ansvar for at sætte os ind i diverse love og regler, som her er, at DU skal have lavet en skadesanmeldelse inden de otte dage. Man kan IKKE bare regne med, at andre laver en sådan anmeldelse. Det siger jo ligesom sig selv, at du skal skrive under på et sådan dokument...ikk?!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-10-04 11:17

Kontakt arbejdsskadestyrelsen de vil kunne fortælle dig, hvad du i dette tilfælde skal gøre.

http://www.ask.dk/arbejdsskader_2004/hvordan_anmeldes_en_arbejdsskade/default.asp

Hilsen ans

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-10-04 11:24

Citeret herfra http://www.magister.dk/sw11485.asp

Citat
Vigtigt at huske når arbejdsskader anmeldes
Hvis du selv, lægen, arbejdsgiveren eller andre anmelder din arbejdsulykke eller arbejdsbetingede lidelse, så vær opmærksom på at du skal altid sætte kryds i "JA" under erstatningsspørgsmålet, da du ellers afskærer dig muligheden for at søge erstatning ved evt. langtidsreaktioner.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-10-04 11:29

Det er altid arbejdsgivers ansvar/pligt at sørge for at anmelde en arbejdsskade.

http://www.ask.dk/arbejdsskader_2004/spoergsmaal_og_svar/hvordan_anmeldes.asp

Der er så desværre en tendens til inden for det offentlige område, at man "overser" denne pligt, årsagerne kan der så kun gisnes om.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-10-04 11:31

Ja, nu fremgår det selvfølgelig ikke, at du arbejder inden for det offentlige, men det er især der det plejer at "halte bagefter"
mvh dova

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 29-10-04 11:54

Hej til ...Alle der har svarret
Til dig Dova: Jo Jo ...Jeg arbejder ved det offentlige..............Og måske er det derfor der er blevet sløset derfra
Til creamy girl..: Det har du da ret i , at man ...skal skal undersøge "sagerne"....Men Men til mit forsvar ...vil jeg så sige..............Jeg kunne IKKE ..komme ud af min seng ...10 dage udaf de 14 dage jeg var sygemeldt!!..Og jeg blev først orrienterret om det , da jeg ....kom tilbage efter de 14 dage.............Jeg ..ANEDE da ikke, at man skulle udfylde sådan et papir, har jo aldrig haft brug for det !!! Og hvis det også er en arbejdsgiver..pligt, er det så ikke for, at være sikker på at den ..ene eller den anden ,,,gør det ???
Hun var jo selv inde på det , da jeg talte med hende pr.telefon...(dengang)
Men jeg kan godt ...se at "jeg bliver den lille i dette.."show")

Takker alligevel...for alle de gode svar ..

Accepteret svar
Fra : jspi

Modtaget 200 point
Dato : 29-10-04 12:11

Hej malumse

Som sikkerhedsrepræsentant kan jeg berolige dig. Ja arbejdsgiveren har pligt til at anmelde inden 8 dage, men jeg har endnu ikke været ude for at en arbejdsskade ikke godkendes pga. for sen anmeldelse. Du skal se og få skrevet den og så anføre grunden til den sene anmeldelse, det er vigtigt at du tydeliggøre hvad der er sagt til dig, og meget uddybe hændelsesforløbet. Og så skal du se at få kontaktet din fagforening i en fart, de kan og vil gerne hjælpe dig. Både med at udfylde anmeldelsen så den bliver skrevet i et korrekt sprog, selve sagsforløbet og med gratis juridisk bistand. For du er forhåbentlig i en fagforening !!! Mange spare de penge det koster fordi de i dag ikke mener at have behov for dem. Men når så det brænder på - ja så står man ganske alene. Dumt træk, det svare til at spare på indboforsikringen. Er du ikke i fagforening så kontakt dem. Det skre meget ofte at de indvilliger i at hjælpe folk hvis de straks melder sige ind

Hvis du har en fuldtids-ulykkesforsikring skal du også anmelde skaden til dem, idet de jo dækker hele døgnet. Dette gælder ikke for fritids-ulykkesforsikringer.

Nu sidder jeg bare og undre mig lidt. Hvor er din sikkerhedsrepræsentant i alt det her ??? Husk på at sikkerhedsrepræsentanten intet har med TR området at gøre. Sikkerhedsrepræsentanten er bundet af lovgivningen og skal repræsentere alle uanset om de er i fagforening eller ej. Så hvis din repræsentant på din arbejdsplads ikke har været der for dig, hvad meget tyder på, så mas på for at få skiftet personen ud med en der er opgaven voksen.
Men måske er du på en af de mange arbejdspladser hvor ingen gider at være det ??? Det ser jo desværre ofte, og når så skaderne er sket er folk på herrens mark.

Hvis du ingen hjælp får, så skriv igen så vil jeg godt hjælpe dig Dette kan jo gøres via e-mail.

MVH
Jspi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-10-04 12:14

Din læge kan også anmelde arbejdsskaden.
Jeg syntes, at du skriftligt skal gøre opmærksom på, at de som offentlig arbejdsplads er forpligtiget til at udlevere de nødvendige anmeldelsespapirer og skal ennda i tilfælde hvor nogen kommer til skade på arbejdspladsen vurdere om der skal indberettes til Arbejdstilsynet, der jo skal vurdere om sikkerheden er i orden.
Du må have en fagforening du kan henvende dig i for du har vel ikke sparet de kroner for det er nu den slags kan betale sig.
Jeg har været igennem hele møllen og heller ikke min arbejdsplads kunne finde ud af at anmelde, men få endelig nogen til at hjælpe dig for det er svært at kæmpe for sin ret når man er syg/skadet.

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 29-10-04 12:51

Hejsa,,,
Jamen ,,,Tusinde TAk....jspi.....Nu syntes jeg det ser lidt lysere ud for mig
Først ..JO---Jeg er i en fagforening....Og jeg vil tage kontakt med dem på Mandag.....

Og..Jo....Vi har en sikkerhedsrep....Og det var hende der kontaktede mig , da jeg mødte på job ,..igen ....Hun fortalte mig b.l.a også at jeg skulle udfylde skadesanmeldelsen inden de 8 dage.(og da var det for sent)
Hun er nattevagt.........og var gået på de 7fridage, som man har som nattevagt .............Og havde ikke hørt noget om, at jeg havde haft et forkert løft

Jspi.....Siger dig også..tak ....fordi...du vil hjælpe mig videre, hvis det bliver nødvendigt ...
Det vil jeg huske på !!

MAnge Hilsner fra Malumse

God weekend til alle

Godkendelse af svar
Fra : malumse

Dato : 29-10-04 14:09

Tak for svaret jspi.

Malumse

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-10-04 14:17

Hvis den sikkerhedsrepræsentant ikke gør noget, herunder kontakter fagforeningen så har vedkommende vist misforstået sit job.
Når der sker den slags skal man da ind og vurdere om du har fulgt instrukserne eller om der skal anskaffes hjælpemidler og det er da sikkerhedsrepræsentanten der som medarbejdernes "vagthund" skal påse at alt går rigtigt til.
Som du nok ved så forsøger de offentlige arbejdsgivere (kommunerne), at få den slags skader ført ind under almindelige hændelser under den type job så det betragtes som almindeligt slid eller dig der ikke har udført arbejdet korrekt, men uanset hvordan man vender og drejer det så er det arbejdsgiveren der har ansvaret.
http://www.ask.dk/arbejdsskader_2004/hvordan_anmeldes_en_arbejdsskade/default.asp
http://www.ask.dk/lov_og_praksis/betaenkninger/betaenkning_om_skadebegreberne.pdf side 50

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 29-10-04 14:30

Også..Tak ..til dig ..........
Bjarne D........
Min løfteskade..var:.Jeg arbejder på plejehjem .....Og jeg og en kollega,Skulle have en person længere op i sengen ...
Person...er lammet ..og vejer ca. 100 kilo..........
Idet ...vi tæller ttl 3.for , at Trække /Løfte personen op.......Slipper hun grebet ......og jeg står selv..med .."det hele"..
Det giver et knæk i ryggen .........
( der var et glidestykke i ,,sengen )...Skal der hermed siges..........Men det hjalp....altså ikke mig

Tak---for linket...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-10-04 16:03

100 kg. er for meget til to personer under de forhold. I skal bruge lift ellers er det kun et spørgsmål om tid før I kommer til skade.
Så vidt jeg ved må der kun foretages kortvarige løft på max. 50kg. og det forudsætter at du kan løfte med benmusklerne ikke ryggen, men det du har oplevet sker over hele DK.
Jeg ønsker dig held og lykke med sagen og især med ryggen.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 29-10-04 16:22

Hej malumse

Jeg er glad for at jeg kunne hjælpe dig. Din sikkerhedsrepræsentant er ikke korrekt informeret. Jeg kan forstå at du så må være medlem af FOA, det er heldigt for dig for de gør et stort stykke arbejde på sikkerhedsområdet. Jeg har selv en arbejdsskade som de i sin tid hjalp mig med. Og det eneste jeg har at føje til det er KAN DU SÅ SE AT KOMME DER OP

Med hensyn til din sikkerhedsrepræsentant så er hun ikke korrekt informeret, ærgeligt når jeres fagforening er så aktiv på området. Jeg synes at det er en lidt dårlig undskyldning at hun er nattevagt. Da jeg var sikkerhedsrepræsentant for FOA var jeg aftenvagt og dermed arbejde jeg 5+2. Jeg lavede en aftale med lederen om, at jeg ALTID skulle ringes op i mine friuger hvis der skete skader. På den måde bliver der fanget op på tingene med det samme. Som du nok har forstået så er min holdning at man ikke skal gå ind i tillidshverv hvis man ikke tager hvervet seriøst. For mig har ordet tillid i hvervet altid stået som det vigtigste. Mine kollegaer har jo tillid til at jeg kan vejlede dem bedst muligt når de har brug for det.

Jeg håber for dig at tingene nu kommer til at flaske sig. Og så håber jeg at du ikke får mén af din skade. Til sidst vil jeg sige til dig at min skade opstod under lignende omstændigheder. Jeg fik anderkendt skaden og fik udbetalt en større engangs erstatning, samt en løbende erstatning mens jeg blev revalideret. Således at jeg samlet set med revalideringsydelsen og den løbende erstatningen oppebar den løn jeg ville ha´ haft hvis jeg arbejdede.

Held og lykke, og skriv igen hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med

MVH
Jspi

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 01-11-04 12:54

Hej Hej ,,,
Smiler som en sol ...
Lige en lille hilsen til dig jspi..
Jeg tog kontakt til min leder idag ....
Og lagde ...det "hele på bordet"Om hun da for pokker ikke kunne hjælpe mig ...
Hunmeddelte mig , at hun ---ville lige tage kontakt til kommunen......
For 5 minutter siden ..ringede hun.....DE VIL GODT GÅ MED TIL; AT DER BLIVER LAVET EN SKADESANMELDELSE:::
.......Malumse...........................

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 01-11-04 17:28

Hej malumse

Hvor dejligt for dig, men øhhh - det er altså deres pligt at anmelde så de gør dig altså ikke en stooor tjeneste. Rent faktisk kan de få en pæn stor bøde for ikke at gøre det. Men skidt med det bare du får den hjælp du har krav på.

Fik du kontaktet din fagforening ??? Det skal du altså gøre selv om skadesanmeldelsen nu bliver lavet. Det er faktisk mega vigtigt for dig, da du kan miste din evt. erstatning hvis hændelsesforløbet ikke er korrekt beskrevet. Det er bla. vigtigt at du påpejer at ulykken skete pludselig og at du var fuldstændig uforberet osv.... Gode ting kan ikke siges for ofte KONTAKT FAGFORENINGEN

MVH
jspi

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 01-11-04 17:39

Hejsa..
Ja...jeg ..fandt ...godt nok ud af (via dit svar) At arbejdsgiveren ..har pligt til, at anmelde det ..
Og ..Ja....du kan tro jeg har kontaktet FOA.......Og jeg har bedt dem hjælpe mig med, at udfylde skadesanmeldelsen...
Så..lige ...nu ..s.er det lyst ud for mig ......( får ihvertilfælde hjælp nu-syntes jeg stod som "Palle alene i verden før")

Venlig Hilsen Malumse

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 01-11-04 18:56

Dejligt at hører at du nu er ved godt mod