/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Feriepenge
Fra : 888
Vist : 2671 gange
100 point
Dato : 26-10-04 21:01

Hvem betaler de penge der bliver sat tilside til feriepenge? Hvis man f.eks. har en fast løn på 15.000, er de 12½% så nogen man har "oveni" eller skal de trækkes fra lønnen før udbetaling?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-10-04 21:03

Arbejdsgiveren betaler feriepengene, de trækkes altså ikke.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-10-04 21:07

Feriepengene er en del af din løn, som arbejdsgiveren indsætter på en feriekonto.

http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,328091&_dad=portal&_schema=PORTAL

Kommentar
Fra : 888

Dato : 26-10-04 21:13

Men hvis jeg f.eks. får 15.000- skal jeg så have 15.000 +12½%??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-10-04 21:14
Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-10-04 21:34

Kort fortalt JA

Din løn består af de penge der udbetales til dig hver måned (efter fradrag af skat og diverse sociale ydelser) + feriepenge, disse penge skal arbejdsgiveren indbetale hver måned og du kan så efterfølgende få dem udbetalt (efter fradrag af skat)til at afvikle ferie for

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 26-10-04 21:35

nej. så skal du have 12,5% af 15000.

hver gang din arbejdsgiver giver dig 100 kr. i løn, (nu ser vi lige bort fra diverse ting mht. beskatning) sætter han samtidig 12,5 kr, ind på en konto, som du så kan få udbetalt senere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-10-04 21:49

Du får dine feriepenge udbetalt i ferieperioden.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-10-04 21:56

Det er ikke alle der er berettiget til ferieløn. Jeg har f.eks ikke. :(

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 26-10-04 22:12

der skal skælnes imellem feriepenge og ferietillæg...

i alle tilfælde er det arbejdsgiver som betaler...

Feriepenge er 12,5% som udbetales i ferieperioden for timelønnede - der udbetales ikke løn i ferien.

For funktionærer er der ferie med løn og der udbetales ikke feriepenge... skulle man stoppe og få nyt arbejde så kan man ikke forvente at få ferie med løn og så modtager man feriepengene fra sin forrige arbejdsgiver som har indbetalt penge til en FERIEKONTO.

Funktionærer modtager dog ferietillæg ved ferie med løn - er 1% (mener jeg) som udbetales oftest med maj lønnen (deromkring)

Kommentar
Fra : 888

Dato : 26-10-04 22:22

Er der så regler om feriepenge for provisionslønnede.....? Hvis man nu deler indetægten 50/50 hvad så med feriepenge??

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 26-10-04 23:17

Der skal også beregnes feriepenge til provisionslønnede... og feriepengene beregnes af den løn man selv optjener...

Accepteret svar
Fra : krazy

Modtaget 100 point
Dato : 27-10-04 05:14
Kommentar
Fra : 888

Dato : 28-10-04 07:59

Dkkasper- er det noget du kan henvise til på nettet??
Feriekonto påstod det altid er arbejdsgiveren........!?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-10-04 08:43

Det er altid arbejdsgiveren der skal betale feriepenge, men som funktionær får du ikke feriepenge, du fåer et ferietillæg på 1 % til gengæld får du løn mens du er på ferie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-04 08:53

Kunne du ikke beskrive det konkrete eksempel, det ville gøre det lettere at besvare spørgsmålet?

Godkendelse af svar
Fra : 888

Dato : 28-10-04 18:12

Tak for svaret krazy. Har valgt dette svar fordi feriekonto kunne henvise mig til arbejdsdirektoratet, som jo så kunne give mig det rigtige svar. Hvis andre får behov for hjælp, så kan de kontaktes på 38106011