/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
DNS <> subdomain
Fra : mediamouse
Vist : 656 gange
40 point
Dato : 26-07-02 23:58

Jeg har virkelig rendt panden ind i muren med dette problem: Jeg har en række domainnavne jeg i sin tid har registreret hos udbyder. Senere hen har jeg så fået opsat min egen web-server (IIS - InternetInformationServices). Nu da jeg har min egen web-server, så har jeg fået min udbyder til at fixe deres nameserver, så domanenavnet peger på min web-servers officielle IP-adresse. Det virker perfekt, men jeg kan simpelthen ikke få subdomæner til at virke. Udbyderen skulle efter sigende have lavet en pegning af *.domænenavn, så jeg, ifølge dem, skulle kunne lave subdomæner uden at skulle have min egen DNS kørende, MEN - det virker ikke. Jeg har dobbeltchecket alle mine opsætninger. Så vidt jeg har forstået, så skal jeg bare oprettet websitet sub.domænenavn.dk i samme stil som jeg ville oprette et normalt site, men intet virker. Når jeg forsøger at browse mod sub.domænenavn.dk eller www.sub.domænenavn.dk så får jeg blot at vide at serveren ikke eksisterer. Hvad pokker er galt?
Tager min udbyder fejl og jeg skal faktisk have en DNS der kan håndtere mine subdomæner? Jeg har kigget på en del udlandske hjemmesider, og der ser det ud som om at når udbyderens nameserver peger med *. så skal jeg have en DNS til at vise hvor subdomænerne ligger - selvom det er på samme server som selve domænet....

Please help - det er ret akkut.
/Jesper

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-07-02 09:32

Hej Jesper,

har du opsat din egen domain server med IIS til at håndtere det?
bruger du Win NT, 2000 eller XP?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : mediamouse

Dato : 27-07-02 11:04

Nej, jeg har blot opsat en IIS med lokale brugere. W2Kserver er ikke opsat som DNS eller domaincontroller.
Jeg havde fået at vide, at dette ikke behøvedes, da *. ville sende al trafik direkte til IIS'en og den derved håndterede alt dette, blot de forskellige domæner og subdomæner er oprettet under IIS.

Jeg kører flere forskellige domæner på den og det virker fint - bortset fra subdomænerne der ikke virker. Hvis den er opsat som domaincontroller, kan selve domcontroller-delen så håndtere at flere domæner hører til på samme maskine?

Kan jeg benytte samme server der kører selve IIS til også at køre som DNS og/eller domaincontroller?

Som du kan se benytter jeg en W2K Server.

Mvh.
Jesper

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-07-02 13:40

Hej Jesper,

oki doki...

eh... det bliver nok lidt kompliceret og rodet at forklare... men jeg vil godt prøve... men det kommer nok til at tage lidt tid...
idet der ingen skærmbilleder ka' komme med her... afhængig af hvor mange andre ting jeg også ellers ska' ha lavet, ka' der godt komme til at gå et par dage... hvis jeg skal lave en vejledning fra bunden af...

har du installeret DHCP?

hvis det skal gå hurtigere end et par dage, har jeg et forslag... og det er at jeg ka' prøve at guide dig igennem på anden vis...

evt. vha. ICQ, e-mail eller remote computing... men det er op til dig...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 27-07-02 14:58

Det burde kunne lade sig gøre, kender desværre ikke IIS, men på apache laver du det på under 5 minutter

Kommentar
Fra : mediamouse

Dato : 27-07-02 15:45

Zonker: Jeg valgte også kun IIS fordi det ligesom hørte med til den licens af W2Kserver som jeg iforvejen havde købt i en anden sammenhæng - dertil kommer at web-serveren SKAL kunne kører de dersens FrontPage Extensions, og de hører også gratis med sammen med W2KS.

Stratup: Du behøver ikke komme med den helt store forklaring - bare nogle simple hints
Indtil videre har jeg ihvertfald brug for at vide følgende:

1) Skal jeg sætte min webserver op som domaincontroller? I så fald: kan jeg køre flere domæner på samme?

2) Og/Eller skal jeg opsætte DNS på samme maskine? Jeg går ud fra at DNS'en skal pege på at sub.domænenavn.dk skal gå til "samme IP som domænenavn.dk går til".

3) Er det godt nok at det er et *. der står registreret hos min udbyder? Det er mere om jeg skal have fat i dem igen, igen, igen og få rettet noget (de sidste gange igen igen var deres fejl, hvor de havde rodet rundt i mine MX-records).

4) Jeg har ikke installeret DHCP, da hele netværket er baseret på statiske IP-adresse og webserveren sidder beskyttet på en DMZ bag en firewall. Den officielle IP-adresse er den samme på både indersiden og ydersiden af firewallen, så der bliver ikke benyttet adressekonvertering mod webserveren. På længere sigt gør der, men indtil jeg har fået den til at køre ordentligt er det nok bedst ikke at skabe alt for mange fejl-faktorer.

5) Jeg går ud fra at det er rigtigt nok, at jeg laver mine subdomæner på IIS på samme måde som de andre domæner der kører på den (benytter samme IPadresse men styret af headere), så subdomænerne bare oprettes som sub.domænenavn.dk istedet for domænenavn?

Jeg har arbejdet professionelt med både PC, Unix og Mac i 9 år, men det med at koble webservere op er ret nyt for mig

Mvh.
Jesper

Accepteret svar
Fra : olemartin

Modtaget 40 point
Dato : 01-08-02 21:46

Hvis du er bag en anti spoofing router kan du ikke browse mod din WAN ip... som dine sub-domains resolver til. Du er altså nødt til at browse mod serverns lokale ip-adresse... Jeg har sååå mange kunder med det problem. Håber du kan bruge den lille bid info til noget. Under C:\windows\system32\drivers\ETC ligger en fil der hedder HOSTS - Der kan du skive de domæner der skal hostes på serveren ind med den aktuelle ip på serveren - Så resolver din browser til ip'en fra den server i stedet for den fra din DNS...

/Ole Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 08:49

"mediamouse" <mediamouse.news@kandu.dk> skrev

> Tager min udbyder fejl og jeg skal faktisk have en DNS der kan håndtere
> mine subdomæner?

Prøv og teste dine domæner og se om de har opsat * alias i din zonefil på
http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?pageid=79&action=cmsview&language=d
a&

Se evt. her
http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?ip=&host=oelsted.dk&ns=&verbose=on&
axfr=on&pageid=78&action=cmsview&lang=da der er en der hedder *.oelsted.dk.

--
/Palle Svendsen

N.B: Få oprettet dit .com, net, org, biz og info domæne GRATIS og betal kun
årslejen på 90 kr.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 10:03

On Wed, 7 Aug 2002 09:49:10 +0200, "Palle Svendsen \(Web-Sale.dk\)"
<ps@web-sale.dk> wrote:

>Prøv og teste dine domæner og se om de har opsat * alias i din zonefil på

Nu er det langt fra de fleste navenservere som tillader zone
transfers.

--
Morten!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 12:52

"Morten Kjaer Nielsen" <nospam.13juni2002@gummiand.dk> skrev

> Nu er det langt fra de fleste navenservere som tillader zone
> transfers.

Så derfor mener du ikke at han kan forsøge?

--
/Palle Svendsen

N.B: Få oprettet dit .com, net, org, biz og info domæne GRATIS og betal kun
årslejen på 90 kr.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 13:08

On Wed, 7 Aug 2002 13:52:01 +0200, "Palle Svendsen \(Web-Sale.dk\)"
<ps@web-sale.dk> wrote:

>> Nu er det langt fra de fleste navenservere som tillader zone
>> transfers.
>
>Så derfor mener du ikke at han kan forsøge?

Nej, jeg mener at sandsynligheden for at han får et godt svar er
næsten lige nul.

--
Morten!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 18:24

"Morten Kjaer Nielsen" <nospam.13juni2002@gummiand.dk> skrev

> Nej, jeg mener at sandsynligheden for at han får et godt svar er
> næsten lige nul.

Det mener jeg så ikke.. Så jeg vil stadigvæk foreslå det.

--
/Palle Svendsen

N.B: Få oprettet dit .com, net, org, biz og info domæne GRATIS og betal kun
årslejen på 90 kr.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-08-02 08:15

On Wed, 7 Aug 2002 19:24:09 +0200, "Palle Svendsen \(Web-Sale.dk\)"
<ps@web-sale.dk> wrote:

>> Nej, jeg mener at sandsynligheden for at han får et godt svar er
>> næsten lige nul.
>
>Det mener jeg så ikke.. Så jeg vil stadigvæk foreslå det.

Hvor mange udbydere tillader zonetransfers?

--
Morten!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-08-02 08:20

"Morten Kjaer Nielsen" <nospam.13juni2002@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse news:5j64lu03c0aoj36lpqdv9i8a9rdet88n5n@4ax.com...
> Hvor mange udbydere tillader zonetransfers?

Jeg synes det er overraskende mange, og jeg har da tidligere kunnet
hitte problemer på den konto

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
Statistik over dk.* og tele.* - http://www.makr.dk/?usenetstats
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-08-02 09:15

On Thu, 08 Aug 2002 09:15:12 +0200, Morten Kjaer Nielsen
<nospam.13juni2002@gummiand.dk> wrote:

>>Det mener jeg så ikke.. Så jeg vil stadigvæk foreslå det.
>
>Hvor mange udbydere tillader zonetransfers?

mange er mit indtryk

en af dem m. flest zoner (tdc) gør blandt andre.

--
vh
Thomas Jensen, pil.dk
Bliv partner: http://pil.dk/partner/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-08-02 14:08

mediamouse skrev i meddelelsen ...
>Jeg har virkelig rendt panden ind i muren med dette problem: Jeg har en
>række domainnavne jeg i sin tid har registreret hos udbyder. Senere hen
>har jeg så fået opsat min egen web-server (IIS -
>InternetInformationServices). Nu da jeg har min egen web-server, så har
>jeg fået min udbyder til at fixe deres nameserver, så domanenavnet peger
>på min web-servers officielle IP-adresse. Det virker perfekt, men jeg
>kan simpelthen ikke få subdomæner til at virke. Udbyderen skulle efter
>sigende have lavet en pegning af *.domænenavn, så jeg, ifølge dem,

Har du oprettet Host Headers på dine subdomæner?

Mvh
Søren Lundfald

Kommentar
Fra : mediamouse

Dato : 14-08-02 13:37

Så lykkedes det endelig at få det hele til at fungere. Det viste sig at jeg havde lavet alle opsætninger rigtig hvad angår min egen web-server, subdomæner samt hostheaders - det var blot fordi at min ISP'er havde opsat deres navneserver forkert.
Så selvom jeg flere gange havde spurgt om de havde opsat den efter min beskrivelse, så havde de "lige lavet en fejl", så de dog så straks rettede, da den var fundet - de havde glemt mit *./ Så det var kun trafik til selve domænet, der blev sendt igennem.

Jeg siger tak for hjælpen til Jer alle der har gidet at bruge tid på at komme med foreslag og kommentater til mit problem.
/Jesper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-08-02 02:36

On Thu, 08 Aug 2002 09:15:12 +0200, Morten Kjaer Nielsen
<nospam.13juni2002@gummiand.dk> wrote:

>
>Hvor mange udbydere tillader zonetransfers?

Hvor mange gør ikke, og hvad er begrundelsen for at blokke for det?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-08-02 03:18

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> writes:

> Morten Kjaer Nielsen <nospam.13juni2002@gummiand.dk> wrote:
>
>>Hvor mange udbydere tillader zonetransfers?
>
> Hvor mange gør ikke, og hvad er begrundelsen for at blokke for det?

Det kan give konkurenterne information om, hvor mange kunder man har.
Man har fx kunnet¹ lave zonetransfer på stofanet.dk -- tæl hvor mange
"pcxxxxxxx.stofanet.dk", der optræder i zonen, og så har man et godt gæt
på antal kunder.

¹ Jeg har ikke prøvet i meget lang tid.