/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Forhøjet blodtryk
Fra : Industri
Vist : 5109 gange
160 point
Dato : 25-10-04 21:06

Er der nogen der kender en specialist i forhøjet blodtryk. Gerne på Sjælland

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 21:12

Jeg mener ikke der decideret findes specialister i forhøjet blodtryk.
Hvad tænker du helt eksakt på i den forbindelse?
Er det nogen om årsag til det eller behandlingsmuligheder eller livsstil efter at have fået konstateret forhøjet blodtryk.
mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-04 21:26

Specialist i forhøjet blodtryk!

Det kommer da meget an på hvorfor blodtrykket er forhøjet. I første omgang er det din læge du skal til. Han/hun kan så henvise til undersøgelse på hospital.

Her kan du så læse om forhøjet blodtryk http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/hypertension.htm

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 21:30

I de fleste tilfælde kender man ikke årsagen til forhøjet blodtryk.'
Men i ganske få tilfælde ca 5 % skyldes det sygdomme af forskellig art.
Og hvis egen læge konstaterer forhøjet blodtryk, vil vedkommende undersøge nærmere, og hvis der ikke findes en årsag,
bliver man sat i behandling for at nedsætte blodtrykket til "normal" tilstand

mvh dova

Kommentar
Fra : Industri

Dato : 25-10-04 21:32

Nu er det sådan, at det drejer sig om min kone. Hendes blodtryk var omkring. 240. Det er nu gået ca. 1 år. Hun har været hos egen læge mange gange samt på glostrup sygehus. Det er faldet til omkring 200, men det er stadig alt for højt. Hva dælen gør man???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 21:37

Jeg tror aldrig at have hørt om så højt et blodtryk.

Normalvis må det helst ikke overskride 140/90

Hvad behandling får hun.
Formoder at lægerne har forsøgt med anden medicin da det er tydeligt, at det nuværende ikke hjælper synderligt meget.
Og har lægerne fundet en årsag , eller er det et af de tilfælde hvor der ikke er en årsag at finde.
mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-04 21:40

Hvad har lægen og hospitalet gjort, for at nedsætte blodtrykket. Hvad har din kone gjort. Et blodtryk på 240!!

Kommentar
Fra : Industri

Dato : 25-10-04 21:53

Det er sådan at hun får 6-7 forskellige præparater, men uden større held. Derfor spør jeg her, da der kommer mange synsvinkler. Men det er ganske vist med de 240, som er faldet en smule. Nej man kan ikke finde en årsag. Det er heller ikke mig der får trykket op. Hun har 2 gange haft et apparat på i 24 timer om man via dette kunne påvise tidspunkter, eller bestemte hændelser. Men desværre ikke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 21:59

Nu findes der nok omkring 50 forskellige slags medicin til nedsættelse af blodtrykket.
Måske skulle I prøve at tale med lægerne om at forsøge med andet , hvis det altså ikke er gjort.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-04 22:03

Industri

6-7 forskellige præparater, hver dag !!!! er det kun mod forhøjet blodtryk???????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 22:07

Jeg håber hun også har fået tilstrækkelig information om leveregler hvis man har forhøjet blodtryk.
Altså, at det er vigtigt ikke at ryge, at man får rigelig motion, at man ikke er overvægtig, spare på salt og alkohol o.s.v.
Og at undgå stress.
mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-04 22:17

Industri

Man skal ikke tage 6-7 forskellige lægeordinerede piller hver dag kun mod forhøjet blodtryk. Jeg går ud fra, at det er lægeordineret medicin, din kone tager.
Hvad fejler din kone udover forhøjet blodtryk?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 22:19

Jo, ans det kan man godt ske at skulle, tage så mange piller.
For det er meget normalt at der måske gives 2-3 forskellige blodtrykssænkende og så måske vanddrivende og kalium m.m.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 22:21

mente calcium i stedet for kalium
mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-04 22:26

Nu ville det jo være rart om Industri lige skrev lidt mere om sin kone.

Kommentar
Fra : J_Lo

Dato : 25-10-04 22:37

Det er nu kalium og ikke calcium, der gives sammen med vanddrivende medicin.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-10-04 23:46

Har hun prøvet en anden læge, her tænker jeg på, at der jævnligt kommer nyere og bedre produkter, som eksempelvis Cozaar. Det er dog normalt at give en kombination af flere forskellige produkter til at få blodtrykket ned. Når det systoliske blodtryk er på 200 over længere tid, er det belastende for kredsløbet og bør bestemt ned. Her kan kosten have stor betydning, undgå salt, brug seltin i stedet. Indtag selv om det lyder lidt bagvendt tilstrækkeligt vand. Hvis hun er overvægtig skal hun selvfølgelig tabe sig.
For nylig har jeg læst om et naturmiddelprodukt som er blodtrykssænkende. Jeg kan ikke huske navnet, men det vil hun sikkert kunne få at vide i en helsekostbutik.
Med det blodtryk må hun være konstant svimmel og træt måske med hovedpine. Hun bør tage daglige gåture for at styrke kroppen og få lidt mere energi.
Det vil sikkert være en god ide at skifte læge, som du selv er inde på, alternativt få lægen til at sende hende videre i systemet, når han ikke selv kan gøre noget for at løse problemet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 00:20

Calcium er rigtigt, det er for at nedsætte spændinger i karvæggene så disse "slapper af" og udvider sig.

Kalium gives nogen gange sammen med vanddrivende.
mvh dova

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-10-04 00:26

Når man siger blodtryk på 240.. Menes der så det systoliske alene. Nu spiller det diastolske blodtryk også en rolle jo.
Ikke sikker på at i har sagt Sys. + Dia. = 240. Lyder mere rigtigt.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 160 point
Dato : 26-10-04 00:35

ting27
Mener du at de to tal skulle være lagt sammen?
Det kan ikke passe, for så ville der ikke være problemer.
Et normalt blodtryk bør være 120/80, men først hvis det er over 140/90 siger man det er så forhøjet at der skal behandling til.
Men utrolig mange mennesker går rundt med meget forhøjet blodtryk uden at ane noget om det.
Dog ikke så højt som det spørgeren her fortæller.

Jeg kender en som i forbindelse med en rutineundersøgelse ved udfærdigelse af en lægeerklæring til kørekort, fik målt sit blodtryk til 178/120 uden at have haft gener. Og kan ikke mærke nogen forskel nu selv om medicin har sænket det til normalt leje.
mvh dova

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-10-04 00:40

Hvis vi siger at summen af det Systoliske og Diastoliske giver 240.
Summen af det maksimale er 230. Så må 240 også et problem ;)
Men rigtigt.. 200 vil ikke være et problem.. havde bare ikke lige tænkt på det.

Er 120/80 ikke et mærkeligt forhold? Min hjemmemåler siger ca. 160/60.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 00:55

ting27
Enten virker den hjemmemåler ikke, eller også bør du snakke med din læge.
Det er ikke alle de hjemmemålere der er alt for gode, og man bør ikke forlade sig på hvad sådan en viser, medmindre man har en professionel måling fra en læge først, så man ved hvad den skal vise, og så kan man ud fra det bruge den hjemme og kan se om der sker afvigelser.

Min mand købte en måler for en tid siden, og på ham passer den godt nok med lægens målinger, men så en dag var han ved at holde foredrag for en kammerat om forhøjet blodtryk, og han skulle så prøve. Måleren viste et helt vildt resultat, og han fik lånt apparatet med hjem. Dagen efter bestilte han tid hos lægen, og han målte flere gange om dagen indtil han skulle hen til lægen 3 dage efter, og da han kom derhen fejlede hans blodtryk ikke noget. Men vores måler som han havde taget med, viste stadig forkert, men kun på vores ven. Lægen forklarede det med, at det simpelthen var manchetten til armen, der ikke passede til ham. Så helt stole på dem, kan man absolut ikke.

Industri, undskyld for dette lille sidespring i dit spørgsmål.
mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-10-04 00:55

Husk også at din kone burde spise hjerte magnyl for at forhindre blodpropper. Det kan man let få med det blodtrykket.
alimak

Kommentar
Fra : J_Lo

Dato : 26-10-04 00:57

>Dova

Det korrekte ord at anvende er kalcium-antagonister, som er et blodtryksnedsættende middel.

Citeret herfra - http://www.crystalgallery.dk/page.asp?pid=6#calcium
for at kunne optage calcium uden skadevirkning for kroppen, skal det tages i balance med kalium, magnesium, folsyre og D-vitamin.
Hvis du for eksempel ikke får kalium sammen med calcium bliver den rest, der er tilbage af kalium skubbet ud, og så kan man bl.a. komme til at lide af hjerte-karlidelser og væskeophobninger pga. af kaliummmangel.

Desuden er det ofte at der gives kaliumpræparater sammen med vanddrivende medicin og ikke nogle gange som du skriver.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 01:08

J_Lo

Man plejer at kalde dem calcium kanal-hæmmere i daglig tale, og måden de arbejder på, er ved at få karvæggene til at slappe af og udvide sig, og dermed sænke blodtrykket.
Men jeg gider altså ikke ævle medicin med dig, det er en del af min uddannelse at vide noget om det, og jeg er vant til at dosere medicin til folk, så kan du kalde det ofte eller nogen gange at folk får kalium ,det er jeg næsten ligeglad med.

mvh dova

Kommentar
Fra : J_Lo

Dato : 26-10-04 01:24

>Dova

Hvorfor skrev du så ikke Cacium kanal hæmmere ?
Det kunne have været medvirkende til at du ville fremstå som troværdig i stedet for påståelig.
Glemte dælme helt, at du er så klog og på det nærmeste kan undvære hovedet. Er du hjemmehjælper ?

Jeg gentager lige, for spørgerens skyld: Hvis du for eksempel ikke får kalium sammen med calcium bliver den rest, der er tilbage af kalium skubbet ud, og så kan man bl.a. komme til at lide af hjerte-karlidelser og væskeophobninger pga. af kaliummmangel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 01:29

Nej jeg er ikke hjemmehjælper, så spar din nedladende tone J_Lo
Er du læge?????

mvh dova

Kommentar
Fra : J_Lo

Dato : 26-10-04 01:39

Næ, men næsten
Kan så lige oplyse dig om, at Cacium kanal hæmmere hovedsageligt kun bør anvendes til patienter, som ikke kan tåle betablokkere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 01:48

Jamen du behøver da ikke fortælle mig noget jeg ved i forvejen, men det ku du selvfølgelig ikke vide, for jeg anså det ikke for nødvendigt, at fremrulle hele videnregisteret og prale med diverse eksamensbeviser for at svare på det her spørgsmål. Og påståelig og så klog at man kan undvære hovedet, kan man jo alligevel blive beskyldt for under alle omstændigheder, Janteloven længe leve og godnat
dova

Kommentar
Fra : J_Lo

Dato : 26-10-04 01:56

*FASAG*...det anede du ikke, men ja for søren, janteloven længe leve. Den har du praktiseret at leve efter længe nok. Jeg har set tonsvis af spørgsmål, hvor du retter og korrigerer andre, så accepter, at du risikerer at blive irettesat for din uvidenhed når jeg en sjælden gang kigger ind.

Kommentar
Fra : Resistance

Dato : 26-10-04 07:17

He He He. Du er ikke hjemmehjælper..... så gør du vel rent (sort) i et pizzaria, der ligger ved siden af et apotek. Du laderdig hurtigt rive med hva??? Du er eddermanemig kvalm og bedrevidende (bræksmiley)

Jeg har også engang snakket med en pilot, så nu kan jeg flyve en jumbojet.

Kanduantagonist = Dova

J_Lo Tak for saglig og velunderbygget besked. Når du blir færdig som læge, så vil jeg, hvis jeg får problemer med blodtrykket, gerne ligge under dig. Så er der da kvalificeret styr på blodtrykket.

Kommentar
Fra : Resistance

Dato : 26-10-04 07:25

J_Lo. Sorry, jeg mente selvfølgelig INDLÆGGES under dig. Det andet kunne da vist misforstås.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-10-04 07:26

J_Lo>med fare for fremtidig forfølgelse af Dova vil jeg gerne tilslutte mig din ovenstående udtalelse. Jeg bevæger mig kun i de områder som har min interesse og dermed også en vis viden. Her har jeg stødt på Dovas tilstedeværelse med besvarelser, der bar præg af en hurtigt netsøgning uden egentlig bagvedliggende viden. Besvarelser som hun efterfølgende krampagtigt fastholdt med en negativ, lettere agresssiv adfærd. Jvf kalsium diskussionen. Kalcium gives i øvrigt ofte blodtrykspatienter der får vanddrivende piller, idet pillerne bevirker, at kroppen mister kalsium. I dag er det ofte tilsat de vanddrivende piller.
Jagten på point kan også tage overhånd (synes jeg), så det for os andre kan forekomme som en trættende tæppebombning.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-10-04 07:40

Jeg taler naturligvis om kaliumklorid til den vandrivende medicin. For ikke at forvirre diskussionen yderligere.

Kommentar
Fra : Resistance

Dato : 26-10-04 08:55

Citat
Her har jeg stødt på Dovas tilstedeværelse med besvarelser, der bar præg af en hurtigt netsøgning uden egentlig bagvedliggende viden. Besvarelser som hun efterfølgende krampagtigt fastholdt med en negativ, lettere agresssiv adfærd

Tak qfhq. Så tydeligt kan det beskrives.

Kommentar
Fra : J_Lo

Dato : 26-10-04 11:03

>gfha

Du giver nogle fine og velovervejede besvarelser, og man fornemmer at du ved hvad du har med at gøre, hvilket er dejligt til en afveksling. Jeg kan kun give dig ret mht. til denne Dova, hun er gennemgående "for meget" og netop de tre linier som Resistance har citeret dig for, beskriver hende som den hun er.

>Resistance
Du kan roligt lade dig INDLÆGGE under mig, til gengæld ved jeg ikke lige, om jeg vil tør flyve en tur med dig*fniz*

Kommentar
Fra : Industri

Dato : 26-10-04 21:36

Jeg må sige at jeg er helt overvældet af alle disse svar. Stor hjælpsomhed. Fantastisk.
Jeg er den omtalte kone til "industri".det er jo sødt af ham at forsøge at indhente viden om forhøjet blodtryk, som altså plager mig en stor del af tiden.Men jeg må lige rette ham lidt.Da jeg første gang gik til lægen og fik konstateret fh.blodtryk, var det på 220/110. Jeg havde i et par uger haft en ubehagelig trykken i mit hoved.desuden havde jeg for højt stofskifte.Stofskiftet kom ret hurtigt på plads, og jeg kom ellers i gang med flere undersøgelser,blodprøver, div. medicin, man kunne ikke finde nogen fysisk forklaring.Blodsukker, kolestorol, nyrer mm. er ok.Jeg får nu 5 slags piller samt medicin mod fh. stofskifte.efter et lille års behandling hos egen læge, bad jeg om at blive sendt videre til en specialafd. på et hospital. Fik der scannet hjertet og kunne selv følge med i det fantastiske billede af mit hjerte på arbejde på skærmen. mit hjerte er desværre blevet lidt forstørret/fortykket, men er ikke helt klar over hvor meget det betyder.Jeg synes det er vanskeligt at få beskedder ved en lægesamtale- bagefter tumler det rundt i hovedet: Hvad var det nu han sagde- jeg fik da ikke spurgt om..., at huske og forstå det hele.Men jeg må jo lære at skrive mine spørgsmål ned, så jeg får dem sagt.Mit blodtryk er ved at dale, men er ikke stabilt.I starten af september målte det 197/80 , i sidste uge 145/95.Jeg stoppede med at ryge sidste år, da det hele gik i gang. Men på et tidspunkt i sommer begyndte jeg igen ( ja, det er dumt!) Jeg var nede i kulkælderen, havde meget trykken i hovedet og lidt svimmel - så smøjerne kom frem igen som en slags trøst. Al den medicin hjalp jo ikke så meget.Heller ikke ,ikke at ryge.Nå, men nu vil jeg så stoppe igen fra på mandag.Der er altså kommet lidt styr på det, men den trykken i hovedet, som ind i mellem gør det vanskeligt for mig at passe mit arbejde ordentligt, er der for det meste.Jeg arbejder med udviklingshæmmede, så jeg har en travl og ofte støjende hverdag.Jeg er ikke overvægtig , har ikke følt mig stresset før nu, men ville nok have gavn af motion/gåture. Lægen talte sidst om, at jeg måske skulle have cozaar, men at de var ret dyre, så hun ville lige se tiden an.Jeg vil gerne sige tak til alle , der har delt ud af deres viden. Ja, det var en ordentlig smøre, jeg kom med her, men det kan man jo have brug, når der er noget der "trykker" en.Med venlig hilsen LB.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 22:10

LB
Det lyder jo så som om, der er ved at ske en bedring for dig. Den sidste måling tyder på det går den rigtige vej.
Det med, at dit hjerte er blevet lidt forstørret, er en af de ting der ofte sker hos mennesker der i længere tid har haft for højt blodtryk, simpelthen fordi hjertet har skullet arbejde for hårdt.
Et lidt forstørret hjerte betyder som regel ikke så meget, men det er da klart, at det er vigtigt at få fjernet årsagen(altså sænke blodtrykket) så det ikke bliver værre.
En af de første komplikationer der kan vise sig ved for stort hjerte, er hjertebanken og fornemmelse af at blive for hurtigt "forpustet" ved fysisk anstrengelse.
Men fortsat god bedring til dig

mvh dova

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 26-10-04 22:47

Jeg har stress, jeg arbejder for meget, motionerer for lidt, er for tyk - når jeg er færdig med mit job med at skøjte rundt i mit job i storcenteret for de nutildags hårdtkrævende kunder er mine batterier for flade til motionen, det gav depressioner med følgende sygdomme og et topforbrug af lykkepiller - Hvordan kommer vi videre..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-04 11:30

Sikke dog en diskussion for et så simpelt spørgsmål:
"Er der nogen der kender en specialist i forhøjet blodtryk. Gerne på Sjælland"

Manden vil gerne have kontakt til en læge for filen! Kender I nogen?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-04 11:34

Industri, jeg tror, hvis jeg var dig, at jeg ville ringe til et af de store hospitalers medicinske afdelinger og høre ad. Hvem ved, måske har de et godt råd. De har som regel fingeren på pulsen.

Vaxen

Kommentar
Fra : Resistance

Dato : 27-10-04 14:57

vaxen.

Fingeren på pulsen.... hehehe den var go. Egentlig har du fuldkommen ret, men som du kan læse i tråden, skal spørger bare i kontakt med hjemmehjælper dova. Hun klarer alt medicinsk med stor faglig ekspertise. Ingen kan komme i bedre hænder, selv om de er lidt skurvede af al den rengøring.
(kvalmesmiley)

Kommentar
Fra : Industri

Dato : 27-10-04 16:16

Nu er det ikke min kone, men hendes mand. Hvem er denne DOVA. Jeg synes det lyder spændende. Hvorfor så negativ over for hende??? Jeg synes det kunne være spændende at vide lidt mere om DOVA

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-04 17:22

Industri
Jeg er såmænd bare en af mange brugere her på Kandu, der svarer på forskellige spørgsmål ud fra de forudsætninger jeg nu har for at gøre det.
At der så findes brugere, der ser det som sin fornemste pligt at dukke op i diverse spørgsmål, og rent ud sagt pisse andre brugere op og ned af ryggen (jeg er skam langt fra den eneste der er udsat for sådant) i mangel af at kunne fremkomme med noget sagligt, kan da godt være du synes lyder spændende.
Hvis det er fordi du er betænkelig ved de kommentarer jeg er kommet med i dit spørgsmål, kan jeg da berolige dig med, at jeg ikke "bare" er hjemmehjælper der udtaler mig om noget jeg ikke har forstand på, og i sidste ende er det op til dig selv at vurdere om du kan bruge det til noget.
mvh dova

Kommentar
Fra : Industri

Dato : 28-10-04 16:38

Det er netop det, at jeg synes dine kommentarer kan være vedkommende, DOVA. Hvordan kan jeg få lidt mere at vide om din baggrund???. Finn

Godkendelse af svar
Fra : Industri

Dato : 31-10-04 16:34

Tak for svaret dova. Jeg ville dog gerne have lidt at vide om dig. MVH Finn