/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny harddisk
Fra : Nukke
Vist : 393 gange
150 point
Dato : 25-10-04 19:51

Hejsa...
Jeg kunne godt tænke mig at udvide min computer med en 200 GB harddisk. Da min viden inden for området er meget begrænset, har jeg lige et spørgsmål.
Når nu harddisken er blevet installeret, kan den så benyttes som det eksisterende C-drev. Altså kan man installere programmer på det, eller kan det kun bruges som lagerplads. Jeg regner med at jeg kan bibeholde min nuværende harddisk som C-drev (som ikke er så stor, hvilket er grunden til udvidelsen) og den nye kommer vil til at hedde E- eller F-drev. Planen var så at fremtidige programmer kunne installeres på den nye harddisk, samtidig med at den nuværende harddisk beholder de programmer jeg har på nuværende tidspunkt.
Hvis der er andre ting jeg skal være opmærksom på vil jeg sætte stor pris på hvis i vil fortælle om det.
Håber der er nogen der kan/gider hjælpe mig.
På forhånd tak.
Nukke

Accepteret svar
Fra : kaos_kristian

Modtaget 160 point
Dato : 25-10-04 20:10

Du kan sagtens installere nye programmer på din nye hardisk uden problemer.
Det kan eventuelt være en fordel at partionere den i mindre dele. Men bestemt ikke nødvendigt.
Bare husk at sætte den som slave eller cable select hvis du sætter den på samme streng som den gamle hardisk.
Det kan eventuelt være at du skal finde harddisken inde i biosen først hvis du ikke kan se den når du starter op første gang.

Held og Lykke
Kaos

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-10-04 20:16

Nu følger der mange gange et program med som kan overføre data fra dit C drev til den nye harddisk og osse partitionere det! Jeg vil anbefale at du bruger den nye harddisk til operativsystemet, da den sandsynligvis er langt hurtigere end den du bruger nu!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-10-04 20:17

Du kan godt beholde den nuværende harddisk, som den er og bruge den nye til både at installere programmer på og anvende som lager.
Lav en mappe på den nye disk, som du kalder programmer. Når du så installerer et nyt program, angiver du bare D:\programmer i den boks, som kommer på et tidspunkt i installationen (der står ofte i forvejen C:\programmer).
Vær opmærksom på, at du ikke kan omformatere C: (altså den gamle harddisk) uden at miste adgangen til de programmer som ligger på D: (den nye) - programmet er der godt nok stadig, men forbindelsen er røget.
Har du mulighed for at lave en ghost af dit C: er der ingen problemer, men det er jo en helt anden sag.

Hilsen myg

Godkendelse af svar
Fra : Nukke

Dato : 26-10-04 14:10

Tak for svaret kaos_kristian.