/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Isolering af tag i skur
Fra : rennil
Vist : 5590 gange
100 point
Dato : 25-10-04 09:29

Hej alle

Jeg har et alm. træskur med et "plastictag" - et enkelt lag. Jeg er træt af, at der kommer is/rim på undersiden af taget, når det bliver koldt, fordi isen på et tidspunkt smelter og drypper ned som vanddråber inde i skuret med deraf følgende fugt og rust på div. værktøj mv,, som opbevares.

Jeg har overvejet termoplader på taget eller en anden belægning eller evt. blot at lægge to lag plasticplader med et lille mellemrum af isolerende luft for at opnå termopladeeffekten på en billigere måde.

Jeg har isoleret skurets vægge og vil egentlig også gerne have isoleret taget - dette kunne måske helt fjerne mit "isproblem" og problemet med evt. at skifte/ændre på taget.

Hvad siger I??

Hvordan skal taget i givet fald isoleres - jeg har 100 mm rockwool i bats og vindpap, som måske kunne anvendes??

Hvad slags plader kan sættes på som loft (gips er noget tungt at holde op som loft ifm. montering - kan krydsfiner el. lign. anvendes??

På forhånd tak

René Niler
Allerød

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 25-10-04 09:36

Som du selv skriver, termotag er en brugbar løsning. Ellers bør du overveje eternit eller pap, selvfælgelig isoleret. Enkellags plastic eller endnu værre alutag er altid forbundet med bøvl. Det er noget nær umulig at ventilere sig fra.

Invester samtidig i en affugter. Disse kan af og til fåes for under en tus. i byggemarkeder, Bilka og den slags steder. Den el du hælder i den, tilgår i fuldt omfang rummet som varme, så du smider ikke noget væk. Så skulle du være sikret fint og "ikke rusten" værktøj

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 25-10-04 09:46

den mest rigtige måde er at isolere og derefter en dampspærre og noget loftbeklædning, jeg vil anbefale troltex plader

jeg vil gerne snakke med dig 3773 ang genvex
hvordan kan jeg kontakte dig

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-04 10:05

Du kan prøve hvac snabela sol.dk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-10-04 11:54

Du skal sørge for mindst 50 mm fri afstand til de lægter tagpladerne er monteret på og der skal være god ventilation over isoleringen hvor du gerne må lægge vindpap over isoleringen så det ikke "blæser" igennem.
Dukan godt bruge gipsplader til loft, men det er ikke ideelt til uopvarmede rum så brug vandfast krydsfiner f. eks. ca. 10 mm.

Kommentar
Fra : Ravni

Dato : 25-10-04 17:36

alle de ovenstående råd er til at ta´ at føle på. Mit råd er ikke at springe over for gæret og pengepungen er lavst.
Glæden over den billige pris holder ikke ret længe hvor i mod at ærgelsen over at ha´ brugt mindst lige så megen arbejdstid og så alligevel ikke fået et holdbart brugbart resultat.

Vælg en af løsningerne der er holdbar ud over 10 år.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-04 17:45

Enig Ravni

Min egen carport havde alutag. Jeg prøvede alt mulig (og umuligt), men lortet svedte og værktøjet rustede.

Op med nogle spær - eternit på. Husk vindbrædder. Så var der frit spil for isolering og lidt ekstra plads til skrammel oppe i spærene. Omkostningen var til at bære og glæden ved et tørt værksted enorm.

Godkendelse af svar
Fra : rennil

Dato : 26-10-04 09:46

Tak for svaret 3773 - med endnu en kommentar. Jeg går lige i tænkeboks.

Kommentar
Fra : rennil

Dato : 26-10-04 09:53

Tak til alle, som har bidraget. Som skrevet til 3773 går jeg lige i tænkeboks. Hvad var omkostningen til spær mv. i øvrigt.??

MVH

René

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-04 10:28

Husker det ikke, lavede spærene selv af reglar med forskalling som tænger.