/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Read only-tegninger
Fra : grethes
Vist : 588 gange
200 point
Dato : 25-07-02 21:12

Når jeg åbner en tegning, får jeg ikke dialogboksen op der fortæller, at denne tegning i forvejen er åbnet af en anden bruger, altså at tegningen er read only. Opdager det desværre somme tider først, når jeg ikke kan gemme tegningen.
Jeg formoder det er et eller andet i options der skal stilles, men spørgsmålet er, hvad?
Har forsøgt forskellige muligheder, men kan simpelt hen ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre. Er der nogen der ved det?
Jeg arbejder i acad 2002, og det er i denne version problemet er opstået, har ikke haft det i tidligere versioner.
Vil blive meget glad, hvis der er en der kan fortælle mig, hvad jeg skal gøre. Hvilket vil spare mig for meget unødigt arbejde.

Mvh
Grethe

Accepteret svar
Fra : CADmageren

Modtaget 200 point
Dato : 26-07-02 08:25

Hej Grethe.

Desværre kunne jeg ikke finde en forklaring, til at read-only advarslen ikke dukker op! Men her har du en anden løsning.
Placér nedenstående lisp kode i en .lsp fil der loades for hver tegning.

(if (= (getvar "writestat") 0)
(alert "Tegning er skrivebeskyttet")
)

Men som sagt er dette jo ikke den "rigtige løsning", så hvis en anden sidder med svaret....?

Med venlig hilsen
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen

Godkendelse af svar
Fra : grethes

Dato : 29-07-02 17:15

Hej Michael

Endnu engang tak for dít hurtige svar, men desværre kunne jeg ikke bruge det på arbejde (måske på grund af netværk) det virkede bare ikke.

Men, med hjælp fra vores cad-ansvarlige...ja, så er today et hjælpeprogram til acad. Grunden til jeg ikke fik meldingen om at tegningen var read-only, var fordi den blev åbnet i today. Jeg prøvede herefter at åbne på almindelig vis, og her var der ikke problemer, dialogboksen kom op og fortalte at tegningen i forvejen var åbnet af en anden bruger.

Og, hvad kan man så udlede af det, ærgeligt at lave en, synes jeg, god hjælpefunktion, der ikke fungerer optimalt.

Det var lidt svar på dit spørgsmål, men såfremt du finder et guldkorn, vil jeg meget gerne høre om det.

Hilsen
Grethe

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 29-07-02 17:15

Hej Michael

Endnu engang tak for dít hurtige svar, men desværre kunne jeg ikke bruge det på arbejde (måske på grund af netværk) det virkede bare ikke.

Men, med hjælp fra vores cad-ansvarlige...ja, så er today et hjælpeprogram til acad. Grunden til jeg ikke fik meldingen om at tegningen var read-only, var fordi den blev åbnet i today. Jeg prøvede herefter at åbne på almindelig vis, og her var der ikke problemer, dialogboksen kom op og fortalte at tegningen i forvejen var åbnet af en anden bruger.

Og, hvad kan man så udlede af det, ærgeligt at lave en, synes jeg, god hjælpefunktion, der ikke fungerer optimalt.

Det var lidt svar på dit spørgsmål, men såfremt du finder et guldkorn, vil jeg meget gerne høre om det.

Hilsen
Grethe

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 29-07-02 17:59

Hej Grethe

Den må jeg lige have en gang til. Har du gemt den viste kode i én selvstændig lisp fil, og placeret den i Tools - Load Application... - Startup Suite ?

Hvis du åbner en tegning som du ved er åben af en anden bruger, så prøv at skrive WRITESTAT fra kommandolinien.
Hvilken værdi bliver returneret? 0 eller 1

Men forøvrigt takker jeg for pointgivningen! - Nu ligger jeg jo i toppen

mvh

Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 29-07-02 18:21

Forøvrigt!!!

Kender du kommandoen WHOHAS. Med denne kan du se hvem der faktisk arbejder med den pågældende tegning.

mvh

Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 29-07-02 18:45

Her er jeg nok lidt lost. Hvordan laver jeg en selvstændig lispfil??

Hilsen
Grethe

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 30-07-02 11:01

Hej Michael

Har nu fundet ud af at lave en selvstændig lispfil, og placeret den sendte kode heri. Så nu virker det bare. Åbner jeg en tegning i today, der i forvejen er åbnet, får jeg nu dialogboksen op at tegningen er skrivebeskyttet. Tak for det!!

Min WRITESTAT står til 1, hvad jeg også formoder den skal.
Har forsøgt at finde ud af hvordan WHOHAS virker, men det er ikke lykkedes for mig endnu.

Men mange tak for hjælpen...er nu kommet et par skridt videre....

Hilsen
Grethe