/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Pro@ccess 5711 router udskiftning
Fra : skuli
Vist : 461 gange
200 point
Dato : 24-07-02 16:16

Hej alle.

Jeg har en Pro@ccess forbindelse, hvor jeg har en SpeedStream 5711 router. Da jeg hverken kan eller vil pille i opsætningen på den, så vil jeg gerne putte en Linux maskine op som firewall/router i stedet.

Jeg har set forskellige indlæg om dette her, men jeg er ikke lykkedes at komme på.

Jeg har et XpressLink modem/skillefilter fra Siemens, med Eth og ATM udgange. Jeg skal lige sige at jeg ikke har XpressLink D setup, der står kun XpressLink.

Jeg har prøvet med begge typer af netkabler, straight og crossed.
Jeg har prøvet med netmask 255.255.255.255, 255.255.255.254, 255.255.255.0 og sikkert nogle andre
Jeg har skiftet MAC address på netkortet til den samme som er på routeren.
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvilken gateway jeg skal bruge, jeg har prøvet de lovlige kombinationer som tillades af netmasken (tror jeg).

Kører Eth portet på modemet overhovedet? Der kommer lys på Eth dioden og Winbokset siger at der findes netforbindelse.

Er der nogen der har et kørende setup af dette, med XpressLink (ikke noget "D")? Hvis der findes nogen, vil jeg være taknemmelig for de oplysninger om deres net-setup de poster her.

På forhånd tak!

Skuli Hjaltason

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 30-07-02 03:02

Hej

Der er mange tin, der skal laves om hvis du køre med en standard opsætning/kerne.

Der er to gode links med mere information

http://www.tldp.org/HOWTO/Adv-Routing-HOWTO/

http://www.linuxrouter.org/

Håber det hjælper lidt

// Martin

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 30-07-02 03:04

Du kan for øvrigt godt pille i opsætningen.... Hvis den følger standarden for speedstream er passwordet det samme som serienumret (evt. minus det første ciffer ;)

Go' fornøjelse

// Martin

Kommentar
Fra : skuli

Dato : 30-07-02 10:46

Hej

Mange tak for svarene Martin.

Men mit spørgsmål var mere i retning af hvordan jeg kommer på 'nettet uden at bruge routeren, dvs. kun modemet via Eth-stikket. Jeg har set indlæg her og andre steder hvor der er "klager"/"brok" over performance på denne router, nødvendigheden af at opgradere firmware etc. etc., så jeg vil hellere være helt fri for routeren

Men når jeg kan bruge mit linux boks direkte i Eth-stikket på modemet og komme på Internettet, så vil jeg helt sikkert kigge på ovennævnte links. Tak for dem!

Mvh
Skuli

PS - kan det være rigtigt at der er ingen der kører denne slags opsætning??? For 200 points???

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 30-07-02 12:18

Jeg har selv samme router og det er rigtigt at performance var lidt træg, men efteropgradering af firmware virker den upåklageligt.

Jeg har prøvet at konfigurere min linux-box som router (med samme udstyr som du har) og det virkede også ganske lækkert, men personligt foretrækker jeg dedikeret hardware :)

Du skal selvfølgelig have to netkort i din linux-box.

En af de ting du skal gøre er slå routing til i din opsætning og så desuden konfigurere dit primære netværkskort (eth0) som du indtil nu har konfigureret din router.

Det kan f.eks gøres ved at bruge 'linuxconf'->config->networking->client tasks
Her kan du f.eks under Routing and gateways->Set defaults slå routing til og sætte gatewayen til at være din WAN-adresse hos din udbyder.
Under 'Hostname and IP network devices' konfigurerer du dine netværkskort
Under 'Name server specifikation (DNS)' taster du din udbyders DNS'er ind.

Når du du har testet at du har hul igennem fra maskinen kan du via førnævnte links begynde at konfigurere maskinen til at kunne route videre. Dette kræver højst sandsynligt en ny kompilering af kernen. (Og så kan du jo lige så godt hente sidst nye version fra kernel.org :)

Håber det hjælper

// Martin

Kommentar
Fra : skuli

Dato : 30-07-02 12:43

Hej Martin

Tak for et detaljeret indlæg!

Men... Der er altid et "men"

Jeg skal netop bruge oplysninger om hvordan jeg konfigurerer mit netværkskort for at komme på Internettet igennem Eth portet på XpressLink modemet. Hvilken ip addresse, subnet mask, gateway og evt. routing table skal jeg bruge for at komme på? Derefter kan jeg så komme igang med at sætte op rigtig routing.

Jeg har kigget lidt på hvordan man opdaterer firmware på routeren, men umiddelbart synes jeg at det er for kompliceret (tftp/bootp/...) og risikabelt (for mit speedstream-router-kendskabsniveau :) ).

På forhånd tak!
Skuli

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 30-07-02 14:57

Hehehe... du har ret der er altid et men :)

Det du så skal gøre er som følger:
1) Du skal finde ud af hvordan din router er sat op (ip, subnetmask, etc.)
2) Sætte dit ene netværkskort op med samme informationer

Du kan hive informationerne ud med Speedstreams eget konfigurationsværktøj (efficient DSL tools/configuration manager). Det kan downloades på http://support.efficient.com/faq.html.

Det kræver at du kender passwordet på routeren, men som før nævnt så er standarden at det er det samme som serienummeret (nogle gange serienumret minus det første eller sidste tegn)

Jeg håber jeg ikke helt har misforstået dig og at det hjælper en lille smule :)

// Martin

Kommentar
Fra : skuli

Dato : 30-07-02 16:18

Hmmm... Det ser godt ud...

Jeg vil kigge på dette og vende tilbage hurtigst muligt. Jeg skal på arbejdsrejse til Grønland i en uge fra i morgen af, og prøver dette enten i aften eller om en uge.

Tak igen for hjælpen,
Skuli

Kommentar
Fra : EL_Damus

Dato : 02-08-02 06:55

du kan godt komme ind i routheren. det eneste du skal have er et program der kan åbn portene i routheren. hvis du skal have din tele udbydere til det, koster det omkreng 1000 kr.

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 07-08-02 00:05

Hep,

Fik du det til at virke?

// Martin

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 200 point
Dato : 07-08-02 09:16

"skuli" <skuli.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:j_349.6016$G3.787316@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en Pro@ccess forbindelse, hvor jeg har en SpeedStream 5711
> router. Da jeg hverken kan eller vil pille i opsætningen på den, så
vil
> jeg gerne putte en Linux maskine op som firewall/router i stedet.

Det kan du ikke. Konverter evt. din P@ til ethernet-varianten, så er det
en leg

> Jeg har et XpressLink modem/skillefilter fra Siemens, med Eth og ATM
> udgange.

Kun ATM er enablet hos dig

> Kører Eth portet på modemet overhovedet?

Ja, men den sender ikke trafik nogetsteds

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
Statistik over dk.* og tele.* - http://www.makr.dk/?usenetstats
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Kommentar
Fra : skuli

Dato : 08-08-02 17:47

Tak for svaret, Martin Kr. Dette lyder meget sandsynligt.

Kasgaard, mange tak for din indsats. Jeg er ked af det virkede ikke. Jeg må altså konvertere til Ethernet hvis jeg skal kunne bruge Linux som router/fw uden at pille i TDCs router. Jeg tror Martin må få pointene da jeg fik et "konkret" svar fra ham... Håber at det er i orden... Man burde kunne fordele pointene?

Mvh
Skuli

Godkendelse af svar
Fra : skuli

Dato : 13-08-02 20:32

Mange tak for svaret Martin Højriis Kristensen.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-08-02 17:46

Hej Skuli,

har du fået det til at funke, eller driller det stadigvæk?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : skuli

Dato : 27-08-02 23:49

Hej Strarup

Nej, jeg har lagt projektet på hylden, foreløbigt. Jeg må altså konvertere til Eth-varianten for at få mulighed for Linux router uden at pille i routeren.

Mvh
Skuli

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-08-02 00:30

Hej Skuli,

oki doki...

men har du evt. koblet en Windows maskine på din forbindelse?
og hvis du har hvordan funker den så og hvorledes er den koblet på?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : skuli

Dato : 28-08-02 16:32

Hej Strarup.

Ja, jeg har et par Windows maskiner på. De er altså bagved TDC routeren. De er sat op til at bruge DHCP, automatisk tildeling af IP addresser. Bingo, presto...

Hvis du mener serveren, så er det et Linux-boks som har web/fpt/smpt funktionaliteten.

Mvh
Skuli