/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Netværk
Fra : marcussen1
Vist : 307 gange
50 point
Dato : 16-10-04 21:47

Er der nogen, der kan forklare mig, hvorledes de forskellige kabler skal tilsluttes, når jeg skal forbinde computer nr.1 med computer nr. 2. Jeg har adsl-forbindelse med et modem + 1 router og kabel, der skal gå hen til computer nr. 2. Jeg skal ikke bruge trådløst netværk.
Mvh Niels

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-04 22:07

WAN på router til ADSL modem
Netkort forbindes til LAN porte på router.
Uddyb gerne problemet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-04 22:08

Det ville selvfølgelig hjælpe at vide hvilken udbyder og hvilken router hvis det skal være mere detaljeret.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-10-04 22:09

Du skal bruge et krydset kabel, mellem router og modem.
Og de kabler der løber fra computer til router skal ikke være krydsede. (Det har ikke noget med udtrykket "Twisted Pair"
at gøre)
Begge computere skal altså have hver sit kabel (Netkabel) hen til routeren.

Hvis du vil lave en anden opstilling med forbindelse fra comp2 til comp1, som så går videre til modem (Så behøver du ikke router, men så skal comp1 jo være tændt og have 2 netkort, for at comp2 kan komme på nettet, men det er jo en dårlig ide.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-04 22:10

Det er bestemt ikke sikkert at der skal anvendes krydset kabel. Afhænger af type.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-04 22:11

Slet nr. 2 spørgsmål marcussen

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 16-10-04 22:31

Udbyder er TDC og routeren er en Belkin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-04 22:37

Belkin er det ikke en trådløs router?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 16-10-04 22:46

Jo Belkin er til trådløst, men jeg mener også at den kan bruges med kabel

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-04 22:53

Det kan den, men jeg er i tvivl om hvor mange kabelporte der er til rådighed på den.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 16-10-04 22:58

Der er 5 porte: 1 WAN og 4 LAN

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 16-10-04 22:59

Hvis der er flere kabelporte på den som jeg tror skal du koble UTP kablerne fra netkortene i disse porte og som tidligere nævnt skal WAN porten tilsluttes ADSL modemet. Hvorvidt der skal anvendes krydset eller standard kabel kan du prøve dig frem med, men det bør stå i opsætningsanvisningen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-04 23:02

Du skal ikke køre netværksguide, men opsætte med DHCP på TCP/IP protokollenm og vil du have at computerne skal kommunikere med hinanden gøres dette nemmest ved at installere IPX/SPX protokol, samt netværksdeling.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-04 23:07

Du vil måske kunne have glæde af denne http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=inetshare

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 16-10-04 23:08

Var det en ide at anskaffe en switch og bruge den istedet for routeren?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-04 23:11

Nej, for routeren har indbygget 4 ports switch og det er lige så enkelt at anvende som switchen, men sikkerheden er meget bedre.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 17-10-04 14:43

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-04 14:45

Med 2 spg. om det samme burde du have fundet løsningen, har du?