/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Træbeskyttelse på nye trykimprægnerede b~
Fra : PeterSchmidt
Vist : 4794 gange
50 point
Dato : 16-10-04 20:27

Jeg har lige udvidet skuret under min carport, og vil gerne male det med heldækkende Pinotex SuperDec straks.
Men træet er ret vådt - formentlig af overskydende væske fra trykimprægneringen.
Jeg ved godt at træ helst skal være tørt når man maler, men når jeg kun vil male ydersiden kan det vel komme af med fugten fra skurets inderside ??
Eller er jeg nødt til at vente til foråret med at male ?
V.H. Peter Schmidt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-10-04 20:33

Vent til foråret så det bliver tørt.

Kommentar
Fra : PeterSchmidt

Dato : 16-10-04 20:47

Hej Emesen
Ved du det eller er det bare en hurtig "fornemmelse" af at det er bedst at vente ?
Jeg ville jo umiddelbart synes at træet sagtens skulle kunne ånde fra bagsiden, hvor der også vil være meget luft.
Peter Schmidt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-10-04 20:58

Der er mange som har fortalt det til mig.

Accepteret svar
Fra : arcken

Modtaget 60 point
Dato : 16-10-04 21:01

Jeg vil tillade mig at komme emesen i forkøbet.
Hvis du intet foretager dig, så holder trykimprægneret træ vel din tid ud. Men hvis du absolut VIL gi det en heldækkende maling her inden vinter, så kan du vel nedsætte træets levealder med 50%.
Gør du som Emesen foreslår, så tørrer træet naturligt ud for affaldsstoffer, hvadenten det er trykket med Arsen eller andet. Til foråret kan du så starte med at væde det med en klar oliebaseret vædske f.eks. Bondex og efter et par dages tørretid maler du så den farve du vil. Med een eller anden klar oliegrunding mætter du træet på en billigere måde end ved at spilde den dyre farve på selve grundingen.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 16-10-04 23:05

fra tømmerhandleren, grundbehandling og derefter vente - enig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-04 23:12

Jeg har arbejdet som maler, og kan fuldt ud tilslutte mig de andres forslag om at vente til foråret.
Ikke nok med, at du risikerer at træet tager skade, men den heldækkende træbeskyttelse kan også finde på at begynde at skalle af igen fordi den ikke kan binde sig ordentligt til træet når det ikke er tørt.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : PeterSchmidt

Dato : 16-10-04 23:45

Tak for svaret arcken.
Det var godt at få lidt mere uddybning så jeg bedre forstår hvorfor.
Også tak til I andre, der på hver jeres måde var enige.
Jeg venter til foråret.
Peter Schmidt

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 17-10-04 09:28

Hej!
Et lille bidrag på bagkanten, selv om alle synes enige.
Vi har lige fået opført et nyt Kalmar sommerhus. Det er trykimprægnerede brædder. Der følger en ret detailleret vejledning med om vedligeholdelse.
De anbefaler klart at men venter ½ år dvs. til foråret. Hvis et hus er opført om foråret, kan man give det beskyttelse i efteråret.
Er du opmærksom på at man nu kan få træbeskyttelse fra Gori og andre anerkendte firmaer, så man opretholder udseendet. Personligt er jeg ikke så vild med heldækkende. Jeg har fået det råd ikke at bruge Gori, fordi det er baseret på nogle kugler, som skal knuses under påstrygningen og jeg har erfaring for at det bliver ret uensartet. Men det er muligt at Pinotex virker bedre.

Kommentar
Fra : PeterSchmidt

Dato : 17-10-04 09:56

Tak Penelope for bidraget, der støtter synspunkterne.
Personligt er jeg heller ikke så vild med de heldækkende malinger og har gennem mange år brugt de transparente.
Men nu er huset 20 år gammelt, så det transparente var efterhånden så som så, og min nabo i den sammenhængende kædevilla var begyndt med heldækkende maling - så for at holde stilen valgte jeg den samme Pinotex, som i øvrigt var meget fin at arbejde med.