/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skimmelsvamp?
Fra : food_life
Vist : 1366 gange
200 point
Dato : 16-10-04 10:12

På en ydervæg i lejligheden er der kommet en sort plamage som går gennem tapetet - måske skimmelsvamp? Jeg har hørt at man kan købe noget speciel maling til at give væggen efter at tapetet er fernet - nogen der har erfaring med dette?

Kommentar
Fra : abella

Dato : 16-10-04 10:14

det kan være du tænker på vandglas - det bruges/brugtes mest i forbindelse med at der har været fugtigt.
Det var lige en klog gammel mand på besøg her der kom i tanke om det *S*

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-10-04 10:23

først skal du finde årsagen til at det kommer og få det lavet , ellers kommer det igen
fjern det der er , vask det af og smør med atemon( det der bruges til syltning ) det dræber svampen , så kan du give det en fugtspære og male igen
men finder du ikke årsagen og får den rettet , så kommer det bare igen inden længe

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 210 point
Dato : 16-10-04 10:51

Hej food_life

Der er sikkert tale om en sortskimmelsvamp.
Årsagen er en kold og fugtig ydervæg, hvor isoleringen ikke er tilstrækkelig - eller
der er for dårlig ventilation.
Rens området med Rodalon (el. atamon) - og sørg for bedre ventilation og bedre isolering
med en fugtplade el. liugn.
Maling alene klarer det ikke i længden.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-04 12:03

Rigtigt som nogen har nævnt, at årsagen skal findes og fejlen udbedres, for hvis den plet der er kommet, blot bliver "lukket inde" kommer svampeangrebet bare et andet sted.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-10-04 14:08

Ja, forhindre at fugten trænger ind eller nok op nedefra. Og få skrabet al det løse af det medtagne af, og lap med beton.
Vi havde det engang i mine forældres tidligere hus´s kælder. Det var svært at rense af,med noget af det vi prøvede, men klorin var effektivt. Siden blev der gået grundigere til værks ved at grave ned under jordhøjde og få skrabet af og lappet til med beton.
Og ja det er også rigtig at du kan købe noget specielt, der der indeholderholder noget der holder svamp nede, om det er til mur ved jeg ikke, måske kun til træ ude, men det kan du søge svar om på nettet.
Her er en artikel om det fugt der trænger inde i kældervægge.: http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=140&a=3281

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-10-04 14:17

Jeg tror jeg forvirrede. Det mine forældre havde var også svanmp på væggen i kælderen , helt sort, kan fjernes med klorin.
Årsagen er at der trænger fugt ind, sandsynligvis fra jorden, kan fx også være et utæt nedløbsrør. Hvis fra jorden er det nævnte link nok værd at undersøge.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-10-04 14:22

Her er en rigtig god side hvor du sikkert kan få et hurtigt svar, det har jeg ihvertfald tit fået her.
http://www.byggepladsen.com/ShowForumArticle.cfm?ArticleNo=84&Area=Boligen

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 16-10-04 23:27

En håndregel er at du skal starte udefra, er din mur iorden er fugerne iorden, hvordan er den følgende isolering, hvad med indervægen, er der noget der har lavet en kuldebro - hvad med murpappet - er hjørner udført massivt... mulighederne er uudtømmelige

Kommentar
Fra : hgp

Dato : 17-10-04 18:32

Svampe gror dybt ind i konstruktionerne og den mest effektive måde at dræbe mycelierne på er med varme, når temperaturen kommer over 40 - 50 grader dør alle svampelegemerne og videre vækst er stoppet.

Opvarmningen kan eventuelt ske med halogenlampe pas på at alt tapet og brandbart er fjernet, er området stort kan du bygge en kasse af isoleringsbatts, brug et termometer med fjernføler, der bores ind i konstruktionen, til at følge temperaturen i væggen med.

MVH. Henrik

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-10-04 18:35

Det kan være en lodning på et nedløbsrør, som er gået op, så ydervæggen fugtes igennem hver gang det regner - eller røret kan være stoppet af nedfaldne blade.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 29-10-04 09:52

Kontakt Teknologisk Institut - de kan teste, om det er skimmelsvamp og rådgive dig videre mht fjernelse.

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 04-11-04 14:04

Tak for svaret 2603ph.