/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
digital kamera
Fra : graahede
Vist : 398 gange
50 point
Dato : 13-10-04 20:44

hvad skal jeg se efter hvis jeg købe et digital kamera optisk zomm digital zomm megapixels eller hvad er vigtig . jeg vil bruge ca 1500-2000kr

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 13-10-04 20:56

Du skal sørge for at der mindst er 3,2 mega pixels, ellers bliver billederne dårligere hvis du skal forstørre
Memuel

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 13-10-04 21:05

Hej Graahede,

Memuel har helt ret - faktisk vil jeg anbefale, at du ikke går under 4 megapixel. . . . . og du skal ALDRIG købe kamera'er med digital zoom - billedkvaliteten bliver for dårlig, når du anvender digital zoom.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 13-10-04 21:15

hejsa.. jeg har selv lige købt et digital kamera. det blev et kodak cx7525 (1699 kr. i bilka i denne uge )og det er af flere grunde.. jeg fik hjælp ved at læse denne bog http://www.photocare.dk/boeger/digitalt2/digitalt2_web.pdf

men som du nok finder ud af skal du ikke gå så meget efter pixels... men mere efter optikken. og bruger venligheden

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 13-10-04 21:16

Hej graahede,

det vigtigste er, at det er udstyret med optisk zoom (digital zoom har ingen værdi), derudover er kvaliteten af optiken meget vigtigere end om der er 3,2 eller 4 mega pixel. De dårligste kameraer har ikke optik af glas, men plastik - de tegner ikke skarpt.

Et lysstærkt objektiv er ret så vigtigt.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-10-04 21:22

Jeg har selv lige købt et nyt - kr. 3.000,- (havde et NIkon før) men kan/vil ikke anbefale et digitalt kamera, til den pris du skriver. Jeg vil ikke fornægte, at du kan finde et godt kamera til den pris. Held og lykke i din søgen

Frank

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 13-10-04 21:25

jeg har fået at vide at optisk zomm er det vigtigste samt mindst 3m pixel

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-10-04 22:04

Ja,det er efter min menign også rigtigt, så måske tror jeg også du skal ofre lidt flere penge på et Kamera. Jeg her selv lige købt nyt, i sidste uge. Jeg købte et Canon ixus 430 Det tager super lækre billeder.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : grow

Dato : 13-10-04 22:55

Foruden hvad der er blevet skrevet, så husk også at hvis du vil tage billeder i dårlig belysning ( nat ), så skal kameraet også have en lukketid på op til min. 10 sekunder. Det bedste er hvis du kan tage billeder med forud bestemt lukketid.
Mange digitalkameraer benytter på automatik en lukketid på 1/60 sek. Dette er for lidt hvis personer bevæger sig hurtigt.
Ellers god kamera-jagt.

Mvh. grow

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 13-10-04 23:00

Jeg ville se efter.
Til alm. fotografi:
min 3 mpix
optisk zoom (glem alt om digital zoom)
lagringsmedie CF ell. Sd kort
Til foto der skal forstørres/printes ud i A4 størrelse:
4-5 mpix
min 3 x optisk zoom
lagringsmedie CF ell. Sd kort
Til bevægelige motiver som fugle ol.:
4-5 mpix
10 x optisk zoom
lysstærkt objektiv og hurtig lukker/serieoptagelser
lagringsmedie CF ell. Sd kort

Foruden er spørgsmålet mere end et genopladeligt batteri eller type AA batterier som nemt kan skiftes

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 13-10-04 23:18
Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-10-04 23:42

Et digitalkamera med 2m-pixel kan sagtens tage ligeså gode billeder som et med 4.
Det er ikke bare det det afhænger af, men i højere grad også af optik og linse i kameraet.
Jeg har selv et Canon Powershot med 2m-pixel. og kvalitet på billederne er fuldt ud på højde med billeder jeg har set med billige kamera på helt op til 4-5 m-pixel (også forstørrelser).

Memorycard betyder også noget hvad man vælger. Compact Flash (CF) er noget billigere end SD kort.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : graahede

Dato : 14-10-04 20:30

Tak for svaret emesen.
og tak til i andre der har svaret på mit spørgsmål

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 14-10-04 20:32

Du er velkommen
Memuel