/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
BM3982
Fra : solveighamm
Vist : 353 gange
20 point
Dato : 13-10-04 20:41

Hvad er hvedemel koden der lyder 1050? Hvad betyder den kode? Samt koden 405?
Er det er doserings mængde eller betyder det noget andet?

Et til:
Og ved du/i hvor man kan køde surdejsmiddel, for det står der i opskriften, og vi har endnu ikke kunnet finde det..?

Tak på forhånd

M.V.H Solveig Hammond

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-10-04 20:52

Dit første spørgsmål aner jeg intet om. Men surdejsmiddel er et begreb. Når man éngang har lavet en gærdej, ta'r man en lille klump fra og gemmer. Denne klump gærdej vil blive ved at gære og dermed bliver den "sur". Næste gang du skal bage har du ikke behov for "købegær" idet din lille sure klump dej nu vil være et "surdejsmiddel".

Skulle jeg give et tip på de to tal, kunne det første være noget med melets hæveevne og det andet et nummer der henviser til tilsætningsstoffer. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : solveighamm

Dato : 15-10-04 18:39

kan du sende en opskrift til mig på denne surdej
på forhånd tak
solveig

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-10-04 18:46

Det er som jeg skriver. Lav en alm. gærdej og tag en lille smule ca. 1 dl. fra før du bager brødet. Det første brød bliver selvfølgeligt ikke et surdejsbrød. Den gemte dejklat gemmes i køleskabet og skal så bruges i løbet af en uge. Denne gang behøver du ikke købegæren. Tag igen 1 dl. fra. Din dej bliver mere og mere ren jo flere gange du bager og tar lidt dej fra til næste gang. Mvh. Arne

P.S.: Du kan prøve at søge på Google efter Surdej. Ville undre mig hvis du ikke der kan finde en "Opskrift" på Surdej.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 15-11-04 11:36

Jeg fandt en gl. opskrift på surdej fra Brugsen, måske den kan bruges. Jeg har brugt den for mange år siden og den er nem.Måske jeg skulle begynde at bage igen *GG*
3dl vand, 25g gær,½tsk. honning,200g groft rugmel. dette blandes i en stor skål og dækkes med film. stilles i køkkentemp. i 2 døgn.Når du så tilsætter surdejen til dit rugbrød/kernebrød og når du har den færdige dej,tager du 1½dl dej fra til næste gang og kommer det i et rummeligt syltetøjsglas og tilsætter 1½dl. vand og ½tsk. honning. skal stå 1 døgn i køkkentemp. dernæst opbevares i køleskab i ca. 2 uger. dagen inden det skal bruges, tager du det ud i køkken temp. så tilsætter du det til dejen igen. Hævetiden for brød med surdej er 6-8 timer ellers tilsæt10g gær og hævetiden er3-4timer, Held og lykke.

Kommentar
Fra : solveighamm

Dato : 19-11-04 18:18

tak for opskriften den vil jeg prøve
solveig

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-12-04 18:22

Solveig. Luk nu denne tråd.