/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Dæmpning af signal
Fra : KaVAkandu
Vist : 601 gange
100 point
Dato : 12-10-04 13:17

Jeg har lige anskaffet mig en B&O grammofon Beogram 1000 med forforstærker, til indspilning af plader.
Men det signal den giver, er for kraftigt til min komputer ( Medion 8008) med et onboard lydkort Realtek AC97 og det er det samme ved alle indgangene, men jeg bruger stereo mix.
Er der en der kan hjælpe mig med et dæmpningsled til dette.

Mvh KaVAkandu

Kommentar
Fra : xick

Dato : 12-10-04 13:30

skal du ikke bare skrue lidt ned for line-in på din copmuter?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-04 18:38

Du kan lave et dæmpningsled for hver kanal, ved hjælp af to modstande.
Du skal i den varme leder for hver kanal fra grammofonen, indskyde en modstand på mellem 5 og 10 kohm. (Kan også være et potentiometer på 10 Kohm Lin.)
Herefter skal du kortslutte lederen til stel med en modstand på 100 til 150 ohm. Det vil sige at den skal ligge lige over indgangen på dit lydkort. Værdierne har også lidt at gøre med indgangsimpedansen på kortet.
Du skal nok eksperimentere lidt for den rigtige dæmpning i forhold til det signal der kommer ud af grammofonen.

Potentiometret skal nok vælges i en stereo type, og det ene sideben skal lægges til midterbenet.

Godkendelse af svar
Fra : KaVAkandu

Dato : 28-11-04 15:29

Tak for svaret severino.