/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Pasning af eget barn
Fra : Jesper2002
Vist : 2775 gange
50 point
Dato : 11-10-04 15:18

Hejsa

Jeg vil bare høre om der er nogle som ved om man hvis man selv passer sit barn, kan få noget økonomisk tilskud.

Min kone arbejder aften og jeg selv nat. Dette betyder jo at vi selv passer Vores lille datter.

Hvordan er det lige med økonomi, når man selv passer sit barn ?

MVH
JS

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 11-10-04 15:20

Men hvis i begge arbejder, så er der vel ikke behov for det ?

Ring til jeres kommunen og hør nærmere, jeg ved at en familie jeg var i huset hos, der valgte moderen at gå hjemme bagefter da jeg stoppede, de fik tilskud, men kun fordi hun havde valgt helt at stoppe med at arbejde.

Kommentar
Fra : Jesper2002

Dato : 11-10-04 15:29

Nej.. Vi klarer os da nok økonomisk fint.

Men hvis der findes en ordning ang. egen børnepasning så er vi da bare nysgerrige. Hvis du havde mulighed for en lille ekstra indkomst så tog du den vel også. Vi har bare hørt om dette emne i pressen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-04 15:31

I må beholde de penge som dagplejen/børnehaven koster.

Kommentar
Fra : macau

Dato : 11-10-04 15:35

det ville da også være helt grotesk hvis man fik penge for at passe sine ejne børn,,,så kunne pengene da bruges meget mere fornuftigt frx på hjemmehjælpen de er nok mere tiltrængt.

macau.

Kommentar
Fra : Jesper2002

Dato : 11-10-04 15:36

Ja.. det har du ret i.... Dem trækker vi ikke ud i toilettet..

Kommentar
Fra : Jesper2002

Dato : 11-10-04 15:43

Macau skiver : det ville da også være helt grotesk hvis man fik penge for at passe sine ejne børn,,,så kunne pengene da bruges meget mere fornuftigt frx på hjemmehjælpen de er nok mere tiltrængt.

Et sted koster det staten / kommunen en masse penge at børn går i daginstution, i Vores tilfælde koster vi jo ikke staten en eneste øre.

Jeg ved da at vi betalte 2500 kr i mdr,da min datter var i dagpleje. 4 børn som en dagplejer har så får dagplejen 10000 kr. Det kan da aldrig nogensinde betale hendes/hans løn, fradrag osv. Så her bruges da nogle penge fra staten og kommunens side.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-04 15:45

Jamen det er der da ikke noget der hedder når I selv kan passe Jeres barn.
I skal da bare være glade for, at arbejdstiderne ligger så I sparer en dyr institutionsplads.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jesper2002

Dato : 11-10-04 15:48

Mange forskellige svar...

Hvem er så den kloge ?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-10-04 15:52

At modtage penge, fordi man selv passer sine børn har jeg ved gud aldrig hørt om der skulle være tilfældet her i Danmark.
Det er da muligt at staten betaler noget til daginstitutioner, men hvor er vi lige henne, hvis de også skal betale til de forældre der ikke benytter sig af disse?!

Kommentar
Fra : Jesper2002

Dato : 11-10-04 15:57

Jeg tror at jeg kontakter kommunen.. Tak for svar..

Både gode og de negative.

At passe egne børn

En kommune kan give tilskud til forældre, der i en periode gerne vil passe sine egne børn. Ordningen er frivillig for kommunerne, og de kan vælge at begrænse de muligheder, der er nævnt nedenfor.

Muligheder og krav
Forældre kan få tilskud, hvis:

barnet er mellem 24 uger og den alder, hvor børn normalt skal i børnehaveklasse
barnet er optaget i en daginstitution
det er i barnets tarv at blive passet hjemme.
Derudover er det en betingelse, at:
man passer sit barn i en længere og sammenhængende periode. Otte uger er minimum per barn, et år er maksimum.
forældrene har dansk statsborgerskab og har boet her i landet i syv ud af de sidste otte år. Personer fra EU, Norden og Liechtenstein hører ikke under syv-års-reglen.
Hvor meget kan man få?
Det højeste tilskud, man kan få, er på 85 pct. af det, det koster for kommunen at drive en institution, der svarer til barnets alder. Har man fx sit barn i dagpleje, kan man få ca. 3.150 kr. per barn. Og er barnet i børnehave, kan man få ca. 2.400 kr. per barn. Beløbene her er et gennemsnit af de kommunale institutionstakster, og de vil derfor variere fra kommune til kommune.

Man kan få tilskud til at passe tre børn i alt per husstand. Får man tilskud til flere børn, må det samlede beløb ikke være højere end beløb, man kan få i højeste dagpenge (3.205 kr. om ugen, 2004).

Får man tilskud, kan man ikke samtidig have en indkomst fra arbejde, SU eller offentlig forsørgelse.

Tilskud er skattepligtigt.

Pasningsgaranti
Man mister ikke sin institutionsplads, fordi man passer barnet selv. Barnet har orlov fra institutionen og kan komme tilbage, når forældrene vender tilbage til jobbet. Stopper man den aftalte periode før tid, skal man dog søge forfra på almindelige betingelser.

Klagemuligheder
Man kan klage til Det Sociale Nævn, hvis man er uenig i kommunens afgørelse af en sag. Kommunens generelle beslutninger om ordningen kan man ikke klage over.

Flere oplysninger
Du kan få flere oplysninger hos din kommune, og du kan læse lovgivningen i loven om social service i paragraf 27 og 27a.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 11-10-04 15:58

Her er så bare et eksempel for en enkelt kommune

Citat
Det er en betingelse for at få tilskud, at ansøgeren ikke modtager offentlig overførselsindkomst(herunder tillæg til forsørgelsesydelse samt SU) eller har arbejdsindtægt, samt har opholdt sig her i landet i 7 år ud af de sidste 8 år.

Fra denne side http://www.gundsoe.dk/Sider/SOK/Boern/At%20faa%20boern/Pasning_af_eget_barn.htm

Her er et uddrag fra serviceloven § 26

Citat
Hvilke forældre kan få tilskuddet
Tilskuddet kan ydes til biologiske forældre og adoptivforældre.

Det er en betingelse, at den forælder, der modtager tilskud til pasning af egne børn, ikke samtidig kan have arbejdsindtægt eller modtage en form for offentlig overførselsindkomst ved siden af tilskuddet.

Det er endvidere en betingelse, at ansøgeren har opholdt sig her i landet i 7 ud af de sidste 8 år. Kravet gælder ikke for EU/EØS-borgere, i det omfang de efter EU-retten er berettiget til ydelsen, se punkt 5.

Hvis den forælder, der søger tilskuddet, har arbejde eller modtager en form for overførselsindkomst (fx barseldagpenge, førtidspension, SU eller kontanthjælp), kan udbetaling af tilskud først ske, når lønudbetaling / indtægt fra selvstændig virksomhed eller udbetaling af overførselsindkomst er standset, se afsnit II om ændring af lov om aktiv socialpolitik.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 11-10-04 15:58

Der er flere mødre som går hjemme og passer børnene, i stedet for at sende dem i institution, og det kan jeg egentlig godt forstå. Andre vælger at få hjælp af en ung pige i huset, så kan man få et tilskud.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-04 16:01

Jesper2002

Kontakt du bare kommunen, i dit eget indlæg står der

Citat
Får man tilskud, kan man ikke samtidig have en indkomst fra arbejde, SU eller offentlig forsørgelse.

Kommentar
Fra : Jesper2002

Dato : 11-10-04 16:22

Hejsa...

Ja.. Vi må konstratere at det kun er en hjemmegående husmor på kontanthjælp som kan få tilskud.. .. Så må vi jo bare sande at folk med overskud ikke belønnes, selv om vi hjælper starten, ved ikke at hæve kontanthjælp eller anden ydelse.

Tak for alt info..

Til dem var så utilfredse og mente at det ikke kunne være rigtig at man kan få penge for at passe sit eget barn. Vi holder ikke vores barn ude af dagplejen efter egen ønske, 2500 kr for fuldtidsplads vil vi bare ikke betale når det ikke er nødvendigt. Hvis vi kunne få deltids eller andet, så ville vi da overveje, det er meget krævende at passe sit eget barn hver eneste dag.

Kommentar
Fra : macau

Dato : 11-10-04 16:26

mon ikke i skulle have overvejer ikke at få børn når nu der er så hårdt..........

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-10-04 16:29

Mon ikke bistandshjælp går ind under offentlig forsørgelse?!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-04 16:30

Nææhhh det er ikke en hjemmegående husmor på kontanthjælp, som kan få tilskud til pasning af eget barn.
Man skal være uden form for indtægt, hvis man vil komme i betragtning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-04 16:32

Hvis din kone opsiger sit arbejde, så vil hun måske kunne få tilskud, hvis hun bliver hjemme for barnets skyld.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-04 16:36

En hjemmegående husmor på kontanthjælp.
Det er der godt nok ikke noget der hedder. Enten er man hjemmegående husmor for egen regning, eller også er man af andre årsager kontanthjælpsmodtager.
Og der har du da nok ret i, at nogen kommuner bruger ordningen med at "frede" enkelte personer hvis de går hjemme og passer børnene. For i sådan et tilfælde sparer kommunen mange penge. Det er så ikke så ofte mere p.g.a. aktiveringsloven.

Og selvfølgelig er det krævende at passe sit barn. Tænk på, nogen har 4 eller 5 at passe ved siden af et fuldtidsjob.
Men det at passe barnet og tage det ansvar det er at have et barn, burde være ting der var gennemtænkt og overvejet inden man fik dem, for som sagt, det er da hårdt, men man vælger jo selv at få dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 11-10-04 16:37

Jeg synes bestemt ikke det er forkert, at din kone går hjemme om dagen og passer barnet. Men ligefrem at ville have penge for det, når i begge er i job, den synes jeg måske er lidt forkert. Hvis hun siger jobbet op, så i kun har din indkomst, så kan i søge om økonomisk hjælp. I sparer jo de penge som i ikke betaler til dagplejer eller hvad det nu må være af insitution...

Kommentar
Fra : Jesper2002

Dato : 11-10-04 17:35

Nu er det sådan at vi kun ville høre hvad der var af regler på området.At man nærmest skal gøres til samfundsnasser synes jeg da er lige i overkanten. Når man som jeg betaler 150000 kr i skak om året, så undersøger man da om der er mulighed for nogle fradrag og andet.
Jeg betaler hvis min del af gildet til dette samfund.

Vi havde bare ikke andet valg ind en fuldtidsdagpleje plads (kunne ikke få deltids) eller at trække hende ud. Alle ved jo at med de arbejdstider vi har så er det jo slet ikke nødvendigt med fuldtidsplads. Hvor mange gider at betale for 40 timer om ugen når man kun skal bruge 10 - 15 timer ?.

Ja i har ret i at vi sparer ved ikke at have hende i dagpleje, men gør kommunen og starten ikke også det ?

Åndsvage råd om at man skulle havde tænkt over det før man fik børn. Halløjsa.. Vi spurgte bare om hvad der var af regler, har sku da ikke en skid med det andet at gøre for os. Økomomisk er vi da ligeglad med om vi fik 10 eller 500 kr i tilskud. Hvis vi var berettigt til noget så ville vi da bare have det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-04 17:41

Den forkælede generation vil ha det hele tilbage, plus en bonus for at de er
dygtige og pæne mennesker der betaler skat.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-04 17:42

Jeg kan da godt forstå, at du vil udnytte de regler, der er, men i dette tilfælde "dit spørgsmål" er det ikke muligt.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Jesper2002

Dato : 11-10-04 17:45

Ans.: Det er vi jo enig om

Forkælet... generation... ???
Føler mig nu ikke særlig forkælet

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-10-04 17:49

Kære Jesper. Jeg forstår dig udmærket når du siger I ikke vil betale for en fuldtidsplads når ikke I har behov for det. Det der sikkert pisser folk noget af - er at du/I gerne vil have penge for selv at passe jeres børn.

At passe sine egne børn skulle skisme da gerne være noget man gør - og glædes ved, uden at man tænker økonomi. Du må virkelig undskylde, men de fleste forældre der arbejder fuldtid og i dagvagter har jo også deres børn i deres fritid, så jeg forstår ikke helt hvad du mener med at det skulle være mere hårdt, fordi I arbejder henholdsvis aften og nat. Er det ikke normalt at være sammen med sine børn når ikke man er på arbejde?!

Er der noget jeg misforstår her, så gør mig venligst opmærksom på det.
Jeg selv arbejder om dagen - henter min søn om eftermiddagen og passer ham (for egen regning) til næste dag. Hvori ligger forskellen på jeres 'hårde arbejde' og så mit?!

Kommentar
Fra : Jesper2002

Dato : 11-10-04 18:06

Undskyld hvis i tror at det drejer sig om økonomi, nej... Det er nogle regler på området det var da dem vi efterlyste.
Jeg skrev jo bare at vi jo ikke synes det er rimligt at man skal betale overpris for en vare(Børnepasning), når man slet ikke har behov for det.

Vi har jo haft vores datter i dagpleje, så vi kender jo godt til det at de kommer hjem kl 16 og er meget trætte og falder i søvn inden kl 19. Jeg siger sku da bare at det er en forskel at du skal beskæftige en lille en hver dag. Om jeg så har nævnt at jeg ikke kan lide det og er hård må undskylde, for vi elsker vores lille datter og er vilde med at lege med hende. hvis vi ikke kunne lide at have hende hjemme ville vi da sende hende afsted om morgen i dagpleje

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-04 18:16

>Jesper2002
Hvor gammel er din datter?

Der er flere kommuner, der har en "legeplads" hvor børnene kan være sammen i løbet af dagen. Det er gratis og børnene kan være sammen med andre jævnaldrende.

I hvilken kommune bor du/I.

Kommentar
Fra : Jesper2002

Dato : 11-10-04 18:29

Hun blir 2.....
Hun er tilmeldt børnehave når hun bliver 3..
Der er masse af "legepladser el lege grupper" i Vores område..Der er overhovedet ikke noget problem at holde hende beskæftigt. Hun er god til at lege med andre børn

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-10-04 18:30

Hvor i landet bor du?!

Jeg er ikke sikker, men mener, at nogle institutioner stadig bruger at tage deltidsbørn ind, hvis to forældrepar kan enes om morgen og eftermiddagsplads.

Godkendelse af svar
Fra : Jesper2002

Dato : 11-10-04 18:45

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-04 22:56

Selv tak Jesper2002

Men, der er ikke et hul i lovgivningen på dette område, som du spurgte om.

Jeg mistænkte jer nu ikke som "dårlige" forældre. Det er da klart, hvis det er muligt, at udnytte lovgivningen.

Held og lykke fremover.

Hilsen ans