/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
ADSL og telefon
Fra : Hausbaer
Vist : 676 gange
20 point
Dato : 22-07-02 08:50

Det stik hvor man tilslutter ADSL er samtidigt det stik man skal bruge til telefonen. Mit spørgsmål er nu. Er der en mulighed for at man bruge de andre stik man har i lejligheden??

I brochuren jeg fik med fra Tele Danmark stod der noget om muligheden, men den side er åbenbart blevet lukket ned. er der nogend er kan hjælpe??

Kommentar
Fra : kaptajnen1

Dato : 22-07-02 09:09

Hey

Det stik du får adsl igennem, er ikke det samme som telefonen i huset, og det kan kun gøres fra det første stik i huset, altså der hvor du får telefonledn. ind i huset! Grunden til at det ikke har noget med dit telefon stik at gøre er at det bruger et andet sæt kobber end din telefon forbindelse!
Og grunden til at du ikke kan bruge hvilket som helst stik i huset er pga støj, derfor sæt dit modem eller din router op hvor stikket kommer ind, og træk patchkabler til det sted hvor din computer står, de er mindre modtagelige for støj!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-07-02 09:15

Hej Hausbaer,

jeg går ud fra at du har fået sat et ADSL stik op...
det er ikke helt rigtigt, ADSL stikket ligner godt nok et telefon stik... Men du ka' kun bruge ADSL stikket til ADSL og omvendt kun bruge Telefon stikket til Telefonen...
du ka' godt putte Telefonen på ADSL stikket... men den vil bare ikke virke... og omvendt...

ADSL gør brug af Telefon linjen vha. nogle højere frekvenser på linjen end dem man bruger til at snakke i telefon i...
ADSL består primært af 2 mulitplexerre, den ene er hos dig og den anden hos den lokale telefon central...

men du ka' sagtens bruge alle dine normale telefon stik til telefoner rundt omkring i din lejlighed, til telefoner... men altså ikke til ADSL...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : McOle

Modtaget 30 point
Dato : 22-07-02 09:27

Dit ADSL modem skal sættes i første stik i huset. Det kan ikke anvendes i de øvrige stik på rund af støj. Du kan anvende din telefon i alle stik, altså også det første. ADSL anvender ikke andet kobber, men udnytter det eksisterende kobber, der før kun blev brugt til telefoni.
Hilsen Olé

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 22-07-02 10:26

hvis du bruger det første telefonstik i huset til adsl, så vil der være støj på alle andre stik i huset, når du sætter din telefon i dem, jeg fik det løst ved at få en montør til at smække et nyt stik op til adsl og køre direkte ud i boksen, og nu har jeg ingen støj...