/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af fuger i badeværelse
Fra : Linda_Jacobsen
Vist : 24852 gange
150 point
Dato : 10-10-04 12:54

Hejsa.

Vi har lige fået nyt badeværelse ( i marts) - granitfliser med en lysegrå fuge.
Nu er mange af fugerne blevet mørke - det er mest der hvor vi går og der er mest "transport". Men jeg ved ikke helt om man bare kan tage noget almindeligt rengøringsmiddel fx. kalkfjerner og fjerne det? Granit er vist lidt specielt på det område. Det skal siges at jeg har noget specielt sæbe til at vaske gulvet i - men det tager ikke skidtet i fugerne....!

Hvad skal/må jeg gøre?

Linda

Kommentar
Fra : briani

Dato : 10-10-04 13:26

Hejsa Linda

At rense fugerne så de igen fremstår flotte kræver en del knofedt

Her er et godt tip som ikke kræver hårdt arbejde.

Gå eller kør hen i din lokale byggemarked,og køb en fugepen.

Fugepennen, som fås i grå og hvid, kan farve fugerne, så de igen står flotte.
Fugepennens indhold rækker til ca. 50 m fuger, og den koster cirka 80 kr.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 10-10-04 13:50
Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-10-04 14:37

Vask fugerne med ren klorin og skyl efter med rent vand. Prøv først et skjult sted på fliserne, for at se om de kan tåle det, men det vil jeg tro. Det virker helt sikkert.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-10-04 14:59

Jeg går ud fra at det er slebet granit, så er porene i granitten lukkede.
Jeg ville nu som ovenfor foreslået prøve på et skjult sted med klorin først.
granit er ikke så uimodtageligt som man tror, bruger du f.eks. saltsyre på rå granit så åbner porerne sig og du kan give granitten f.eks. linolie så bliver den mørkere, altså åben og modtagelig for også skidt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-10-04 15:14

Rengøring forebygger - også fuger. Fugt er en stor synder, og kommer der "snavs" ned i fugerne, som er porøsee, sætter "skidtet síg. Efter bad, eller anden stor "fugtbegivenhed - et bad efterlader sig ca. 1/2 ltr. fugt i rummet, bør/skal man aftørre fliser mv. og IKKE åbne et vindue helt, men på klem, så vil fugten lade sig forsvinde ud igennem den udluftning, der skal bære til et vådrul. Mekanisk udsugning er MEGET gavnlig.
En fugepen fjerne ikke skidtet, men "maler det over". Skidtet sidder stadig i porrene i fugen. Siden kan det give lugtgener.

;.)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-10-04 18:20

Man må ALDRIG bruge kalkfjerner på fugerne!

Fugerne indeholder mest kalk!

Men seføli' så er skidtet jo også væk......

Jeg mener, Leth havde et "trick" til rengøring af fuger.

Prøv at kigge på www.dr1.dk - mon ikke Leth's tips er der endnu...

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 13-10-04 21:42

du kan rense fugerne med atamon og en neglebørste

Kommentar
Fra : hgp

Dato : 17-10-04 18:21

Prøv med brintoverilte på fugerne, det fjerner alt organisk og bleger. Husk at ventilere godt og skylle gulver grundigt med rigeligt vand bagefter.

Den tid som processen kræver er afhængig af koncentrationen. Pas på stænk på tøjet det bleger kraftigt.