/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
SMTP og POP3 på linux (RH 7.1, fast ip, ~
Fra : henrikwh
Vist : 424 gange
200 point
Dato : 21-07-02 13:42

Hej!
Jeg er newbie med linux serveropsætning. Mit problem er, at jeg gerne vil modtage mails på min linux server. Jeg har fast ip nummer og har fået det parret med mit domain. Nu ville jeg jo mene at jeg skulle kunne modtage mails (imap og pop3) på henrik@xxxx.dk (og alle andre brugere som er oprettet på linuxboxen).
Jeg har ingen problemer med at sende mails.
Jeg har en zyxel prestige 314 router. Linuxboxen er sat op i DMZ zonen. Desuden har jeg i NAT tabellen sat følgende porte til at pege på linuxboksen: 80,21,23,25,110.
Mine spørgsmål er som følgende:
1) Kan det være tdc der syntes det kunne være sjovt at lukke for nogle porte FØR min router gør det?
2) Bruger emails dns for finde min server (skal man registreres som at kunne modtage mails nogensteder)?
3) Når jeg opretter en bruger på linuxboksen, kan brugeren så automatisk modtage emails (ikke bare gennem sendmail feks med email root, men med emailen root@xxx.dk)

På forhånd tak..
/Henrik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-08-02 23:14

On Wed, 07 Aug 2002 07:34:02 GMT, "henrikwh" <henrikwh.news@kandu.dk>
wrote:

>1) Kan det være tdc der syntes det kunne være sjovt at lukke for nogle
>porte FØR min router gør det?

Ja, port 25 SMTP og 119 NNTP er lukket for indgående trafik, så du kan
ikke modtage mail direkte på din server, men TDC har sat en
backupmailserver op, som har adgang til din IP og sender mailen
videre, det er kun få sekunder den bruger om at sende videre.
Jeg har følgende i min DNS opsætning

milli.dk.    7200   MX 10 mail.milli.dk.
milli.dk.    7200   MX 20 backup-mx.post.tele.dk.
mail.milli.dk.    7200   A 80.62.40.60

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Accepteret svar
Fra : NeoNmaN

Modtaget 200 point
Dato : 22-12-02 18:28

vis det er en mail server vil jeg da søge inde på www.download.com og tucows.dk !! efter mailserver !! der er nogen nice nok har selv haft en

Godkendelse af svar
Fra : henrikwh

Dato : 22-12-02 19:02

Tak, det var løsningen. Det er nu registreret i DNS

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 22-12-02 23:44

okey :) det er jo godt :p