/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Dele printer og mapper
Fra : HansJensen41
Vist : 504 gange
220 point
Dato : 08-10-04 18:33

Jeg har en stationær med win98 og printer, og en bærbar med xppro.
En router til fire pcér og et adsl-modem fra tdc.
Jeg kan ikke få den bærbare til at bruge printeren, eller dele filer mellem de to.
Hvem hjælper den glade amatør?

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 08-10-04 18:53

Det skulle du meget gerne kunne grøe bare ved og dele din printer med 98 på.
Så så installere driverne på din bærbar.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 230 point
Dato : 08-10-04 18:55

Sådan har vi gjort på vores netværk:
Jeg forudsætter at din router allerede er sat op til at uddelegere internetforbindelsen.
Din win 98 CD skal ligge i CD-skuffen
Lan tilslutning:
h-klik på Internet Explorer > egenskaber > stå i fanen konfiguration > marker klientprogram til Microsoft-netværk > tilføj >
protokol >tilføj > Microsoft > rul ned i højre rude og marker NetBeui > OK > arbejder lidt…….
Klik på fil og udskrifsdeling >
V > hak af i andre bruger skal have adgang til mine filer og mine printere > OK
Stå i fanen identifikation > tjeck at du har samme arbejdsgruppenavn som dit netværk og giv din computer et navn >
OK
Computeren arbejder
Den spørger om du vil genstarte > fjern win 98 CD-rom > tryk JA
Efter genstart skulle du kunne se din og de andre computere på netværket ved at klikke på >
Andre computere

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 08-10-04 18:56

På win 98, skal du åbne for mappen printere, og h.klikke på ikonet af den installerede printer. Herefter "deling". Du skal "dele" din printer med andre på netværket.

Så skal du på 98 sørge for at du er med i en arbejdsgruppe- kald den hvad du vil. Mon ikke du kan gå via "andre computere" på skrivebordet-

Herefter skal du have"fil og udskriftsdeling på windows netværk" tjekket. Her skal du i egenskaber sørge for at du har flueben i boksene med tilladelse til delte filer og printere på netværket.

På din xp, skal du være medlem af den samme arbejdsgruppe. Samme navn.
Du højreklikker på denne computer- egenskaber- computernavn- og kører her guiden, hvor du skal vælge netværk uden domæne. Her skriver du ind det samme navn i arbejdsgruppen.
Mon ikke du så kommer lidt videre?

P.s. win 98 kan være lidt langsom til at finde netværksforbindelser selv om den er rigtig sat op. Et par genstarter og lidt venten efter genstart, så kommer det tit. (Tryk nogle gang på F5)

Mon din xp så ikke nu kan finde printeren via guiden installation af printer. Husk nu at det er en "netværksprinter" du skal installere.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-10-04 19:00

……. = ingenting

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 08-10-04 19:09

Her er vist de services som skal køre på netkortet.
http://www.dannyboyd.frac.dk/Lanforbindelse
Så skal den bare stå til auto ip/dns under tcp/ip egenskaber.
Og connecte til samme workgroup - tag egenskaber på "Min comp." network id - egenskaber - arbejdsgruppe
Det er sandsynligt at de andre står til "workgroup" hvis det er engelsk version.

Godkendelse af svar
Fra : HansJensen41

Dato : 09-10-04 09:02

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 09-10-04 09:05

Tak allesammen. Jeg kan åbenbart kun sige tak for svaret til en enkelt, og da jeg ikke har forsøgt mig endnu, var det måske ikke en gang den "rigtige" (tilgiv anførselstegnene, dem er der også gået inflation i). I skulle alle have haft seks stjerner - mindst. For hurtig besvarelse, for venlig besvarelse, for ikke at tage jer til hovedet og bjæffe hvorfor-F-bruger-du-også-microsoft...
HansJ

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 10-11-04 09:02

Det viser sig, at jeg overhovedet ikke har noget netværk! De to pc'er kan ikke se hinanden.
Der er virkelig noget, jeg har misforstået forkert, så jeg må begynde forfra.
Hvordan får jeg win98 og xppro til at se hinanden?
Den bærbare er en dell inspiron 3500 med løse drev til cd og diskette.
De er begge på nettet uden problemer via routeren.
Mvh
HansJ

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 09:17

De skal lige "meldes ind" i samme arbejdsgruppe.
XP:
start>indstillinger>kontrolpanel>system>fanen netværksidentifikation>tryk på egenskaber>her skriver du et computernavn eks. "minpc" og i arbejdsgruppe skriver du eks. "voresnet". begge steder skal det være ud i et ord.

98:
Det kan du se lidt højere oppe >>Fra : emesen Dato : 08-10-04 18:55<<

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 11-11-04 08:58

Der står så meget om kabler rundt omkring i alt mit materiale, men når begge pc'er er på en router, skal de så også forbindes indbyrdes for at kunne se hinanden? Eller gælder det kun, når man laver et netværk uden internetforbindelse?
Jeg har endnu ikke afprøvet emesens forslag, da jeg først ser pc'erne i dag, men jeg er helt sikker på, at jeg nok skal finde ud af det, med al den venlige hjælp jeg får.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 09:25

To pc'er sat til en router er også indbyrdes forbundet.
Men de skal lige snakke samme sprog (protokol) før de kan se hinanden.
Det er mange typer sammenkopliling.
PC..netkort....krydset kabel.....netkort...PC
PC..netkort....lige kabel...Router/switch/hub....lige kabel.....netkort..PC