/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dimension på afgangsrør til brændeovn
Fra : stig54
Vist : 3125 gange
100 point
Dato : 06-10-04 19:39

Jeg skal have en ny Morsø Brændeovn.
Den har et afgangshul på 150 mm.
Hullet fra min gamle ovn passer ikke i højden hvorfor det skal pudses til.
Ovnmontøren har et hulbor men med en mindre diameter (120 mm).
Hvilken indflydelse vil det have på trækket med et 120 mm rør istedet for et 150 mm.
Skal jeg hellere få en murer til at sætte en 150 mm. muffe i??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-10-04 20:39

Hvis din Morsø kun har 150 mm afgang, bør du ikke neddrosle diameteren.
Så lad mureren sætte en muffe i. så er det også nemmere at pakke tæt med "asbestsnor"
Jeg kan ikke forstå at ovnmøntøren er i tvivl om størrelsen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 20:50

Morsø tilpasser størrelsen på afgangsrøret til ovnens størrelse og aftræksbehov så det kan da ikke være så slemt at få lavet et hul i den rigtige størrelse når du alligevel skal have lukket det gamle hul.
Jeg har lavet den slags nogle gange og jeg har ikke noget hulbor så jeg bruger mit lange murbor og borer masser af huller i en ring der er lidt større en murbøsningen til røgrøret og så banker jeg det ud til sidst med en fladmejsel.
Bagefter skal bøsningen så mures i røgrøret monteres med glassnor.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-10-04 20:58

Asbest...........fy Emesen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-10-04 21:01

Ovnmontøren er ikke i tvivl om størrelsen, han bruger bare kun den ene størrelse, det er vist en ret dyr sag.
Det er jo surt hvis jeg mister træk, selv om vi bor på en blæsebakke.
Spørgsmålet er mister jeg træk??
Hvis man presser en vandslange sammen stiger trykket jo, her er det jo bare i den omvendte rækkefølge eller hvad?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-10-04 21:10

Du ahr fulstændig ret med hensyn til vandslangen - men det er tilgangstrykket som stiger.
Altså overført til ovnen - trykket der stiger i selve ovnen, fordi den ikke kan komme af med trykket.
Men der er nu ikke så meget tryk i en ovn.
Men den Morsø har vel nogle papirer som fortæller om minimums afgang.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-10-04 21:16

Det jeg mener emesen er at den vind eller det træk der passerer skorstenen er ens, derfor må aftrækket stige i et mindre rør, er der ikke noget med at man får bedre træk når man sætter isokærn i?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 21:20

Flere af Morsø's mindre ovne har 120 mm røgrør og når man laver større rør på de store ovne er der uden tvivl en god grund til det. Hvis ovnmontøren vil sætte en konverteringsbøsning i fordi han kun har et 120 mm bor så er han ikke sin løn værd.
Du kan jo maile til Morsø på stoves<A>morsoe.com Se www.morsoe.com
Emesen hvis du forlanger en asbestsnor så får du bare en "glassnor". Man kan jo bare ikke få dem mere fordi de er sundhedsskadelige at fremstille og destruere.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-04 21:49

Jeg tror nu ikke det er diameteren på en Isokern der har betydning for aftrækket.
Det har noget at gøre med, at skorstenstemperaturen bliver højere fordi den er bedre isoleret, at trækket bliver bedre.

Og med hensyn til brændeovnen, så synes jeg heller ikke det vil være en god ide med et mindre afgangsrør.
men ring da til din skorstensfejer og hør om hvad der er bedst.
mvh dova

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-10-04 21:56

Skrot den ovnmontør, han lyder for amatøragtig. Og lav et hul som BjarneD skriver, det er måden man gør det på. Det er ganske nemt. Ændre ikke på størrelsen, der vil give problemer fremover.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-10-04 22:06

Jeg har faktisk mailet til morsøe, det bliver spændende om de svarer, om det bliver i år mener jeg.
Det med skorstensfejeren lyder helt fint.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-11-04 14:54

Se nu kom løsningen.
Jeg snakkede med min skorstenfejer, der beroligede mig med at diameteren på isokærmen i min skorsten ikke er større end det hul montøren vil lave.
Nu har montøren været her og her kommer min misforståelse ind i billedet, det var min gamle pejs afgangsdiameter han ikke havde bor til og ikke den nye.
Han borede i min nytapetserede og nymalede væg og det støvede overhovedet ikke, han havde støvsuger tilkoblet.
Yderst professionelt.
Akja

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 10-11-04 14:56

Tak for svaret dova.
Du kom vel tættest, min skorstensfejer kendte ovnmontøren og beriligede mig med at han vidste hvad han gjorde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-04 01:46

Selv tak, og det var da rart at høre, at problemet blev løst.
Det er jo ved at være brændeovnssæson.
mvh dova