/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Igen fradags berettigede renter ?
Fra : elo2002
Vist : 572 gange
100 point
Dato : 18-07-02 23:47

Jeg har nogle spørgsmål omkring privatlån og fradragsberettigde renter.

Jeg har optaget nogle Privat-lån, som jeg har taget nogle år tilbage..

Nu er jeg ikke helt inde i alt det der "rentepjat", men jeg ved at mine privat-lån er rente fradrags-berettigede, når man betaler ydelsen pr måned..

Hvert år plejer jeg at få penge tilbage fra Told og Skat, med den velkendte gule check... (jubii)

Dette år skulle jeg have haft nogle penge tilbage fra skattevæsnet, jeg har tjekket min årsopgørelse, og den siger under rubrikken "gæld til banker osv.", at der stå renter-udgifter for ca. 14000 kr.

Hvor er mine fradrags berettigede renter blevet af ?, kan det skyldes at, de slags privat lån jeg fik optaget, er blevet lavet om, så de trækker fradraget fra renterne der bliver tillagt pr måned, så jeg betaler mindre renter pr md, istedet for ???

Jeg fik også en frivillige inbetaling girokort tilsendt på ca. 800 kr fra Told og Skat, jeg troede jeg skulle have penge tilbage, det har jeg ihvertfald fået de sidste par år !, jeg er lidt forvirret!! (ok, mine privatlån er næsten færdig!)

Ok, det er ikke enormt vigtig med de penge, men jeg kunne bare godt tænke mig et, lidt klare billede af denne situation, der er ikke nemt at gennemskue alt det der rentepjat, og hvis jeg for trukket de 800 kr fra min løn (ref: frivillige indbetaling), som sikkert bliver trukket efter pr.1.januar næste år (det plejer Told og Skat vist at gøre), så skidt da (æv ingen check)..

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 110 point
Dato : 18-07-02 23:51

Hvad mener du med "Hvor er mine fradrags berettigede renter blevet af ?, kan det skyldes at, de slags privat lån jeg fik optaget, er blevet lavet om, så de trækker fradraget fra renterne der bliver tillagt pr måned, så jeg betaler mindre renter pr md, istedet for ???" ??

Nu kommer det jo også an på din indtægt. Hvis du er sta for lavt i skat og du dermed kommer til at betale for lidt i skat i løbet af året, modregner skattevæsenet jo med de renter som du normalt får retur.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 19-07-02 00:08

Hvis du er sat til x kroner i renter på dit lån, for f.eks 4 år, og lad os sige at du skulle betale 4000 kroner i renter pr. år, trækker du jo 4000 fra det første år, men det må du ikke det andet, fordi imellem tiden er dit lån jo faldet med dit afdrag, så andet er det måske kun 3400,- altså trække du andet år, 600,- for meget fra. dette er ikke godt. jeg har selv prøvet, jeg opdagede at jeg trak 13000,- hvert år, som jeg ikke kunne gøre rede for. damn det gjorde nas:(

mvh. Melander

Godkendelse af svar
Fra : elo2002

Dato : 19-07-02 00:57

Tak for svaret zonker.

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 19-07-02 06:06

>elo:
Når du skriver at du er næsten færdig med at afdrage dit lån, så kommer der et farligt tidspunkt, hvor du ingen renteudgifter har mere og det kan medføre et ordentligt eftersmæk fra skattevæsenet.
Det har jeg prøvet en gang og nu trapper jeg mit privatlån laaaangsomt ned.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-07-02 09:35

velbekomme

Kommentar
Fra : elo2002

Dato : 19-07-02 12:48

>Clausen:

Ja, det er rigtig nok, men det forudsætter hvordan ens indkomst er sat til pr år før skat, hvis der er sa forkert for man et eftersmæk.
Jeg har talt med en revisor, og alt er ok, jeg sat ca. til det der svare til min indkonst, eller retter sagt han har sørget for det, men hvis jeg for et eftersmæk, så er der jo ikke rigtig noget at gøre, andet at betale pengene tilbage, that`s life.

Jeg mener altså stadig at jeg burde få penge tilbage, men jeg har ikke gidet at gører noget ved det, det er så besværeligt!!!!!