/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Penges betydning !
Fra : zikki
Vist : 3476 gange
50 point
Dato : 03-10-04 16:41

Måske et lidt mærkeligt spørgsmål jeg stiller, men jeg skal skrive en stil penge, og så vil jeg høre om der er nogle venlige mennesker som vil svare på disse spørgsmål, og eventuelt har en ide til noget jeg kan skrive om, det skal bare være om penge ! ( Essay genre )

Hvilken betydning har penge?

Hvilken rolle spiller penge for jer?

Ps, alle får jo ikke point så jeg giver dem bare til en tilfældig.....!

Accepteret svar
Fra : superwatt

Modtaget 60 point
Dato : 03-10-04 16:53

Penge...hmm... Penge er det som vi bruger til at handle med, bytte og købe ting. Vi har en fælle betegnelse for dette, markedet. Hvis pengene ikke ahr været der, ville vi ikke have den store marked som vi nu har. det kan du måske komme ind på.
Du kan og skrive om f.eks hvordan det har været før pengene overhovedet fandtes. Der byttede man varer for andre varer eller mad og lign., og tit var handlen urimelig. Men efter pengene er kommet til verden, så har man altid kunne være præcis, med hvor meget man giver for et eller andet. Det vigtigste er at du skriver hvad pengene betyder for dig! og på en eller anden måde få dn rolle ind i stilen. fx hvordan det ville være for dig, hvis pengene ikke fandtes.

Superwatt

Kommentar
Fra : zikki

Dato : 03-10-04 17:07

Kom kom kom mange komentarer ! godt superwatt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-10-04 17:17

Penge er en handelsvare som så meget andet.
Det er lettere at betale med penge end at skulle
skaffe tre kameler for en brugt folkevogn.
Der har du penges oprindelse.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 03-10-04 17:17

penge har den betydning at man har frihed som jeg ser det. men penge kommer man langt.

penge for mig har den betydnong at jeg kan tillade mig at gøre ting som jeg har lyst til. men på den anden side mener jeg ikke penge er alt.jeg vil heller have familie, kærlighed og venner end jeg vil have penge.

det kunne også efter man har fortalt om hvordan det forgik i gamle dage som super skriver om men derefter kunne det være spændende at se på penge s betydning i dag

er ved at skrive om stress og i de bøger jeg har kommer man ikke uden om penge i forhold til at vi nu er blevet meget materalistisk anlagte

håber du kan bruge det til noget

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 03-10-04 17:18

Penge er jo også en overordnet måde at styre markedet på. Tidligere byttede man jo f.eks. en gris for et får - byttede vennetjenester. De ting man i dag ikke har lov til, da vores system vil ha afregning for udført arbejde - og derved moms i statskassen. Hele stilen kunne sagtens dreje sig om f.eks. sort arbejde - og konsekvenserne heraf.
Der er både fordele og ulemper ved penge - men jeg er overbevist om at de er kommet for at blive (om end at de idag er mest tal på en skærm og de fleste har et betalingskort af en art)
Noget af det står måske lidt rodet - men brug det du kan til inspiration.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-10-04 17:28

Penge i sig selv har ingen betydning for mig.
Jeg tjener dem og bruger dem til varebytning og tjenesteydelser.
Men ellers har de ingen betydning - de er der bare.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 17:46

Som emesen skriver. Penge er en erstatning for bytteobjekter til varer og tjenesteydelser.
Penge repræsenterer også magt fordi har man tilstrækkelig mange af dem kan man stort set købe alt materielt og endda mennesker.

Pengenes betydning for mig er , at så længe jeg har tilstrækkeligt kan jeg leve rimeligt ubekymret og komfortabelt og det gør jeg så.

Kommentar
Fra : zikki

Dato : 03-10-04 17:49

Sikke alle de ideer i giver mig ;D bare bliv ved !

Godkendelse af svar
Fra : zikki

Dato : 03-10-04 18:54

Som sagt kunne jeg ikke give point til jer alle, så valgte en tilfældig! Tak for svaret superwatt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-10-04 19:04

Penge er egentlig udtryk for arbejde. Og udtryk for en kompleks produktionsform.
Som nogle har nævnt byttede man, en var jæger og byttede vildt med brød eller et bord.
Senere kom en produktionsform som man kaldte simpel koorperation. Her sad man mange og arbejdede sammen. Allerede her besværliggøres det at bytte. Dette efterfulgtes at manufaktur perioden, hvor de første maskiner kom. Her var det helt slut med at bytte. Sidenhen kom det industri og videnssamfund som vi har idag.

Idag går vi også på arbejde, men nu er det ikke jagt men en helt anden industriel arbejde som ikke så nemt kan byttes. Derfor måler vi vort arbejde op i penge. Og bytter dem med det vi har brug for.

Men anden interessent vinkel på penge er den del af samfundets husholdning som udgøres af sort arbejde.

Kommentar
Fra : Impac

Dato : 10-10-04 10:09

Hehe også tak herfra jeg har nemlig også den som stil...