/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Hvordan skrive til en fil med VBA?
Fra : pernilleE
Vist : 789 gange
40 point
Dato : 02-10-04 13:24

Hej
Jeg har tidligere lavet lidt VBA i Access, men skal nu prøve noget, som nok er ret simplet, men som jeg ikke aner, hvordan jeg skal gribe an. Skal se ud noget i retning af:

Private Sub Kommandoknap0_Click()
(1) Hent noget fra forespørgsel x og skriv det til c:/minMappe/minFil.rtf
(2) Skriv noget tekst til minFil.rtf
(3) Hent noget fra forespørgsel y og skriv det til c:/minMappe/minFil.rtf
(4) Luk c:/minMappe/minFil.rtf
End Sub

Filen kan også være af et andet format - fx. 'txt' - hvis det gør tingene lettere...
Er der nogen, der kan hjælpe? Jeg er ny og har derfor kun 20 point!
Hilsen Pernille

Accepteret svar
Fra : lisevang

Modtaget 40 point
Dato : 02-10-04 16:21

open "c:/minMappe/minFil.txt" for output as #1
Print #1, "Linie 1"
Print #1, "Linie 2"
Close #1

Bemærk at det ikke er helt så simpelt at skrive data til en rtf fil. Det er muligt, da formatet er stadig er i ascii code. Men synaksen er meget kompliceret.

Mvh
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : pernilleE

Dato : 02-10-04 19:42

Hej Michael
Har prøvet dit forslag - får følgende fjelmeddelelse: "....... Error accessing file. Network connection may have been lost.....".

Pernille

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 03-10-04 07:35

Hej pernille.

Det skal selvfølgelig være en backslash, og dernæst skal stinavnet også passe.
(c:\minMappe)

open "c:\minMappe\minFil.txt" for output as #1

Kommentar
Fra : pernilleE

Dato : 03-10-04 12:20

Hej CADmager
Det var ikke problemet. Har været en del omkring syntaksen, men det viser sig i virkeligheden, at fejlmeddelsen ikke har med indholdet af proceduren at gøre (kan kommenteres helt ud uden at det ændrer tilbagemeldingen). Den kommer slet ikke så langt, at den læser indholdet af proceduren. Hvad har jeg glemt på det år, der er gået siden jeg lavede noget sidst (eller har tingene ændret sig?). Hvad er det for en connection, den brokker sig over....?
Pernille

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 03-10-04 13:03

Tja Pernille... Det er jo lidt svært at gætte når vi ikke kan se hele koden.

Der hvor programmet kommer med den angivne fejl, må du stoppe og debugge. Det lyder som om du prøver at refererer til en fil på netværket.

Kommentar
Fra : pernilleE

Dato : 03-10-04 16:32

Det var databasen, som var syg. Den var optstået som kopi af en anden database, hvilket åbenbart havde knækket dens connection til VBA-delen. Har nu lavet en ny database - og så virker filskrivningen.

Tak for hjælpen!
Pernille

Godkendelse af svar
Fra : pernilleE