/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Flødekartofler til 22 pers.
Fra : Tulletine
Vist : 14864 gange
200 point
Dato : 29-09-04 22:16

HEj,
Hvor mange kilo kartofler skal jeg bruge til 22 pers.
Skal jeg bare tilsætte fløde eller er der andet, måske noget karoline-halløj, der er bedre ?
Er det godt med porre i ? Er der andet ?
Muskatnød, salt og peber selvfølgelig.
Der vil også være salat, flytes og kød til middagen.

På forhånd tak.

Kh
TulleTine

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-04 22:24

Lige hvor mange kilo, er ikke nemt at sige. Jeg plejer at beregne samme antal kartofler pr. person, som hvis det var alm. kartofler, altså ca 4 pr. person.
Jeg bruger altid halv sødmælk og halv fløde. (og folk er vilde med mine flødekartofler

Så skal der godt med løgstrimler i, og ikke andet ud over selvfølgelig salt og peber.

En variation jeg somme tider bruger, er at drysse gratineringsost ud over det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Enim

Dato : 29-09-04 22:45

hey, jeg har ikke et svar til dit spm. Men tænkte nu hvor du så skal skrælle kartofler til 22 pers burde du måske overvejer at købe skraldet i vacum-pak. Det kan skaffes i tyrker grønthandlere el grønttorvet. du sku jo gerne kunne holde på bestik når der skal spises.. hehe :D

held og lykke

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-09-04 22:50

Du skal beregne ca. 150 - 200 gram kartofler pr. person. Det vil så blive ca. 3,3 - 4,4 kg. kartofler du skal bruge.
Du kan som dova skriver bruge halv fløde/mælk. Min familie er har altid været forvendt med kun piskefløde.
I stedet for løg kan du sagtens bruge porre.
Jeg har med held en dag, hvor det kneb med tiden, købt frosne kartofler skåret i skiver. Tilberedte med piskefløde, krydderier og porrer.
Ja, det smager godt med porrer i flødekartofler.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-04 22:57

Det var faktisk en god ide med de frosne kartoffelskiver.
Det har jeg aldrig tænkt over som en let mulighed.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : CarstenGP

Modtaget 210 point
Dato : 29-09-04 23:00

Ans... I vores familie holder 3-4 kg. til max 6-8 personer

Desuden skulle jeg hilse fra konen og sige at det bedre kan betale sig at bruge bagekartofler.
De bliver hurtigere færdige, og suger derfor ikke så meget væde... (Og det smager dejligt)

Og så er det nemt at beregne ca. 2 mellemstore bagekartofler pr. person.

Kommentar
Fra : sprit65

Dato : 29-09-04 23:01

du skal bruge 5 kg skrællede kartofler ca 3 liter fløde løg evt porer salt og peber
Mvh Jørgen

Kommentar
Fra : sprit65

Dato : 29-09-04 23:01

du skal bruge 5 kg skrællede kartofler ca 3 liter fløde løg evt porer salt og peber
Mvh Jørgen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-09-04 23:29

>tulletine
Her er en opskrift på fedtfattige flødekartofler, nu ved jeg ikke om siden med opskrift til 20 personer kommer frem
http://www.madgal.dk/recipes/recipe.asp?id=269 du kan selv regulere, men der er andre ingredienser i, som gør den "tungere"
Husk at du behøver ikke at lægge kartoflerne lag i lag i et pænt mønster, det bliver smagen ikke bedre af. Det tager kun længere tid.
>carstenGP
Så må det være uden tilbehør til kartoflerne

>dova
Det smager godt nok, man skal bare huske krydderierne og så sparer det en masse tid, men er måske lidt dyrere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-04 23:32

Jamen det vil jeg da prøve næste gang, ans.
Men derudover, er jeg nu enig med Carsten, at 3-4 kg er for lidt.
mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-09-04 23:57

Jeg svitser løg og hælder fløden i, koger det op.

Kartoffelskiverne i fadet, drys med salt, peber og paprika.

Hæld fløden og løgene over.

Ved at svitse løg og koge fløden op, får det mere smag.

Drys evt. revet ost over.

Så kan du evt. pynte med finthakkede porrer eller rødløg.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-09-04 00:14

Jeg tænker på vægten af skrællede kartofler, det er jo trods alt det, der skal bruges til flødekartofter.
Jeg vil mene at 4 kg. skrællede kartofler vil være den rette mængde.

Jeg lægger/hælder kartoffelskiverne i fadet/fadene, drysser krydderier over, løg/porrerskiver og til sidst fløde. Jeg bruger altid mere fløde end det, der står i opskriften. En tur i ovnen. Når jeg kan se at porrer/løg er begyndt at blive lys brune lægger jeg staniol over og lader det "bage" færdigt.

Godkendelse af svar
Fra : Tulletine

Dato : 30-09-04 08:30

Tak for svaret CarstenGP. Jeg går igang med skrælleriet - det er jo ikke så slemt når det er bage kartofler.
Mvh
TulleTine