/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB Scripts / Spørgsmål
10  strarup 110
Eksempler, Tutorials i Windows Script Ho~
Fra : etrier
Vist : 1803 gange
200 point
Dato : 09-06-01 21:44

Hej derude!

Jeg har lavet tusinder af BAT-filer i min tid foran skærmen, men når nu Windows 98/ME understøtter Windows Script Host, så synes jeg mine BAT-filer trænger til en afløsning, jeg har download'et wscript.exe version 5.1.0.4615 fra Microsoft, samt nogle eksempler jeg ikke kunne bruge til noget.

Jeg ville meget gerne finde nogen eksempler, som jeg kunne lære noget af, eller nogen tutorials. Er der nogen der kan hjælpe mig, jeg har prøvet at søge i KanDu, men heller ikke det blev jeg meget klogere af, det var mest VB, som kom frem, og det jeg ønsker noget om script.

Jeg må hellere tilføje, at det ikke er VB script i HTML jeg er interesseret i, men BAT-filernes afløsning, altså muligheden for at lave små programmer til automatisering af opgaver. Så ... jeg ved ikke om jeg er i den rigtige afdeling, jeg kunne ikke se nogen desideret gruppe for Windows Script Host.

/Erik

Kommentar
Fra : janus141

Dato : 09-06-01 22:21
Kommentar
Fra : etrier

Dato : 10-06-01 11:11

Hej Janus

>hvis du snakker om de Scripts, der ender på .wsf

Script'ene kan også ende på .vbs, det gør de eks. fra Microsoft, jeg kender ikke den teknikske forskel.

>så er det altid en god idé at begynde på >udviklerens site, i dette tilfælde Microsoft. Her er >der et link:

Ud til Microsoft, det fik jeg ikke rigtig noget ud af, ellers førte menuerne mig bare frem det jeg allerede havde set og downloadet, nemlig de eks. jeg ikke kunne finde ud af og bruge til noget.

>www.wrox.com

Førte mig heller ikke noget, ting til Java, JavaScript, VB, m.m.m., men ikke noget jeg kunne om -vbs eller wsh filer.

>http://www.wshscripting.com/

lå blant mine bookmarks, der var mulighed for at downloade nogen eksempler, selv om nogle af eksemplerne ser ret enkle ud, oplever jeg alligevel ikke, at det er begynder stof.

>http://www.winscripter.com/wsh/resources/mswsh.asp

Link'et gav igen nogen eks. som sikkert er udmærkede, hvis jeg var lidt klogere på stoffet.

Jeg kan ikke sige at jeg er blevet meget klogere af at kikke på disse link, jeg har selv været ude og søge med google, kwasir, altavista, yahoo, jubii og vist endnu flere, allerede inden jeg stillede spørgsmålet, jeg har fundet flere tutorials til HTML, men ingen til .vbs- .wsh-scripts. Det er decideret begynder stof jeg er ude efter, noget der er masser af til HTML.

Er der nogen derude som selv skriver scripts? Så ville jeg da gerne høre fra jer.

Sorry Janus, men jeg afviser svaret, for på den måde at lade spørgsmålet være åben lidt endnu, men tak for dit hurtige svar, men jeg håber på at flere vil byde på et svar.

Mvh Erik

Kommentar
Fra : janus141

Dato : 10-06-01 12:17

Helt iorden. Jeg har også selv søgt en del på nettet efter tutorials, men de gemmer sig godt, hvis der overhovedet er nogle.

Vh Janus

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 10-06-01 14:58

Hej hjr

>http://www.dannemare.dk/tutorials/

Den specifike side du henviser til, kan jeg ikke forstå hedder tutorials, jeg kan ikke se noget som helst om tutorials! Men noget om Apache, PHP & MySQL, noget jeg kan ved lidt om! Har du checket linket inder du sendte det? Jeg kan intet se nogen referancer til .vbs eller .wsh filer.

>http://www.mjensen.f2s.com/links.php

Som sagt jeg ved ikke hvad PHP er for noget, men her er da en masse gode links, det er vist en rigtig god side, men stadig ser jeg ikke noget med .vbs eller .wsh fil eksempler, flere af link'ene er allerede blant mine bookmarks.

>http://www.web-index.dk/kategorier/computer.html

Et udmærket links, som jeg kan drage nytte af i en anden sammenhæng, men jeg fandt ikke nogen henvisninger til .vbs eller .wsh filer.

Godt hjr, tak for svaret, jeg har prøvet siderne igennem, men er stadig væk ikke blevet meget klogere, så jeg synes ikke det ville være retfærdig overfor janus, hvis jeg godkendte dit svar, derfor med fare for at blive kaldt krakiliker, vil jeg gerne have lov til at lade spørgsmålet være åbnet, nu er det jo ikke sikkert at andre gider besvære sig og svare, når jeg holder så godt fast i de point jeg har sat på højkant, da det jo tilsyneladende er et svært spørgsmål vil jeg endnu engang sætte pointne i vejret.

Når nu jeg har dig, hjr - hvem er du egentlig, det er da muligt at jeg i min profil har været lidt for åbenhjertig, men jeg synes ikke jeg har noget at skjule, men du skriver slet ikke noget i din profil, hvorfor ikke?

Jeg søger 2 ting:

1: tutorial for begynder i Scriptsporg for Windows Script Host, filer som ender på .vbs og .wsh
2: personer som selv har lidt erfaring i at lave den slags filer

Jeg har været ude og søge igen, fundet 5 referance med et indhold vedrøgende .vbs filer, 8 referancer med indhold af .wsh filer, en enkelt tutorial i VBscript, som ikke er fremragende, ingen af de sider opfylder rigtigt mit behov for begynder stof, og jeg har nok ialt været på nettet 4-5 timer i dag for at søge.

mvh Erik

Kommentar
Fra : janus141

Dato : 10-06-01 18:27

Her er lidt mere: http://www.oreilly.com/catalog/vbscriptian/
Det er, som du kan se, fra O'reilly. De har et eksempel fra bogen online, som du jo kan kigge lidt på. Jeg er ikke inde i Scriptsprog overhovedet, så jeg kan ikke afgøre om det er noget du kan bruge.

Vh Janus

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 10-06-01 19:34

Hej janus

Tak for link'et, endnu engang var det noget til VBscript i HTML, der var også noget .vbs, men ikke noget jeg umiddelbart forstod. Men da link'et var til noget med bøger, fik så den ide at søge på http://www.bibliotek.dk, og her fandt jeg 4 bøger, som mit lokale biblioteket skulle kunne skaffe hjem til mig, der var endda en på dansk.

mvh Erik

Kommentar
Fra : janus141

Dato : 10-06-01 20:05

Det lyder jo godt! IRL-bøger er en rigtig god ting, desværre er det lidt svært at lave dem interaktive/dynamiske som de nu engang kan være på nettet.
Held og lykke med det, og lad nu være med at lave den næste ILOVEYOU.vbs :D (som du forresten kan se her: http://www.olen.net/LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT)

Vh Janus

Kommentar
Fra : AntonV

Dato : 11-06-01 14:42

Hej Erik
Kender dit problem.
Jeg ved ikke om jeg har bedre links, men jeg kan da tilbyde dig lidt hjælp.
Spørgsmålet er bare, har du kun lavet bat-filer før, og intet andet programmering?
VBScript minder meget om Visual Basic, hvorfor der måske kunne hentes noget hjælp her.
Hvordan har du det med Engelsk?

Følgende link er en introduktion til Windows Scripting Host (WSH=VBScript), og starter på level 0,
men er på engelsk.
http://www.winguides.com/article.php?id=2

Alt om data har sidste år haft nogen ganske udmærkede artikler om WSH og brugen af objekter.
Jeg kunne forestille mig at det du gerne ville var at kopierer nogen filer o.s.v. som eksemplet i
AOD lige netop omhandlede.
Hvis du vil have nogle eksempler på det må du endelig sige til.

mvh
Anton

Kommentar
Fra : hjr

Dato : 11-06-01 20:58

Du bliver ikke kaldt krakiliker af mig, jeg havde nok ikke forstået dit spørgsmål godt nok, jeg vil prøve om jeg kan finde noget til dig

med hensyn til min profil, har jeg ikke skrevet så meget, da jeg ikke er den opfattelse at kunne være interesant øh måske skulle jeg skrive lidt mere du kan jo prøve at se om lidt

med venlig hilsen
hjr

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 12-06-01 20:52

Hej Anton

>Spørgsmålet er bare, har du kun lavet bat-filer før, og intet andet programmering?

Jeg kender lidt til programering, lidt pascal fra de gode gamle dag, senest en smule Delphi, og snuset ganske lidt til VBA i Excel, men kender ikke til VB.

>Hvordan har du det med Engelsk?

Jeg læser nogen lunde engelsk.

>http://www.winguides.com/article.php?id=2

Det lever op til kravet om begynderstof, jeg har testet eksemplerne af.

>Alt om data har sidste år haft nogen ganske udmærkede artikler om WSH og brugen af objekter. Jeg kunne forestille mig at det du gerne ville var at kopierer nogen filer o.s.v. som eksemplet i AOD lige netop omhandlede.

Kan du fortælle mig hvilken numre,så kan jeg se på AOD's hjemmeside og måske låne dem på biblioteket.

>Hvis du vil have nogle eksempler på det må du endelig sige til.

Har du eksempler liggende, ville jeg da blive meget glad hvis du zippede dem og sendte dem som en vedhæftet fil til min email, (se min profil) det ville da være alle tiders, så ville jeg mene at du fortjente pointene, jeg kan jo se at du også er superbruger.

mvh Erik

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 13-06-01 05:58

Hej hjr

>Du bliver ikke kaldt krakiliker af mig

Det glæder mig da

>med hensyn til min profil, har jeg ikke skrevet så meget, da jeg ikke er den opfattelse at kunne være interesant øh måske skulle jeg skrive lidt mere du kan jo prøve at se om lidt

Jeg er lidt nysgerig af natur, jeg synes bestemt det er interessant at vide hvem man kommunikerer med.

>Hvis du kan bruge dette er det ok ellers bare smid mig af igen

>http://www.wshscripting.com/

Her har jeg været

>http://win2000mag.win2000mag-asap.com/info/com.winntmag_winntmag_3026_3026 .html

Jeg kører Windows 98

>http://www.vb-bookmark.com/vbsTutorial.html

Endte et sted hvor jeg har været.

>http://home.earthlink.net/~rschoolfbn/exec32/links.htm

Jeg beundrer din ihærdighed, jeg må indrømme at jeg stort set har opgivet at finde noget brugeligt ude på nettet i denne sammenhæng, før jeg selv ved lidt mere om emnet, jeg afventer situationen lidt endnu.

mvh Erik

Kommentar
Fra : hjr

Dato : 13-06-01 08:23

Ok men hvis jeg falder over noget så sender jeg dig noget

mvh
hjr

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 17-06-01 10:47

Hej Anton

Du har ikke meldt tilbage?

Hej allesstedseværende hjr

Jeg er ikke blivet klogere, og afviser dermed dit svar.

Accepteret svar
Fra : AntonV

Modtaget 200 point
Dato : 19-06-01 10:42

Hej Erik
Langt om længe er jeg tilbage. Du må undskylde ventetiden.
Alt om data bragte den første artikel i maj udgaven (5/2000) og opfølgeren i juni udgaven (6/2000).
Jeg kan ikke huske om der er kommet flere, men det kan du nok se i en af artiklerne.

Med hensyn til eksempler:
Jeg sender dig nogle eksempler, via email, der dækker nogle forskellige aspekter:

Brug af Excel via VBS
Opret shortcut via VBS
Hente Netværksindstillinger via VBS
Ændre i registreringsdatabasen
Hente systemvariabler
Oprette/Slette brugere (Win2000/ (NT5.0)!)

Sammenholdt med artiklen fra AOD, som bruger filer + databaser (så vidt jeg husker) er du da kommet
et langt stykke hen af vejen.

Jeg håber du kan bruge det til noget. Ellers må du jo komme igen.

mvh
Anton

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 19-06-01 18:39

Hej Anton

Taj for oplysningerne og eksemplerne, jeg har ikke fået nærlæst dem endnu, faktisk går jeg og venter på at få et par bøger hjem fra biblioteket, så jeg rigtig har noget at starte på, jeg synes det er svært når man ikke har noget konkret.

Med venlig hilsen Erik

Godkendelse af svar
Fra : etrier

Dato : 19-06-01 18:41

Tak for svaret AntonV.