/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Overfræser BD780
Fra : bhermann
Vist : 4145 gange
50 point
Dato : 27-09-04 10:15

Jeg har mulighed for at køber en Black & Decker overfræser, BD780. Den er lettere brugt, men af en meget pertentlig type. Han vil have 350kr for bæstet. Er det værd at slå til på?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-09-04 10:30

Hvis den ikke kan noget meget specielt og er af den almindelige håndstyrede type, skal du overveje det. Du kan få ALDI-, Silvan- og Harald Nyborg-fræsere til cirka den halve pris med købelov og alt muligt som backup.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 60 point
Dato : 27-09-04 10:36

350,- kr. er jo ikke mange penge for en overfræser, men du kan købe en spritny overfræser for ca. det halve i diverse byggemarkeder...specielt JEM og FIX samt også BILKA har nogle "bambus" modeller til 175-200,- kr. Det er selvfølgelig ikke disse modeller du skal anskaffe dig hvis du bruger maskinen prof 8 timer om dagen, men en gang imellem til "hobbyopgaver" er de ok. Der følger oven i købet et ekstra sæt kul med. BD er jo heller ikke en "prof" maskine i den forstand, men dog lidt bedre end ALPHA-TOOL, POWE-MAN, MILLARCO og hvad de ellers hedder.
Så konkret ville jeg svare NEJ, det er for dyrt...tilbyd ham evt. det halve, eller køb én af de andre.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 27-09-04 11:34

Jeg kan ikke anbefale de billigste "no-name" mærker. Har i min naivitet købt en TOOLMATE kap/gering sav. Problemet er at den ikke kan skære lige. Altså skal jeg stykke fodpaneler sammen, der er skåret i smig i hjørnerne passer vinklen ikke!
Det samme er gældende for overfræsere. En bekendt købte en "no-name" og den var fin nok til at rejfe højrner, men materialerne den var bygget af var ikke så stabilt at det blev ens fra gang til gang, hvilket kan være yderst irriterende. Selv har jeg købt professionelt udstyr. Det koster, men det virker!!

Jeg vil anbefale dig ikke at spare på noget af dit værktøj, det svider i pengepungen men betaler sig i det lange løb. Og overfræseren lyder som en god pris på et godt produkt.

Problemet er det samme med diverse billige (MILLARCO) håndværktøjer og "værktøj" fra såkaldte 10-kroners markeder. Skruetrækkere kan ikke holde i kærven, hvis den da i det hele taget passer. Svensknøgler har modsat gevind på justering og er ikke i stand til at holde grebet. Skruetvinger (både de gammeldags og de nye lyntvinger) har en usædvanlig kort levetid. Det betaler sig ikke.

Der er ingen grund til at bilde sig selv ind at pris og kvalitet ikke hænger sammen. Men det kan man jo erfare på den dyre måde og først købe det billige, herefter det bedre værktøj (hvem vinder på det eksperiment?). Og var det billige værktøj så godt ville flere professionelle og semi-professionelle vel også købe det. Men prøv at tage et kik i en håndværkerbil - og en snak men håndværkeren - hvilket værktøj han vil vælge.

Og husk: Længe efter den billige pris, huskes kun den dårlige kvalitet.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-09-04 12:17

Splitcane:
Jeg er HELT enig med dig!!! Skal man arbejde prof med disse værktøjer skal der kvalitetsmodeller til. Man skal skelne hvad det skal bruges til?! Jeg har lige bygget et sommerhus helt fra bunden og måtte også her vurdere hvor og til hvilke opgaver det gode værktøj skulle bruges, og hvor jeg kunne "nøjes" med "bambusmodellerne". Skulle jeg f.eks. have fræset nogle kanaler til kabler i forskallingen var bambusfræseren udmærket, men når jeg skulle skære/save flere tusinde snit med rundsav, ja så måtte der investeres ie n ordentlig maskine/rundsav til 5.500,-kr istedet for én fra BILKA til 599,-...OG DET HAR JEG IKKE FORTRUDT nogle af disse valg.

Mvh
palle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-04 12:33

Jeg har givet 189,00 for en Power super overfræser og jeg er da lidt imponeret af anvendeligheden til den pris. Fræserjernene kostede mere end maskinen, men dem kan jeg bruge hvis mit behov skulle stige og jeg dermed fik lyst til at købe en bedre maskine.
Power super maskinen er muligvis lidt mere langsommelig at indstille, men til lejlighedsvise opgaver syntes jeg den er pengene værd , men jeg ville godt give 350 for en Black & Decker hvis den er næsten som ny.
Jeg vil give Splitcane ret omkring sådan noget som geringssave og andre ting hvor maskinens opbygning kan være afgørende for resultatet (jeg har selv en DeWalt kombisav), men til nogen opgaver kan behov og prisforskel være ulige størrelser. Jeg har også valgt en kinesermaskine som båndpudser da den kun skal bruges til lidt grovere opgaver og opdagede i den forbindelse, at Harald Nyborgs bånd til maskinen er bedre end Bosch som har samme størrelse så det behvøver jo ikke at være skidt alt sammen

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 30-09-04 03:28

I de tilfælde hvor man blot skal løse små opgaver som nævnes herover, vil jeg anbefale at leje maskinerne. Når man lejer vil man samtidig få adgang til det bedste værktøj på markedet, for det er ganske enkelt det eneste der kan holde til mange forskellige brugere/misbrugere.
Til den som vil investere i optimalt værktøj kan byggemarkedernes udlejningsmateriel også være en inspirationskilde til hvad man kan/skal vælge.

Og en faktor ved semiporff/proff værktøj er at der kan anskaffes diverse tilbehør (eks. sidebord til sav, fræserbord til overfræser, tykktlses høvl til elhøvl osv.) - også til BD overfræser. Disse tilbehør kan være være ganske unyttige i nuet, men af behov senere. Og også gøre en evt. gensalgs pris højere.

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 07-11-04 14:28

Tak for svaret pallenoc.