/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tandrem " udskiftning " ????
Fra : champ140
Vist : 4435 gange
50 point
Dato : 26-09-04 19:32

Hejsa jeg har en ford fiesta 1.25 fra 1997,, den købte jeg i 2003 oktober , mit spørgsmål er hvornår skal min tandrem udskiftes og kan man se om den skal udskiftes, for jeg kan ikke se det i denne service bog der er med.
Forhandlern sagde at den kunne nemt kører 60,000 km i nu med den tandrem....meeen tror ikke rigtigt på det ...

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 26-09-04 19:41

Hej!
Når jeg er i tvivl om tekniske spørgsmål ringer jeg til en autoriseret forhandler og beder om at tale med værkføreren. De er i reglen meget hjælpsomme og troværdige. Så forklar ham sagen, hvor mange km den har gået mm.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 26-09-04 20:13

Køber du en brugt bil (lige meget hvilken) og du er DET MINDSTE I TVIVL hvornår der er skiftet tandrem: SÅ SKIFT DEN (OMGÅENDE)!!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 26-09-04 20:14

-husk at få skiftet remstrammeren også.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-09-04 20:15

Det behøver han da ikke Palle. Det kunne jo tænkes, at han har lyst til en ny motor for egen regning

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-04 20:20

Hvis den har fået remmen skiftet tidligere på et værksted, plejer der at blive sat en etiket på ude på forstykket, hvor der står km-antal ved skift.
Hvor meget har bilen kørt.
Det er forskelligt hvor længe biler kan køre før remmen skal skiftes.
Nogen bilmærker er det ca 60000 mens andre kan køre ca 100000.
Hvis din bil har kørt over 100000 og ingen ved om den har været skiftet, så gør som pallenoc siger, det er bedre end at risikere at stå med en smadret motor.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : reiffenstein

Modtaget 50 point
Dato : 26-09-04 22:56

Din motor er udstyret med en fjederbelastet remstrammer til tandremmen og derfor er skifteintevallerne øget,
for din er det 150000 km.
Hvis du vælger at udskifte den , så forsøg ikke at gøre det selv, der skal specialværktøj til. Det er sådan på din
motor at der ikke findes nogen not på krumtakremskiven, det vil altså sige at når bolten på remskiven er løsnet
så kan det nederste tandremshjul dreje frit på krumtappen. Så kan man jo forestille sig hvilke problemer man kan få.

På nogle af de første motorer skal der også anvendes specialværktøj til remstrammeren.
Man låser krumtappen ved at fjerne en prop på siden af bundkarret, og i hullet monterer man en tap som krum-
tappen ligger an imod. Det er naturligvis vigtigt at bolten spændes med det rigtige moment når der ingen not er
til at holde remskiverne,

Reiffenstein

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 26-09-04 23:57

Ja - det var jo en grimme een - den forklaring "Reiffenstein" kom med at der ingen not er til krumtapremskiven. Det er normalt sådan, at der er en slids i krumtappen og i den slids skal anbringes en lille not, denne not skal så passe ind i remskivens tisvarende notgang for at placere dette helt korrekt i forhold til hinanden så tændingstidspunkt kommer til at passe.

Men forstår jeg Reifenstein's oplysning rigtigt, -at der ikke eksisterer den måde for at styre remskivehjulet ind over krumtappen, ja så vil krumtapaksel og remskivehjul i en sådan situation typisk være konstrueret fra fabrikkens side en anelse konisk det sidste stykke således, at remskiven trods alt sidder uhjælpeligt fast når den er spændt til med det foreskrevne moment og ja så skal der speciel aftrækkerværktøj til, for at få det fra hinanden.

Men er det ikke fra hinanden så skal man lade det sidde som det sidder for at det passer med knastens takt når der skiftes til en ny rem.

Men det er mig dog lidt af en gåde endnu - fordi, står man med en remskive og krumtap adskilt fra hinanden, så bliver det da noget besværligt at skulle finde stemplets øverste dødpunkt for at kunne indstille remmen i forhold til knasten, således - at stemplerne ikke baldrer mod topstykket.

Normalt vil man så sætte et måleur ned for at måle sig frem til stemplets øverste dødpunkt, men så besværligt kan jeg ikke forstå det skulle være, de fleste
"hjemmemekanikere" vil normalt kunne skifte en tandrem ret ubesværet.

Men det er da muligt at denne bil er noget særligt på dette punkt, og det er fortsat en gåde for mig -hvordan man så lettest grundindstiller remskive-og- knastaksel, når man ikke kan fiksere dem i forhold til hinanden via tandremmen og knastakslen når der ingen not og notgang er til krumtap og remskive.

Er det virkelig sådan idag, at fabrikkerne har fjernet den notgang fordi man vil selvgjort tandremsskift til livs,? det skulle bestemt ikke undre mig om det hænger sådan sammen.? for tovligt og besværligt er det afgjort i forhold til hvor nemt det hele kan indstilles med den lille slids og notstift til hjælp.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 27-09-04 00:18

Hej arcken.

Krumtappens ende er ikke konisk. det er alene det meget høje moment som bolten er spændt med som holder det
hele på plads. Det er nødvendigt at afmontere remskiven for at udskifte tandremmen. Når bolten er løsnet sidder det hele løst, det er ikke nødvendigt med en aftrækker. Motorens øverste dødpunkt er når krumtappen ligger an imod
låsetappen som omtalt længere oppe på siden,

Reiffenstein

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 27-09-04 00:18

Hej arcken.

Krumtappens ende er ikke konisk. det er alene det meget høje moment som bolten er spændt med som holder det
hele på plads. Det er nødvendigt at afmontere remskiven for at udskifte tandremmen. Når bolten er løsnet sidder det hele løst, det er ikke nødvendigt med en aftrækker. Motorens øverste dødpunkt er når krumtappen ligger an imod
låsetappen som omtalt længere oppe på siden,

Reiffenstein

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 27-09-04 00:39

Det er rigtig at det lyder helt skørt at gøre det på den måde. men når man tænker nærmere over det er det
måske ikke så tosset endda, Knastakslerne har en udfræsning i den modsatte ende af tandremshjulene og deri
monterer man en låseskinne , den passer naturligvis med øverste dødpunkt. så løsner man knastakslernes
remhjul der heller ikke har nogen not, men dog såvidt jeg husker sidder på en konus. når så krumtappen også er
fikseret med det omtalte værktøj, så er det faktisk umuligt at montere remmen forkert. så helt tosset er det jo
ikke. Det der så er problemet er jo hvis man gerne vil gøre tingene selv. Så må man ud og købe det nødvendige
værktøj. Firmaet W Løwener fører specialværktøj til Ford. Numrerne på dette værktøj står i reparationshåndb.
Nu er der nok nogle der vil sige at det ikke er nødvendigt at løsne knasthjulene, og det er selvfølgelig rigtig nok.
men det er ikke sikkert det står 112% nøjaktigt fra fabrikantens side. det er jo noget der er masseproduceret.
Så i nogle tilfælde kan man faktisk opnå en bedre motorgang ved at rette det hele ind.

Reiffenstein.

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 27-09-04 01:10

Fin forklaring - jeg har beskæftiget mig med både benzin og senere diesel motorer i nogle år hvor mit speciale var at slibe krumtappe, bore og hone motorer, bygge diesel-motorer om til båd motorer vi exporterede etc.

Det betød at jeg havde klør 5 i måske 1000 motorer om året og jeg stødte dengang aldrig på det problem om der ikke var not til en remskive, men omfanget havde en sådan karakter, at man ikke engang kunne snakke med en mekaniker om detaljer, fordi de ikke forestiller sig HVOR specifik en viden man besidder, når man arbejder med det så meget som jeg gjorde, det var viden for livet.

Men det var sgu dengang i firserne, der er edderm.... sket meget siden, men det er dog rart at få frisket sin viden lidt op.

Godkendelse af svar
Fra : champ140

Dato : 27-09-04 09:01

Tak for svaret reiffenstein.