/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nedslag i stålskorsten
Fra : cast88
Vist : 7029 gange
30 point
Dato : 25-09-04 15:02

Hej.

Jeg har netop fået monteret en Wiking stålskorsten på mit vestvendte tag, men ca. 1½ meter UNDER tagryggen. Jeg har hørt om forskellige anordninger til at afhjælpe problemet med røgnedslag (som jeg har mange af!). F.eks. Aspiromatic, røgvendere, eller sugere. Røgvendere er billigste løsning, men virker de? Erfaringer søges.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-04 15:43

Ja tidligere var der jo lovkrav om skorstenshøjde på mere end 80 cm over tagryg.
Men det er nu ændret til, at der ikke må være nedslag, eller nabogener i form af for lav røg.
En røgvender vil så vidt jeg kan se, kun have optimal virkning ved vestenvind, men det er der jeg formoder du har færrest problemer.
men læs lidt om det på www.skorstensfejerlauget.dk/sporgsmaal_og_svar.htm
mvh dova

Kommentar
Fra : cast88

Dato : 25-09-04 20:33

Ja, jeg har godt set den udmærkede FAQ som skorstensfejerlauget har lavet. Jeg har endda talt med min skorstensfejer om en Aspiromatic, men han kendte åbenbart ikke lige nogen som havde fået den monteret. Men jeg kunne godt tænke mig at høre om en røgvender bare er sagen eller om den egentlig ikke giver den store afhjælpning af problemet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-04 01:30

Jeg vil ikke mene, at en røgvender forhindrer røgen i at slå ned i de tilfælde hvor vinden kommer fra øst. For der går vinden op over taget,ned på den anden side og luftstrømmen vil slå ned i skorstenen.
Så vil jeg tro du havde bedre resultat med en "hat" på skorstenen, eller den dyrere sugeløsning.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-04 01:35

Ved ikke om du har set de her:
www.rogvender.dk/

www.smith-holm.dk/tilbeh.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : cast88

Dato : 26-09-04 08:42

Jo, og på http://www.smith-holm.dk/tilbeh.htm står endda at Aspiromatic vil "forhindre røgnedslag og røgudslip i rummet", så det betyder jo at nedslag ikke burde kunne lade sig gøre (gad vide om der er money-back-guarantee på Aspiromatic som der er på den øverste her: https://vault1.secured-url.com/chimney/acatalog/Index_Page_Revolving_Cowls_6.html). Men nu koster sådan en Aspiromatic-fætter liggert ca. 1500 kr, og så kunne det jo være rart at høre erfaringer fra en som har prøvet at få monteret en.

Jeg tror utvivlsomt også at en røgsuger er den bedste løsning. Den kommer bare op i ca. 10.000 inkl. montering, den bruger strøm, den skal renses og så kunne den i teorien gå i stykker, når garantien udløber efter to år. Derfor synes jeg det er værd at prøve en røgvender eller en Aspiromatic - hvis altså den virker?!?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-09-04 16:43

arhhh en 12" røgsuger koster 5 575,- incl moms i mit katalog, og selv ikke den mest tåbelige elektriker kan skrive en regning på 4500 for at slutte strøm til.

En 9" koster 5010,-

Men selvfølgelig, hvis man vælger en str 200 med indbygget pressostat, hjælper der idet den koster 7 320,- incl moms.

Kommentar
Fra : cast88

Dato : 27-09-04 20:06

Ja, en Exhausto rsv12 koster nemlig 5575 kr., men udover elektrikeren skal der jo også en variabel styring til, og så skal den monteres på skorstenen. Og bare det at få en montør ud og kigge koster vel 350 + moms. Og så nærmer vi os vel alligevel 10 kilo...! Med mindre man vil risikere livet og selv forsøge at sætte den op...!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-04 11:27

Den sidste jeg monterede tog en time for røgsugeren og to timer for strømmen. Regulatoren købte jeg hos LS Control pris 483,13 kr incl moms

Kommentar
Fra : mbschwartz

Dato : 03-01-05 20:08

Hej cast88 (eller andre der må have erfaringer)

Jeg har også et hus med vestvendt tag, hvor jeg lige har fået opsat en stålskorsten. Jeg har haft problemer med røgnedslag når der er vesten-vind (og det har vi jo tit). Er det også der du har problemer?
Hvad har du egentlig gjort? Har det hjulpet?
Jeg har forhørt mig hos ham der installerede brændeovnen og skorstenen, og han siger at han ikke kan garantere noget, med mindre at man installerer en røgsuger. Altså at "koglen" fra aspiromatic ikke nødvendigvis virker. Han har dog lånt mig en "hat", der skulle virke som aspiromatic´en, men uden at den roterer. Det er et amerikansk design. Den har bestemt givet bedre træk, men altså ikke forhindret røgnedslag.
Alle råd og tips kan bruges.

Kommentar
Fra : cast88

Dato : 03-01-05 21:58

Hej mbschwartz.

Jeg har købt en Aspirotor i Silvan, Århus, pris ca. 1500. Den kan ses her:

http://www.ep-produkter.dk/?type=til&action=showinfo&vgid=105&vtid=32

Jeg har faktisk ventet siden jeg skrev dette indlæg på at få den monteret, men her i morgen tidlig skulle montøren så endelig komme forbi. Derfor kan jeg endnu ikke give dig et svar på om det virker! Men jeg skal nok vende tilbage, når jeg har gjort erfaringer. Jeg har efterhånden konstateret, at jeg ikke bør fyre, hvis der en vindstyrke på over 14-15 m/s, og det er jo lidt skidt når man endelig har fået sig en dejlig ovn.

Hvis du gør dig erfaringer håber jeg også du gider dele det med vi andre :)

Hilsen cast88

Kommentar
Fra : mbschwartz

Dato : 10-01-05 23:27

Hmmm, det kan godt være at jeg virker lidt utålmodig, men virker det?

Nu har jeg haft røg i stuen både lørdag, søndag og i dag, så jeg er ved at bestemme mig for en røgsuger, men det rejser jo også en del spørgsmål, som f.eks. om den skal køre konstant, om den også virker i stormvejr etc.

Nå men håber det har virket hos dig.

Hilsen MBSchwartz

Kommentar
Fra : cast88

Dato : 11-01-05 16:16

Ha, sygt! Den aspirator jeg har fået fat i passer ikke til min skorsten, selv om den er købt dertil. Montøren sagde at hvis han monterede den, så ville der løbe vand ind ned i skorstenen.

Jeg tror jeg vil returnere den til Silvan - og så er problemet altså ikke afhjulpet!

Gode råd søges derfor stadig!

Kommentar
Fra : cast88

Dato : 15-07-05 20:13

Nå, nu fandt jeg ud af at montøren havde pillet for meget af toppen af skorstenen, så derfor blev isoleringen i skorstenen blottet, og derved kunne der løbe vand ned i. Han skulle selvfølgelig bare nøjes med at tage selve hatten af!!

Nu er min Aspirotor snurrende i min skorsten, men eftersom det er juli måned lige nu, må I lige vente lidt på erfaringer...jeg skriver igen når der har været et par gode efterårsstorme fra varierende retninger