/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
priser hos dyrelægen
Fra : sannen
Vist : 8489 gange
20 point
Dato : 24-09-04 20:48

hvad koster det at få en kat vaccineret, øremærket og kastereret???

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 30 point
Dato : 24-09-04 21:00

Ca. 1.000,- kr. for en hankat. Det er lidt dyrere for en hunkat.
Det vil være en god ide at ringe til et par dyrlæger.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-09-04 21:05

Det kommer også an på hvor i landet det er. Og hvilket køn der er tale om. Iøvrigt er det billigere at få Chipmærket fremfor tatoveret.

Vi har chippet vores misser.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-09-04 21:57

ja mellem 700,- kr. til 1000,- kr. sådan ca - dog forskelligt fra den ene til den anden - det er ofte billigt at gå på landbohøjskolen hvis man bor i nærheden af kbh. Mange steder gives der rabat hvis der er mere end en kat der skal have behandling.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-09-04 22:12

Man kan kun komme på LBH hvis man er henvist. Man kan ikke bare rasle ind som en hos alm. dyrlæge.!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-09-04 22:25

En lille bemærkning omkring mærkning. Chip er glimrende, men hvis der sker noget med katten er det ikke særligt sandsynligt, at den bliver tjekket for chip mens der er aftaler med flere instanser (Falck, katteinspektørerne fra Kattens Værn, m. fl.) om at tjekke for øretatovering hvilket kan gøres uden redskaber.
Et af problemerne med at få lovgivet omkring katte synes at være den store uenighed om metoder.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-09-04 22:47

Til BjarneD:

Såfremt en kat indbringes til en instans bliver den scannet for chip. Basta. Det siger jo sig selv at mening man ikke kan tjekke for en chip. Og hvor mange ved de måske skal lede i lysken efter tatoveringen, hvis den ikke lige er i øret.(?)
En øretatovering er meget fin, men forsvinder med årene, eller forsvinder måske helt hvis katten påkøres.!!!

Man kan vælge det ene eller det andet. Det er efter min ydmyg mening lige godt.

Omkring lovgiving kan jeg siger at Dyreetisk råd netop er ved at lægge sidste hånd på (ny)lovgivning omkring katte, på flere områder. Også mærkning.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 24-09-04 23:01

taliskoko- Du har nok ret i at alle katte der bliover indleveret bliver cheket for chip. Men alle de menesker der finder en efterladt kat cheker tit bare om den er øre mærket, og hvis den ikke er, konkludere de den er hjem løs... derfor mener jeg bestemt at det er en god ide at få den øre mærket også. En han kat koster ca 800 kr at få kastereret, og en hun kat 1200 kr ca.
Undgå så vidt mugligt dyre hospitaler, det er meget bedre at blive gode venner med den private dyrlæge, da de er mere hjælpsomme :) fesk. til aflivning, en lille pille, eller at hjælpe med en syg kat man har fundet... det tager de tit ikke noget for, hvis man er god kunde der :)
hvorimod min mor måtte betale 1250 for af en aflivning af en kat, fordi det var Søndag morgen......
At tage så meget for en aflivning af en kat, er jo med tilat folk efterlade dem i grøften :(

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-09-04 23:09

Det er ønsketænkning taliskoko og hvorfor skrive basta når det ikke er sådan.
http://www.katteregister.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-04 23:18

Dyrenes Beskyttelse, Katteregistre m.m fraråder faktisk, at man kun chipmærker katte.
Og det er fordi ikke engang Falck overvejer muligheden for, at en evt. dødfundet kat kan være chipmærket.

M.h.t. priser for kastrering og vaccination.
I Maj fik jeg kastreret/steriliseret og øremærket 2 hankatte og 2 hunkatte. Ingen vaccination. Samlet pris efter fradrag af 30 % grupperabat: 5.287 kr.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-09-04 23:21

Vejledende retningslinier for praktiserende dyrlæger i forretninger vedrørende indfangning og aflivning af herreløse katte
Veterinær- og Fødevaredir. skr. nr. 140 af 23. oktober 1997
Uddrag:
Citat
Det indskærpes, at det i forbindelse med indfangning af herreløse katte - uanset formål -altid skal undersøges, om det af en eventuel mærkning, f.eks. øremærkning eller halsbånd, fremgår, at katten har et ejerforhold; i givet fald skal katten atter slippes fri. Det skal også altid undersøges, om katten har diende afkom, og i bekræftende fald skal katten straks genudsættes, medmindre det sikres, at alle dens killinger er indfanget

Jeg håber også på ny lovgivning, men de sidste gange det er blevet lovet er der ikke taget ordentligt fat på den manglende beskyttelse af katte der holdes som kæledyr.
Når en officiel vejledning er så diffus som ovenstående skal man ikke forvente sig mere end der står.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-09-04 23:22

Jeg forstår ikke hvor du vil hen med din kommentar om ønsketænkning, Bjarne.

Jeg skriver at katte der bliver indleveret til en instans, så som et internat, scannes.
Og jeg ved at Falck også scanner. Så jeg ved ikke hvad du vil med linket, eller også taler vi forbi hinanden.!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-09-04 23:25

Dova skriver:
Citat
Dyrenes Beskyttelse, Katteregistre m.m fraråder faktisk, at man kun chipmærker katte.
Og det er fordi ikke engang Falck overvejer muligheden for, at en evt. dødfundet kat kan være chipmærket.

Dova, Falck scanner de dødfundne katte de samler op. Skadet katte kører de til et dyrehospital, og det er således deres opgave at scanne katten, såfremt der ikke er en synlig tato.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-09-04 23:27

...Og når jeg skriver skadet katte, mener jeg katte der er i live når de findes og afleveres til dyrlægen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-09-04 23:30

Ja, men det gør de jo ikke fordi de ikke skal.
Internater måske, men der er nok en grund til at der advares mod kun at bruge chip. Producenterne påstår, at alt er i orden omkring chip, men det er det ikke.
Det er rigtigt, at der kan være problemer med tatoveringer, men så længe der ikke er regler på området må man klare sig bedst muligt.
Jeg er meget inde i problematikken fordi jeg er redaktør på en lokal dyrlæge/katteinternat hjemmeside, og dukan være sikker på, at jeg er på kattenes side også selv om jeg ikke har kat i øjeblikket.
Jeg var for øvrigt hos dyrlægen med min chipmærkede hund i dag og denne gang kunne vi ikke finde chippen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-09-04 23:33

Taliskoko, jeg ser lige, at du skriver, at det er deres opgave at scanne, men det er jo netop ikke kommet ind i lovgivningen endnu, og defor er det et problem.

læs i øvrigt dette: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbpress.nsf/0/010891580A89061BC1256F170031FE49

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-04 23:57

Falck scanner ikke døde katte.
De ser om de har halsbånd på, og hvis de ikke er kørt alt for meget i stykker, efter øremærkning.
På Hotforum Kattedebatten kan der læses flere oplevelser folk har haft når de har spurgt Falck om døde katte bliver scannet for chip.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : sannen

Dato : 25-09-04 09:03

Tak for svaret ans.