/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Hvis jeg giver en støre udbetaling på hu~
Fra : Bragesvej
Vist : 1003 gange
50 point
Dato : 19-09-04 00:31

Jeg ønsker at give 100.000 i udbetaling vil det få Brutto/Netto prisen ned?

Kontant : 875.000
Udb : 45.000
Brutto : 6.080
Netto : 5.192

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-04 00:46

Det er ikke meget det bliver billigere
Sådan løseligt skøn er 250-300 pr/md brutto

Hvis man gerne vil have lavere bruttoydelse, kan det snarere være en fordel, at omlægge til flekslån f.eks.
Der kan renten så variere en smule, men det er meget billigere.
Jeg ændrede et lån med restgæld på 360000 og brutto på 4200 til et flekslån på 500000 månedlig brutto 2100.
mvh dova

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 19-09-04 01:51

Så absolut ...
Du ka regne med, at for hver 100.000 kr du nedsætter restgælden (købsprisen) med, reducerer du bruttoudgiften med ca. 500 kr (lånt som obligationslån).
Du kan også reducere boligudgiften ved at optage et flexlån (ca. 5 % lavere bruttoudgift). Du kan yderligere reducere boligudgiften ved at få et afdragsfrit flexlån (ca. 20 % lavere bruttoudgift).

Men ...
det er meget vigtigt at du er opmærksom på risici omkring flexlån. Hvis renten pludselig stiger kraftigt, kan din boligudgift ved et flexlån stige til mere, end hvis du havde et fastforrentet obligationslån. Du skal helst kunne betale, hvad det billigste obligationslån koster, fordi det kan blive nødvendigt at omlægge til dette, hvis en kraftig rentestigning kommer.

Jeg har selv et afdragfrit flexlån, som fornyes hvert år. Hvis der kommer en voldsom rentestigning, kan jeg inden for meget kort tid eller omgående omlægge til en bedre lånetype.

Mvh
Carsten

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-09-04 10:38

Et afdragfrit flexlån, så bliver huset jo aldrig mit hvorfor så ikke bare bo til leje?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-04 11:00

Flexlån har som regel samme løbetid som andre obligationslån.
M.h.t. afdragsfrie lån. De kan ikke anbefales for nye købere der måske lægger et budget efter de afdragsfrie ydelser.Man skal altid sørge for at der er "kapacitet" til de oprindelige ydelser, som Carsten også nævner.

Men hvorfor så ikke bare bo til leje???
Der er da helt klart fordele ved at bo til leje frem for at eje.
Der er jo visse omkostninger og vedligeholdelse på bygninger m.m. man slipper for som lejer.
Mange glemmer at medregne forsikringer, ejendomsskatter ,uforudsete udgifter til reparation m.m. når de regner ud hvad det egentlig koster at have hus.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-09-04 11:09

Hvad med et link til et sted, hvor man kan læse om hvad der er vigtigt at vide, inden man handler hus, økonomi m.m

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 19-09-04 11:20

"Har du råd til drømmeboligen? Beregn her": www.bgbank.dk/bolig

og måske er der noget her www.safe-holte-virum.dk/

www.boligassistancen.dk/
mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-04 11:36

Her er fra familieadvokaten
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/760.html
Hilsen ans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-09-04 11:52

Der er også lidt info på denne side, som er glimrende i en købssituation Klik på bolighandlens ABC og vælg køb...

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-09-04 12:30

BjarneD Mangler linket ikke

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-09-04 12:31

Hvis der er et sælgerpantebrev i huset på fx 125.000 vil du med de 45.000 i udbetaling og indfri sælgerpantebrevet falder til ca. 4.000 kr. brutte på et alm. obligationslån og til ca. 3.00. med et flekslån. Det kan god være noget billigere, at tage et boliglån i banken på diff. fra det du har og op til pantebrevets pålydende, da renten på et sælgerpantebrev ofte er væsentlig højere en et boliglån.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-04 12:33

Jeg tror at BjarneD mente denne side http://www.boligsiden.dk/homepage3.htm

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-09-04 16:40

Tak for svaret dova. og til alle jer andre

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-04 18:40

Selv tak, og held og lykke med huset
mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 23-09-04 19:45

Lige et spørsmål mere, Forsikring, Renovation, skorstenfejning m,m, er det incl i brutto/Netto udgiften ,eller betales det oven i?

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 02-04-05 21:01

det er med