/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Min drengs tånegle gror nedad.
Fra : bassenborg
Vist : 2103 gange
100 point
Dato : 18-09-04 09:41

Jeg har en dreng på 7 år, hvis tånegle gror nedad. Når jeg så skal ha' dem klippet, gør det ondt fordi at, jeg er nødt til at få saksen ind under neglene og bøje dem lidt opad.
Er der nogen der har prøvet noget lignende, og er der nogen der ved hvad man kan gøre?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 18-09-04 09:53

Hvis først neglene er begyndt at gro meget nedad, skal du have fat i en fodspecialist. Men tal med lægen om det.
Der er flere årsager til nedgroede negle, men hvis det ikke er medfødt, er det som oftest forkert klipning eller forkert fodtøj.
Neglene skal altid klippes lige over, og altså ikke noget med "ned i hjørnerne".
Hos nogen, er problemet så stort, at der bliver monteret en stålbøjle under neglen til at forhindre at den vokser nedad. Tidligere brugte man at bortoperere nedgroede negle i håbet om, at den nye negl ville vokse rigtigt.
mvh dova

Kommentar
Fra : Neutron

Dato : 18-09-04 09:55

Gå til jeres læge. Han kan vurdere tilfældet og een af mulighederne er en bøjle der sættes på neglen, som løfter den op. Neglen skulle så, efter et stykke tid med den bøjle, vokse normalt. Alternativt kan udføres en extirpation af neglen (bortskærlese ved roden) - men en dreng på 7 år er nok lige ung nok til dette drastiske indgreb.

Neutron

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-09-04 09:56

Dova´s svar ser fornuftigt ud men derfor kan du godt få lidt læsestof fra nettet
http://www.lasf.dk/alm_fodproblemer/negle/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 18-09-04 11:47

jeg har selv haft problemer med disse infame negle. neglen skal klippes, så siderne stikker længere frem, nærmest en bue indad på midten. det ser ikke kønt ud, men det virker. samtidig hjalp det på mig, at file lidt ovenpå neglen, lidt på midt og lidt i begge sider. hos mig har det løftet siderne opad, så jeg nu næsten er problemfri. helt ved egen hjælp.
men gå til læge.
venlig hilsen
aasenissum

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 18-09-04 11:59

Hej!
Det er meget vigtigt at komme til lægen hurtigst muligt. Lægen henvender dig højst sandsynligt til en fodspecialist som så skærer noget af neglen og hvis det er slemt bliver der sat en metalbøjle på.
Hvis du tøver med lægen kan det ende med en operation i tåen, så se hellere og komme af sted.

Med venlig hilsen Nullerbullerpige

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 18-09-04 15:59

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-04 16:31

Selv tak
mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-09-04 10:04

Jeg har også sådan en på en enkelt tå, som jeg selv har klaret, ved bedre fodføj og ved at klippe neglen lige og ikke ned i siderne på nær en anelse, meget lidt, således at at den ikke "stikker" nabotær´ne.

Mit opstod fordi på grund af at jeg ikke vidste, at løbesko altid skal være et halvt til et helt nummer størrer end du normalt bruger, da foden når den arbejder meget, som under løb udvider sig på grund af varme og muskelarbejde.