/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Energiforbrug ved gang og løb.
Fra : alexberg
Vist : 3067 gange
100 point
Dato : 12-09-04 22:07

Er der forskel på energiforbruget, for en person, som løber 10 km
eller går 10 km.
Har kroppen et bestemt sted i sin ydelse, hvor der ydes optimalt i
forhold til forbrug?
Logisk set skulle der jo ikke være forskel. Da den samme vægt
transporteres 10 km. Men hvad hvis personen vælger at gå 10 km på
hænder. Her er det stadig tale om den samme vægt, men det må da
forbruge flere kalorier eller hvad?

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 12-09-04 22:15

altså man taber sig ved noget der hedder kj... og jo højere ens puls(hjerteslag) er jo flere kj taber man sig.. så det er jo ikke det samme som at gå og løbe.. min forklaring er nok ikke så god.. men prøver da..

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-09-04 22:21

Hej Alex.

Her finder du lidt inspiration til trænining - samt tips og gode råd.

http://www.gomotion.dk/pe.asp?p_id=1

Prøv at klik ind på pulszoner. For at få det optimale ud af din træning skal du kende din hvilepuls og maksimalpuls.....Du kan præcist udregne, hvor i din pulszone du opnår det største resultat..

//Creamy

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-09-04 22:41

Jeg ved ikke hvornår du forbruger flest kalorier.
Men ved en puls på ca. 160/min. opnår du den bedste konditionstræning. (ilttransport)
Pulsen måles nemmest med eks. højre hånds pege og lang-finger under venstre kind lige under kæben. Tæl i 10 sek. og gang med 6
Det er måske også ved denne puls, at du opnår største forbrænding, uden at "gå død"
Når du går på hænder bruger armmusklerne/skuldermusklerne større energi til at løfte kroppens vægt end benene som for det meste er strakte under "arbejdet".
Som test kan du prøve, at gå med bøjede ben.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-09-04 22:55

Kan lige tilføje, at hvis ikke du kender din maksimalpuls siger man som tommelfingerregel at den er 220 - din alder.

Er du eksempelvis 25 år er din maxpuls 195. For at træne maksimalt skal man have pulsen op på 85 / 100% af maxpulsen. Din puls skal således hvis din hvilepuls er (skal vi sige 70) ligge i området 176 / 195 pulsslag i minuttet for at træningen er maksimal.

Men prøv selv at beregne på før omtalte side

//Creamy

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 13-09-04 04:05

Prøv at gå ind på min hjemmeside www.dbuus.dk og download regenarket Målpulszone, måske kan det hjælpe dig. Der er også et regneark så du kan se dit fremgang/tilbagegang i vægttab.

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 13-09-04 08:01

I teorien skulle ikke være den store forskel i energiforbruget pr. km uanset du går eller løber eller går på hænder. På http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=detail&p_id=29&a_id=96&title=art kan du se energiforbruget ved forskellige løbehastigheder, og der falder energiforbruget pr/km faktisk en lille smule jo hurtigere du løber. Så ud fra det bruger du flere kalorier ved at gå 10 km end ved at løbe 10 km - og ville bruge endnu flere ved at gå på hænder, fordi du ikke kan gå så hurtig og tager mindre skridt. Det der bestemmer energiforbruget er vægten og friktionen mod underlaget - f.eks. skoenes slid mod vejen.
mvh
ElseR

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-09-04 10:48

Angående Else´s indlæg er det vel på sin plads lige at gøre opmærksom på, at GÅR man de 10 km, så vil det tage tage væsentlig længere tid.. Ja ja, ved godt at det er logik, men kort sagt - er forbrændingen i indlægget målt efter antal km uden at skele til tiden man bruger på henholdsvis at GÅ og LØBE de 10 km

Citat
Så ud fra det bruger du flere kalorier ved at gå 10 km end ved at løbe 10 km

Når jeg motionstræner, tager det mig 'bob bob', ca. 25 min at cykle 10 km ( alt efter hvor meget belastning cyklen er indstillet til )
Skulle jeg bruge den samme tid på at gå, ville jeg jo ikke kunne komme så langt og derfor heller ikke forbrænde så meget som når jeg cykler

Altså; er TIDEN en vigtig faktor at få med her, da ikke alle har mulighed for at afse den fornødne tid til gåturen.

Bare lige for at fremhæve fordellen ved pulstrænning.

Happy Monday!

//Creamy

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-09-04 10:50

Ups!! - Der er ski da ikke to ll'er i fordelen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-09-04 12:50

hehe...og ej heller to nn'er i træning
Stik mig en staveplade!

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 13-09-04 14:08

Det er rigtig at jeg ikke har taget hensyn til tiden i mit svar - men udelukkende forbrug af energi pr/km. Så hvis man skynder sig at løbe de 10 km og går hjem og laver noget andet i den tid man sparrer (ikke ligge på sofaen) bruger man selvfølgelig flere kalorier end hvis man går de 10 km.
Mvh ElseR

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-09-04 19:11

Jammen Creamygirl - der skal da helst være 2 n'er i træning.
Ellers bliver det jo trænig.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-09-04 19:26

Ups! du er da kvik emesen. Du har ret - jeg mente selvfølgelig,
at der ikke skulle være 3n'er

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-09-04 19:27

Men til gengæld tror jeg ikke, at der skal være to m'er i jamen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-09-04 19:34

Jeg har også lige været på ferie - og der siger vi jammen, når vi har sagt Jamas et stykke tid.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-09-04 17:54

Hej alexberg

Er der noget du ønsker uddybet?!
Skriv hvad du evt. er i tvivl om - ellers bliver det svært at komme videre

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 04-10-04 09:31

Hejsa

Der er forskel. Jo hurtiger du transporterer dig frem jo flere kalorier vil du forbrænde. Jeg skal ikke forholde mig til det logiske blot faktum.

Ren fysiologisk har det noget med øgning af pulsen, men det er rimelig kompliceret, både at beregne og i øvrigt at kontrollere hvis man ikke er helt freak på området.

mvh

Henning

Kommentar
Fra : Bakuda21

Dato : 15-08-05 17:44

Jeg ved at man forbrænder sukker ved en meget høj puls, så du taber ikke fedt ved at træne ved høj puls. Men ved en middel puls, forbrænder du fedt. Så faktisk er gåture en rigtig god fedtforbrænder. Men hvis du fx styrketræner får du et højere stofskifte så du bedre forbrænder fedt, fx når du går.

Kommentar
Fra : Bakuda21

Dato : 15-08-05 17:44

Jeg ved at man forbrænder sukker ved en meget høj puls, så du taber ikke fedt ved at træne ved høj puls. Men ved en middel puls, forbrænder du fedt. Så faktisk er gåture en rigtig god fedtforbrænder. Men hvis du fx styrketræner får du et højere stofskifte så du bedre forbrænder fedt, fx når du går.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 16-08-05 01:53

Citat
Der er - desværre - mange der tror, at lav intensitet = høj fedtforbrænding = stort vægttab. Det er ikke rigtigt. Det tager længere tid at tabe sig med træning på lav intensitet. Hvis man træner hårdere kommer man også i bedre form, og kan træne endnu hårdere osv.

Hvad der endvidere er interessant er at stofskiftet i timerne efter træningen vil være forhøjet. Træning med lav intensitet (= fedtforbrændingszonen) øger IKKE stofskiftet særlig meget, det gør træning med HØJ intensitet til gengæld.

Taget herfra:
http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=detail&p_id=29&a_id=5&title=art