/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Hvad er forskellen på SQL og MySQL?
Fra : kgp43
Vist : 740 gange
160 point
Dato : 11-07-02 19:56

Jeg vil til at lære dette her, men hvad er forskellen på disse, og skal man vælge et af dem, eller er der tale om det samme?

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 11-07-02 21:18

Når man surfer rundt på forskellige sider, og søger informationer som sitet henter i en database, er denne database en SQL?

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 11-07-02 22:21

Ikke nødvendigvis, SQL er et sprog som man kommunikere med database systemet.

På samme måde som ASP, PHP, HTML og lignende er kodesprog i den ene eller anden henseende.

Et database system kan kommunikere på mange måder med omverden, SQL er bare det mest benyttede sprog. Det findes så forskellige varianter af SQL der som regel er udbyggelser på den oprindelige specifikation

http://www.opengroup.org/public/tech/datam/sql.htm

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-07-02 22:27

Hej

SQL er som Gensman siger Structured Query Language, frit oversat betyder det... Strukturet Forespørgsels Sprog... SQL er et relationelt databasesprog, som blev udviklet i midten af 70'erne af IBM...

SQL er bygget op omkring en enkelt konstruktion...

SELECT <attributter>
FROM <relationer>
WHERE <betingelser>

Jeg vil ikke lige komme ind på den nærmere matematiske forklaring på det... der er så også siden 70'erne kommet forskellige standarder m.m.

der er her en artikel fra WebCafe.dk der hedder "Introduktion til artikelserien om SQL"
http://www.webcafe.dk/artikler/sql/introduktion/
her ka' du også se yderlig info omkring SQL...

SQL behøver altså nødvendigvis ikke at ha' noget med servere at gøre, SQL er bare et database sprog... og reelt oversat er en SQL server, en slags database server der understøtter databaser, der gør brug af dette databasesprog...
håber ikke det blev for indviklet...

du ka' f.eks. også bruge SQL til MS Access... Og i ASP sammenhænge... eller PHP... Java, VB... you name it...

Ang. MY SQL er der her en tutorial, der også forklare hvad det er...
http://www.phpcenter.dk/mysql_tut.php3

desuden så behøver databaser ikke være SQL...

Men jeg vil sige det kommer hel an på hvad du vil?
Hvad er det du gerne vil lære?
er det f.eks. i relation ASP eller PHP?
Windows eller Linux?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 11-07-02 22:44

Jeg kunne godt tænke mig at lærer at lave databaser, til internet brug - hvor man kan søge efter nogle informationer i en database. Jeg er fuldstændig n00b på dette her område.

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 11-07-02 22:51

Det var et helt ganialt link du postede der (webcafe.dk), der står faktisk meget om ... SQL.

Men så er SQL ikke en database, men bare et stykke software der henter eller skriver data fra/til en database! Hvilken database skal man så bruge?

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 11-07-02 23:02

Ok, jeg har lige et sidste spørgsmål:

Hvilken database er den mest brugte, og er det også den bedste?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-07-02 23:09

Hej kgp,

SQL er ikke et stykke software... det er nærmere et Database programmerings sprog... hvis man skal sammenligne det med noget...

men det kommer som sagt an på hvad du vil... i hvilken forbindelse vil du bruge det...

f.eks. ASP eller PHP?

det er svært at sige hvad er den mest brugte... ASP ka' f.eks. bruge MS Access database eller andre... PHP bruger f.eks. MY SQL...

det kommer meget an på smag og behag... og i hvilken sammenhæng man ska' bruge det... samt hvad der passer bedst...
det ka' som sagt godt være svært at gi' et klart svar herpå...

men hvis jeg selv sku' vælge... vil det være ASP og MS Access... Men en anden vil måske heller vælge PHP og MySQL...

håber det ka' bruges...

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 11-07-02 23:21

Jeg er lost nu *G*

Er MySQL er det til at lave databaser med, eller kan det kun bruges til at forespørge en database?

Dvs. at kan skal have en database samt noget andet der kan arbejde sammen med denne database? Kan dette være MySQL og ASP (Hvor MySQL er selv databasen, og ASP er den grænseflade der kan arbejde sammen med MySQL)?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-07-02 23:40

Hej

har du officepakken med MS Access?
hvilket styresytem samt version kører du med?
kender du evt. til nogle programmerings sprog?

eh... MySQL er bygget op omkring forskellige databaser på en server som du ka' læse her...
http://www.phpcenter.dk/mysql_tut.php3
den danner en slags ramme, hvori det er muligt at kalde forskellige databaser vha. SQL...

men ASP ka' også bruges i MySql sammenhænge -->
http://www.mysql.com/portal/development/html/development_comments-152.html
men man forbinder bare mere PHP med MySql, samt apache server...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 11-07-02 23:52

Jeg vil lige læse nogle af alle linksene igennem, og vender tilbage senere.

Obs. Kan man ikke forøge point da jeg ikke har givet ret mange, da det så ud til at være et let spørgsmål, men jeg tog fejl :P

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 11-07-02 23:54

Jeg har fundet ud af at forøge point nu =)

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 12-07-02 00:03

strarup;

Jeg kender ikke meget til programmeringssprog, men er begyndt at læse på det =)
Jeg har WinXP samt officepakken med Access

Jeg har dog planlagt at købe mig en ny maskine denne sommer, så vil jeg prøve alle disse forsøg på den "gamle" computer.

Jeg vender lige tilbage senere, men har dog fået det indtryk at det mest almindelige er PHP/MySQL - så det vil jeg lige læse lidt på. Jeg vender tilbage morgen med de sidste spørgsmål (hvis jeg har flere), hvorefter der bliver givet point.

mvh.

kgp43

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 12-07-02 01:07

Ok - Jeg er igang med den helt store gennemgang af SQL og PHP, for at finde ud af hvad det er for noget. Det lyder til at det er disse 2 "programmer" der arbejder bedst sammen.

Så er det ud og købe bøger, så jeg kan lærer noget mere dybde her =)

Er der nogen der kan anbefale nogle letlæselige/overskuelige DANSKE bøger om PHP og SQL?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 01:18

Hej igen...

er det WinXP pro eller Home?

hvis jeg sku' foreslå dig noget... nu hvor der er så mange ting du ska' sætte dig ind i...

vil jeg nu foreslå dig ASP... Idet jeg ud fra min erfaring finder det nemmest for en nybegynder der ska' til at sætte sig ind i en masse nyt stof... Og PHP m.v. ka' virke en del "langhåret"...

der er nok nogen der vil være uenig med mig i dette... Men med ASP er du inde i Windows miljøet... det er selvfølgelig ikke altid en fordel... Men IIS (Internet Information Server) er måske noget nemmere at sætte op som en Web Server, end Apache er...
desuden behøver du ikke sætte dig ind i SQL lige med det samme, for at lave en database i Access og kalde den fra ASP...

så derfor vil jeg personligt foreslå dig ASP... Og når du er kommet godt ind i tingene så evt. skifte til PHP m.m.

mht. til MySql forklare denne her side også noget om det...
http://www.phd.dk/support/mysql.asp?module=webhotel

her er en projekt rapport der måske ka' gi' dig et lille indblik i hvordan det ka' bruges...
http://www.itf.iot.dk/fanoti/als/projekt.html

men ellers hvis du har en mail, ka' jeg sende noget materiale...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 12-07-02 02:18

Hihi... det er sgu spændende alt dette her *G* har læst i 3-4 timer nu - det er nok morgen inden jeg kommer i seng.

Er det de sammen koder man bruger til ASP og PHP? Er det svært at skifte over?

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 12-07-02 02:19

Det er forresten Pro udgaven jeg har...

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 03:41

Hej kgp,

nej det er ikke helt de samme koder... men når man først har fået lært et sprog er det ikke nært så svært at starte på et andet... Nogle mener at PHP er nemt at lære... andre synes det er ASP... (jeg hører til en af dem der synes ASP er noget lettere...)

ASP bygger lidt på Visual Basic strukturen sådan meget grovt sagt... og PHP på "perl"... Jeg er desværre ikke så meget inde i PHP eller Perl endnu at jeg ka' komme med de helt store forklaringer på det... Så der håber jeg at der er nogle andre der ka' forklare lidt mere om det... Men jeg har noget materiale både omkring ASP og PHP... og jeg tror endda også jeg har lidt om JSP...
som jeg ka' sende hvis du er interesseret...

ASP bruger en Webserver IIS, og du siger du har XP pro... så sku' du også gerne ha' IIS liggende... PHP bruger Apache som Server... Jeg har prøvet at sætte en apache Server op i windows... men jeg synes personligt det er noget mere bøvlet end det f.eks. er med IIS... men som sagt det er en smagssag... for nogen virker det måske omvendt...

for nogle der hader Microsoft ville de nok hellere vælge Apache, PHP og MySql... Jeg er nu ret ligeglad... jeg bruger det jeg er vant til og synes jeg bedst ka' bruge... uden at jeg ska' bruge en masse unødvendig tid på det...
Så i det store hele har jeg holdt fast i Windows Platformen... og har kun leget lidt med det andet... jeg har også prøvet Linux lidt... men pga. tidsmangel er det nu blevet syltet indtil videre...

jeg vil prøve at gi' en neutral vurdering... du ska' bare huske på at jeg foretrækker ASP... og ikke at jeg synes det er bedre end PHP...
men jeg har her lidt extra sider til dig du ka' gennemgå... men husk på når du læser noget, hvem det er skrevet af og hvilke briller de har på...

en side om ASP i et ASP forum... vil gerne rakke ned på PHP... Ligesom en side om PHP i et PHP forum gerne vil rakke ned på ASP...
Jeg har kopieret enten emnet eller titlen på siden, over linket til den side de hører til...

Serving Up Web Server Basics -->
http://webcompare.internet.com/webbasics/webbasics_10.html

ASP vs PHP... -->
http://www.sloppycode.net/aspphp/
hvor der er forskellieg folk der har givet deres mening...

Active Web Sites and Comparison of Scripting Languages... -->
http://training.gbdirect.co.uk/courses/perl/comparison_php_versus_perl_vs_asp_jsp_vs_vbscript_web_scripting.html

7 Reasons Why PHP is Better than ASP -->
http://php.weblogs.com/php_asp_7_reasons
Why another Language?
http://www.zorka.com/index.php/phptutorial/main/event=lesson/alang
Switching to PHP: What's the Language Difference?
http://www.zend.com/zend/art/langdiff.php
Part 1: PHP, Javascript and VBScript Language Summary -->
http://php.weblogs.com/php_jscript_vbscript_1
samt andre interessante ting ude i højre kolonne...

Part 3: PHP Equivalents for ASP Objects -->
http://php.weblogs.com/php_asp_objects
Advantages in using PHP...
http://www.phpmytools.org/news/topics.php3?article_id=20&pos=0

jeg ka' også anbefale dig at blive medlem her... det er gratis...
http://www.planetsourcecode.com
og så ka' man så også downloade mere end 3 filer... hva' man ikke ka' hvis man ikke er medlem...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 12-07-02 09:30

Fair nok at du afviser svaret kgp43, men det ville da være rart med en begrundelse. Som jeg ser det så svarede jeg faktisk rigtig på dit spørgsmål?

Igennem det her spørgsmål ser du ud til at hoppe fra det ene spørgsmål til det andet. Det ville måske være mere fair at oprette et nyt spørgsmålet såfremt dit oprindelige spørgsmål er blevet besvaret og du har tillægsspørgsmål der måske ikke lige falder inde for området af det oprindelige?

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 12-07-02 13:27

Hej, jeg kan godt se at du er forvirret - du besvarede mit spørgsmål, men det var ikke helt det jeg var ude efter, men det er jo ikke din skyld :P

Grunden til at jeg afviste dit svar, var at denne thread er blevet lidt mere "udvidet" og jeg har valgt at forhøje point med 130.

Jeg har oprette en 2. thread med dit navn som emne, skriv venligst i denne, og du vil få de oprindelige point.

Og så til det andet:
Jeg har valgt at lære MySQL/PHP, men har fået at vide at PHP er et gammelt sprog, er der et nyere der er mere oplagt. Det skal dog kunne arbejde godt sammen med MySQL, da jeg syntes det er et fedt navn (Just kidding).

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 12-07-02 13:30

kgp43> hel i orden. Det var nu heler ikke så meget for points'ne skyld, dem kunne jeg godt undvære, det var mest bare sådan rent principelt

Mvh
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 12-07-02 13:31

Det eneste jeg søger nu er om PHP er det rette at lærer, eller om jeg skal vælge noget nyere. MySQL er dog lagt fast.

Jeg vil nok have nogle spørgsmål vedr. de enkelte sprog, men så opretter jeg lige en ny thread.

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 12-07-02 13:33

Gensmann --> Jeg kan godt se det, jeg havde ikke tænkt over det, det hele virker så spændene - Jeg skulle lige få benene til jorden igen *G*

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 13:59

Hej kgp,

Så gammelt er PHP nu heller ikke mener jeg... men den nyeste version sku' være PHP4...
hvis du sender en mail til mig på strarup@worldonline.dk så har jeg noget materiale... både til ASP, PHP, og MySql... men det meste jeg har mht. PHP og MySQL er nok til Linux, men jeg har lidt til Windows, samt Apache som du vil få brug for hvis du vælger PHP...

men du ka' også bruge MySQL til ASP... hvor mange Mb ka' din mailbox klare?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 12-07-02 15:23

Jeg har mail via mit hotel = 50mb tror jeg nok... eller er det kun 5 *G*

Jeg sender lige en mail til dig.... Når jeg skal ud og købe bøger skal det så være PHP elelr PHP4?

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 12-07-02 15:40

Hvad skal man starte med at læse: SQL eller PHP?
Eller er det ligemeget?

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 160 point
Dato : 12-07-02 15:50

øh... nu ville jeg jo ikke vælge PHP...
PHP er bare den store betegnelse for emnet... ligesom ASP er det for ASP... der eksistere også forskellige versioner af ASP, som f.eks. ASP 2.0, ASP 3.0 og ASP.NET... ligesom med PHP, hvor der så bare er andre versions numre... PHP 3, PHP 4 osv... Hvor PHP i sig selv bare er betegnelsen for det hele...

Men hvis jeg sku' vælge PHP, tja... så ville det nok blive PHP4... da det er den nyeste version så vidt jeg ved... men jer tror nok at PHP3 er mere udbredt på nuværende tidspunkt..

Mht. bøger så vil jeg foreslå dig at låne dem på bibloteket først... Du ka' bl.a. gå ind på bibliotekernes hjemmeside... -->
http://www.bibliotek.dk
og så bl.a. lave en søgning på PHP... her er der nogle stykker til at starte med ihvertfald...

de følgende bøger ka' lånes på biblioteket... eller evt. bestilles hjem til det bibliotek der er i nærheden af dig... der er 26 bøger der specifikt omhandler PHP...
-------------------------------
Programming PHP
ISBN: 1-56592-610-2

PHP developer's cookbook
ISBN: 0-672-32325-7

Professional PHP4
ISBN: 1-861006-91-8

Create dynamic webpages using PHP and MySQL (er vist desvære en bog møntet på Linux)
ISBN: 0-201-73402-8
-----------------------------------------------------------------

dette var bare et lille udpluk... Der er også bøger omkring Apache, MySql osv...

f.eks. som denne bog -->
Sams teach yourself MySQL in 24 hours
ISBN: 0-672-32349-4

Så jeg vil da foreslå biblioteket før du går ud og køber noget... og hvis du så finder et par go'e opslagsværker... ka' du jo altid gå ud og købe dem bagefter... Hvis du har en GAD bogforretning i nærheden af hvor du bor, så plejer de ha' et sort udvalg af computer bøger...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 12-07-02 16:12

Hej,

Jeg tror da lige jeg vil bestille bøgerne hjem til det lokale bibliotek - de har kun edbbøger fra midt i 80' *G*

Jeg har forresten sendt en mail til dig, kan se at det også var dig jeg sendte en mail til igår, da jeg så at du tilbød at sende noget materiale til en anden bruger... hihi, det er lidt sjovt :P

Jeg takker mange gange for hjælpen, og du får selvfølgelig point for alt dit arbejde =)

Godkendelse af svar
Fra : kgp43

Dato : 12-07-02 16:45

Tak for svaret strarup.