/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Behandling af fyrretræ, indendørs.
Fra : Kirsten_Larsen
Vist : 2012 gange
10 point
Dato : 09-07-02 10:24

Vi bor her om sommeren i Norge og har et hus, som har fyrretræspaneler på væggene, trapper af fyrretræ, en del møbler af træ, døre af teaktræ, gulve af træ og vinduesrammer af træ. Min sambo er af den gamle skole og har hidtil brugt de træbehandlings-produkter, som han syntes var de mest effektive, men uden skelen til evt. dårlig indedørsklima. Han bejdset, givet teaktræsolie, lakeret og lutet. Men jeg synes nu, at alt dette ser lidt betænkeligt ud: så mange produkter med gasser og opløsningsmidler og hvad ved jeg. Så jeg kunne godt tænke mig at indføre nye vaner med mere miljøvenlige produkter her i huset. Men produkterne skulle jo også gerne funke, så det må ligesom blive en afvejning mellem miljø og effektivitet.
Mine spørgsmål er følgende:
Panelvæggene: hidtil har han behandlet dem med grøn sæbe for at holde dem lyse. De mørkner jo med tiden. Er dette en god fremgangsmåde?
Vinduesrammer, indendørs: Det er grantræ og de er bejdset. Afgiver bejdse gasser eller er det OK at fortsætte med at bejdse?
Nyt fyrretræ: hvad er den bedste behandling for at træet skal holde sig pænt?
Døre: De er af teaktræ, og hvert år vaskes de af i terpentin og gives nyt teaktræsolie. Denne fremgangsmåde synes jeg er miljømæssigt dårlig. Kan jeg finde på noget andet?

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 10 point
Dato : 09-07-02 13:29

Hejsa Kirsten

grøn sæbe???, nå whatever, Paneler kommer til at tage sig bedre ud, hvis man lave en masse af vand og sæbespåner, og massér det ind i dem. de bliver lidt lyse og kvikker rummet op. Dørene: giv dem linolie istedet.
Vinduerne: bejdse afgiver ikke dampe, med mindre det er en sprit bejdse, hvis det er det, så skift til en vandbaseret bejdse.

mvh. Melander

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 09-07-02 17:32

Grøn sæbe på Norsk er det samme som vore brun sæbe.