/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Installation af linux-programmel
Fra : grovfugl
Vist : 441 gange
50 point
Dato : 31-08-04 10:04

Hej, jeg har just installeret Mandrake Linux, og jeg vil sige, at det gav mig nul kvaler, selvom jeg er ny ift. sagerne. Men jeg kan ikke greje, hvordan man installerer programmer. Jeg kan forstå, at der er flere måder at gøre det på, og at hvilken afhænger af den måde, hvorpå programmet leveres: At man nogen gange skal compile osv. Er der nogen her, der kan sige mig et sted, der udførligt forklarer for de tungnemme, hvordan man gør.

Og et lille tillægsspørgsmål: Er det sådan med LINUX at installerede prorammer holder sig indenfor det katalog de installeres i, eller er det som med Windows, hvor der også nogle gange bliver lavet om på eller opdateres filer i selve operativsystemet?

Mange Hilsener, Grovfugl

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 31-08-04 10:17

Installation af programmer på en Linux er rigtignok en blandet sag. Systemmet er en server, men kan også bruges til en arbejdsplads. Den grafiske brugerflader er stadig under udvikling, og der er delte meninger om hvordan den skal virke/se ud. "Nørderne" fortrækker at installere programmer uden GUI (grafic user interface). Det gør installationen af et program simpelt. Man kan se på skærmen hvad der sker og det er nemt at afbryde. På en GUI skal der laves knapper og pænt grafik for at give brugeren disse mulighedder -
Du må altså læse dig vej til hver enkelt program, hvordan man gør og til hvilken GUI det evt. bruger.

Accepteret svar
Fra : CiberAmigo

Modtaget 50 point
Dato : 31-08-04 22:42

Du kan godt indstallerer fra GUI, i Mandrake Control Center. Men den er mest til at opdatere, og installere de programmer som kaldes contrib, hvilket navnet antyder er programmer som er tilpasset Mandrake.
Der ud over er det RPM, som er et pakkefil/installationsystem, som Red Hat har udviklet (RPM = Red Hat Packetmanagement). med den skal du som regel vælge en RPM, som er bergnet til Mandrake, lige som i Control Center.
Så er der noget der hedder CSV, som jeg ikke kender til, men den skulle være lidt konsol-agtig, men rigtig effektiv.
til sidst (hvad jeg kender til), er der installation fra kildekode, som fåregår i konsolen, de filer som bruges hedder altid noget med .src.tgz (hvor tgz er et pakkeformat, ligem zip).

Vejledinger finder du på dansk her: http://www.linuxbog.dk og http://www.sslug.dk/mailarkiv

eller er ind på Google og: search and you shall find.

med venlig hilsen

CiberAmigo

Godkendelse af svar
Fra : grovfugl

Dato : 03-09-04 11:19

Tak for svaret du. Det gav mig rigtig gode hint til steder at kigge hen, selvom mange af dem er lidt indforståede. MVH. grovfugl