/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
download linux!?
Fra : plb
Vist : 649 gange
50 point
Dato : 22-08-04 18:22

Mjello

Nogen der kan forklare mig hvordan jeg ved hvad for en iso man ska download, når man skal have fat i linux? det jeg leder efter er debian, ferdora og mandrake.
Jeg har fundet nogle steder hvor man kan download dem, men jeg forstår ik hva de mener me fx i586 og ia64!?
For efter hva jeg ka se så ligger iso'erne i begge mapper.
Har os hørt at man kun behøver cd1 for at installere, de forskellige OSs. Passer det?
For så slipper man jo for en masse download tid!

mvh P/lb

Kommentar
Fra : fatrix

Dato : 22-08-04 19:27

Her er iso'erne til Mandrake
Du kan godt bare installere mandrake med cd 1 men du får ikke en masse ekstra programmer med
Da jeg første gang installerede Mandrake valgte jeg også bare at bruge cd 1 men jeg fik ikke andet problemer ud af det
så jeg installerede det på ny hvor jeg brugte alle 3 cd'er hvilket er bedre især hvis man er nybegynder

http://www.linuxiso.org/download.php/565/Mandrakelinux10.0-Official-Download-CD1.i586.iso
http://www.linuxiso.org/download.php/565/Mandrakelinux10.0-Official-Download-CD2.i586.iso
http://www.linuxiso.org/download.php/565/Mandrakelinux10.0-Official-Download-CD3.i586.iso

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 22-08-04 19:58

i586 og ia64 er nogle forskellige processortyper, så det der menes med det er at, du skal vælge din isofil, efter din pc. med mindre du har en 64 bit processor skal du vælge i586 iso.

du kan også downloade fra: http://www.klid.dk

Her er også nogle gode vejledninger. Samt en dansk oversættelse af KDE brugergrænsefladen, og dens aplikationer.
Med mindre du har erfaring med Linux i forvejen, vil jeg ikke anbefale dig at prøve Debian. så hellere Mandrake, Fedore eller SUSE.

Med venlig hilsen

CiberAmigo

Kommentar
Fra : plb

Dato : 22-08-04 21:51

Jeg har købt SUSE Linux 9.1 pro... jeg har aldrig brugt Linux før så ville lige have nogle forskellige distro's og lege med.
Men hvis der er nogen der kender et sted hvor der er en guide til hvordan man kommer i gang me linux ville jeg være lykkelig!
Lige en ting til KDE brugergrænsefladen og GNOME brugergrænsefladen, hvad er forskellen?
fatrix tak for mandrake!

Accepteret svar
Fra : CiberAmigo

Modtaget 50 point
Dato : 23-08-04 19:43

Hvis du er ny som du skriver, vil det være bedst at køre med en bestemt distro det første stykke tid.

Egentlig er der flere spørgsmål, som du skulle have stillet separat, men prøv at gå ind på:
http://www.linuxbog.dk
der kan du finde de guides du har brug for, inkl. hvad forskellen på KDE og Gnome er.

Med venlig hilsen

CiberAmigo

Godkendelse af svar
Fra : plb

Dato : 23-08-04 20:25

Tak for svaret CiberAmigo.